rdv schreef: ↑19 feb 2022, 16:20
Ik was gisteren een van de vele gestranden in Brussel-Zuid, op de terugweg uit Bonn.
Alle begrip voor de moeilijke situatie, maar opnieuw bleek de informatiedoorstroming zeer problematisch te verlopen. Het vele NMBS personeel in station en op het perron (chapeau hiervoor) had geen toegang tot actuele en correcte info, en sommigen probeerden o.b.v. de info in de app mensen verder te helpen (maar aangezien de app niet correct was, bleek hun info ook niet zinvol te zijn).
Bij de overstap van de ICE op IC in Luik (richting Gent) de app geraadpleegd (om 18:45), om af te wegen wat de beste optie was - toch thuis proberen geraken, of een hotel in Luik zoeken. Volgens de app was de IC Eupen-Oostende beperkt tot Brussel-Zuid, maar waren er daar vele alternatieve treinen tot Gent. Aangezien de bestemmingsborden in Leuven en Brussel-Noord aangaven dat de trein toch tot Oostende zou rijden, had ik nog hoop dat er toch een rit tot in Gent zou inzitten.
Tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid stonden we 40 minuten still (wellicht omdat Brussel-Zuid vol stond met gestrande treinen).
In Brussel-Zuid moesten we toch uit de trein. Verder waren er geen aankondigingen op de schermen (twee Thalyssen naar Parijs en één trein naar Schaarbeek), noch omroepen op het station. Er was wel enorm veel personeel van NMBS aanwezig (positief punt), maar deze moesten het ook zonder info stellen, of spraken mekaar tegen (o.a. over bussen naar Gent: volgens de ene waren er wel - maar was dat afgeraden omdat de bus er 2u over zou doen, de andere zei dat er geen bussen naar Gent waren).
Uiteindelijk werd er toch een trein naar Gent (via Aalst) aangekondigd op de schermen, welke heel snel goed vol zat. Geen omroep echter.
Na een 10-tal minuten kwam een NMBS medewerker wagon per wagon aankondigen dat de trein niet ging rijden, iedereen eruit dus, maar omdat de trein wel nog stond aangekondigd op de schermen, bleven er maar mensen aankomen.
Een NMBS medeweker wees ons door naar de volgende trein, die op dat moment onderweg was tussen Hasselt en Leuven - en dus zeker tot in Gent zou rijden volgens deze vriendelijke man (uit de vertragingsattesten blijkt nu dat deze trein niet verder is geraakt dan Leuven).
Dan maar op zoek naar de eventuele bussen naar Gent - en die bleken inderdaad te rijden. Drie bussen stonden klaar, en ik had het geluk met de derde bus mee te kunnen. Politie, Securail en één NMBS medewerker leidden het aanschuiven in zeer goede banen - enig probleem was dat er niemand bij was die enig woord Nederlands sprak - ik heb dus politiebevelen staan vertalen en brullen om mee te helpen waar mogelijk. Uiteindelijk was ik rond half elf in Gent, 2u later dan voorzien dus dat viel nog mee.
Gelukkig niet gewacht op de eerste trein naar Gent - die is volgens wat ik op de app kan zien rond 22u vertrokken, om rond 23:45 in Gent aan te komen. Er was beloofd dat deze zou doorrijden naar Kortrijk, maar dat is dus ook niet gelukt.