Werken als traffic controller
Re: Werken als traffic controller
Een vraagje als geinteresseerde, nu staan er sollicitations open voor tcr en scr in Brussel. Hoeveel werkplekken zijn er het Brusselse?
Alvast bedankt voor de voorgaande berichten. Ze geven een beeld van de job, werkomstandigheden en verloning.
Alvast bedankt voor de voorgaande berichten. Ze geven een beeld van de job, werkomstandigheden en verloning.
Re: Werken als traffic controller
Voorlopig: bij Brussel-Zuid en Brussel-Noord, maar op relatief korte termijn worden beide samengevoegd nabij Brussel-Zuid. Central Dispatch is ook nabij Brussel-Zuid.
Re: Werken als traffic controller
Bedankt Groentje voor het snelle antwoord en alle voorgaande duidelijke info !
Ondertussen nog enkele vraagjes :
1- Ik veronderstel dat het wat betreft het aantal nachten momenteel op 7 staat in de reeks Brussel-Zuid ?
2- Werkt men daar ook 3x8 ? In voorgaande berichten las ik dat ze misschien willen omschakelen naar 12u.
Ondertussen nog enkele vraagjes :
1- Ik veronderstel dat het wat betreft het aantal nachten momenteel op 7 staat in de reeks Brussel-Zuid ?
2- Werkt men daar ook 3x8 ? In voorgaande berichten las ik dat ze misschien willen omschakelen naar 12u.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Werken als traffic controller
(excuus, beetje naast het onderwerp)
Bestaan er die nog apart, al dan niet samengevoegd? Meer dan vijftien jaar geleden werd toch alles overgeheveld naar de Centrale Dispatch, ook wel genoemd Traffic Control?Voorlopig: bij Brussel-Zuid en Brussel-Noord,
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Werken als traffic controller
Maar Traffic controle zat afzonderlijk van de seinhuizen. Daar komt men nu van terug. Men hevelt dus terug taken naar de seinhuizen over en de desbetreffende functies verhuizen mee. Zoals in Brussel moet echter nog wel een nieuw gebouw geplaatst worden die volwaardig de taken van B1 (zuid) en B8 (noord) samenvoegen. Hiervoor moet een leegstand blok met appartementen nog sneuvelen.
Ook de naam traffic controle verdwijnt en krijgt een nieuwe naam. Ook heel wat andere diensten hebben een andere naam gekregen het afgelopen jaar. De zoveelste aanpassing in structuren.
Ook de naam traffic controle verdwijnt en krijgt een nieuwe naam. Ook heel wat andere diensten hebben een andere naam gekregen het afgelopen jaar. De zoveelste aanpassing in structuren.
Re: Werken als traffic controller
Traffic Control is ondertussen al wijlen, het heet Central Dispatch
Momenteel zit Brussel-Noord nog steeds in het station Brussel-Noord, maar de kans bestaat dat je die situatie niet meer gaat meemaken (aanwerving, opleiding, etc nemen toch al snel een paar maanden in beslag). B.1 en B.8 zouden (?) voorlopig naar een kantoorgebouw in de Fonsnylaan verhuizen, maar op een maand of zelfs jaar weet ik dat niet precies. De nieuwe gemeenschappelijke blok moet dan inderdaad nog gebouwd worden, en zou pas af zijn over een paar jaar.
Niet alle posten werken in 3x8, vooral TCrs zijn er minder nodig 's nachts en in het weekend. De meeste SCrs werken wel in 3x8. Hoe elke blok is georganiseerd is telkens een beetje anders, er zijn er met een gesplitste week nachten, anderen werken dan weer 7 nachten op rij, het hangt er wat vanaf. En wat vandaag van tel is, is uiteraard ook geen garantie voor de toekomst...
De 12-urendiensten lijken voorlopig terug in de koelkast beland, de vakbonden zijn er weinig happig op, heel wat personeelsleden evenmin, en het zou een dermate grote verandering zijn dat er andere prioriteiten zijn. Maar zeg ook hierover nooit nooit...

Momenteel zit Brussel-Noord nog steeds in het station Brussel-Noord, maar de kans bestaat dat je die situatie niet meer gaat meemaken (aanwerving, opleiding, etc nemen toch al snel een paar maanden in beslag). B.1 en B.8 zouden (?) voorlopig naar een kantoorgebouw in de Fonsnylaan verhuizen, maar op een maand of zelfs jaar weet ik dat niet precies. De nieuwe gemeenschappelijke blok moet dan inderdaad nog gebouwd worden, en zou pas af zijn over een paar jaar.
Niet alle posten werken in 3x8, vooral TCrs zijn er minder nodig 's nachts en in het weekend. De meeste SCrs werken wel in 3x8. Hoe elke blok is georganiseerd is telkens een beetje anders, er zijn er met een gesplitste week nachten, anderen werken dan weer 7 nachten op rij, het hangt er wat vanaf. En wat vandaag van tel is, is uiteraard ook geen garantie voor de toekomst...
De 12-urendiensten lijken voorlopig terug in de koelkast beland, de vakbonden zijn er weinig happig op, heel wat personeelsleden evenmin, en het zou een dermate grote verandering zijn dat er andere prioriteiten zijn. Maar zeg ook hierover nooit nooit...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Werken als traffic controller
Dat heeft misschien ook te maken met de vervanging van de Artemis-software door iets uit Zwitserland? En jawel, ik herinner me uit die tijd dat er wel eens wrijvingen waren tussen de centrale dispatch en de seinhuizen, daar hoopt men dus nu iets aan te doen, blijkbaar. Velen vonden die Centrale Dispatch veel te verwijderd, te abstract. Plus dat er plaatselijke dispatchers waren die liever niet op hun handen werden gekeken, en vonden dat ze best hun eigen streng konden trekken.Maar Traffic controle zat afzonderlijk van de seinhuizen. Daar komt men nu van terug.
Hehe, dat is dus terug naar af, "Centrale Dispatch Central" was ook de naam toen het werd opgezet, zoveel jaar geleden, met nederige inbreng van ondergetekende...Traffic Control is ondertussen al wijlen, het heet Central Dispatch
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Werken als traffic controller
Traffic Control was de fusie van de gewestelijke verkeersleidingen in Brussel, Gent, Antwerpen, Namen en Charleroi(?). Ondertussen zijn ook de seinhuizen sterk geconcentreerd (15 jaar geleden waren er nog bijna 200, uit het hoofd, dat zijn er nu nog minder dan 20, en dalend), die grote gecentraliseerde blokposten krijgen nu dus een deel van de verkeersleiding toevertrouwd, met Central Dispatch (een flink uitgekleed Traffic Control) als scheidsrechter als 2 seinposten het niet eens zijn over een regeling, en om nog steeds de verslagen ("relazen") op te stellen van grote incidenten. Enneh, die seinposten komen nu al eens vaker terug op de kritiek die ze vroeger zo gretig gaven op de beslissingen van Traffic Control. Grafieken interpreteren is blijkbaar toch niet zo eenvoudigjan_olieslagers schreef: ↑20 feb 2022, 16:43 (excuus, beetje naast het onderwerp)Bestaan er die nog apart, al dan niet samengevoegd? Meer dan vijftien jaar geleden werd toch alles overgeheveld naar de Centrale Dispatch, ook wel genoemd Traffic Control?Voorlopig: bij Brussel-Zuid en Brussel-Noord,

Re: Werken als traffic controller
Bestaat er een kans dat ik kan worden toegelaten tot de opleiding van TC met 10 jaar ervaring als operator, maar mijn middelbaar diploma niet behaald heb? Of is dit quasi onmogelijk zonder het diploma te behalen?
Re: Werken als traffic controller
Ik dacht dat voor wie van binnenuit solliciteert, de diplomavereiste vervalt. Het wordt wellicht wel een pittige opleiding, maar als je zolang operator bent geweest, lijkt het me niet onhaalbaar. Proberen, zou ik zeggen. Praat er ook eens over met je coach.
Re: Werken als traffic controller
Sowieso niet in de Vlaamse seinhuizen, in Brussel weet ik het niet goed, vroeger waren seingevers en operatoren daarvan vrijgesteld en was het pas vanaf niveau onderstationchef dat men tweetaligheid verwachtte, maar de graad van verkeersleider niveau 1, zeg maar een opgewaardeerde operator, is gelijk met een oude OSTCH...
Re: Werken als traffic controller
Kan er mij iemand vertellen of de dienstjaren bij De Lijn mee kunnen overgenomen worden bij indiensttreding als TC.
Re: Werken als traffic controller
Ja dat gaat, maar je moet de vraag wel stellen, want vanzelf gaan ze dat niet geven. En meestal beperken ze dat tot 4 jaar.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28
Re: Werken als traffic controller
Soms is het tijd om te vertrekken.
Laatst gewijzigd door magnumpi82 op 11 okt 2022, 14:30, 3 keer totaal gewijzigd.