Dit was al zo met de AVG, daar werd er ook al begonnen met de vertrekprocedure met gesloten seinen. Er zijn seinen die gekoppeld zijn aan LINDA, hoewel beperkt in tijd. Men wil de TBs alleen niet vertellen in welke gevallen er wel of niet een koppeling is. Uit ervaring merk ik dat seinen in grote stations vaak wél gekoppeld zijn (Brussel-NZV, Denderleeuw, Gent bijv)
Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Akkoord, maar dan bleef de AVG op rood tot het sein openging, en dan pas verschenen de witte lampjes. Vergissing uitgesloten dus. Maar hoe zit dat met de nieuwe procedure, als er enkel een geluidssignaal is? De TB zou dat verkeerdelijk als een vertreksein kunnen interpreteren ..JHS2013 schreef: ↑12 mar 2022, 15:15Dit was al zo met de AVG, daar werd er ook al begonnen met de vertrekprocedure met gesloten seinen. Er zijn seinen die gekoppeld zijn aan LINDA, hoewel beperkt in tijd. Men wil de TBs alleen niet vertellen in welke gevallen er wel of niet een koppeling is. Uit ervaring merk ik dat seinen in grote stations vaak wél gekoppeld zijn (Brussel-NZV, Denderleeuw, Gent bijv)
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik heb al meermaals met deze testtreinen op m'n tablet gemerkt dat hij pas "Verrichtingen gedaan" zegt op het moment dat het sein openkomt (ook al waren de deuren een minuut geleden al gesloten). Dus ik vermoed dat zolang het sein gesloten staat, je geen "VG" zal horen.Paul schreef: ↑12 mar 2022, 16:23Akkoord, maar dan bleef de AVG op rood tot het sein openging, en dan pas verschenen de witte lampjes. Vergissing uitgesloten dus. Maar hoe zit dat met de nieuwe procedure, als er enkel een geluidssignaal is? De TB zou dat verkeerdelijk als een vertreksein kunnen interpreteren ..JHS2013 schreef: ↑12 mar 2022, 15:15Dit was al zo met de AVG, daar werd er ook al begonnen met de vertrekprocedure met gesloten seinen. Er zijn seinen die gekoppeld zijn aan LINDA, hoewel beperkt in tijd. Men wil de TBs alleen niet vertellen in welke gevallen er wel of niet een koppeling is. Uit ervaring merk ik dat seinen in grote stations vaak wél gekoppeld zijn (Brussel-NZV, Denderleeuw, Gent bijv)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Deuren sluiten terwijl de trein nog niet weg kan, dat gebeurt alleen in België. En als de trein dan nog minutenlang staat te wachten, dan is dat een middelvinger naar overstappende reizigers die uit hun te laat aangekomen trein komen aangerend.
Dus dat is misschien geen vergissing in de uitvoering (want "works as designed") maar wel degelijk een vergissing in het ontwerp.
Ik dacht echter dat de nieuwe vertrekprocedure pas in gang gezet zou worden als de trein ook echt kan vertrekken. Is men daar nu weer van afgestapt of is dat voor de volgende fase?
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik hoop alvast dat dat niet algemeen wordt ingevoerd. als zoiets in pakweg Brussel-Zuid zou bestaan betekent dat een gevoelige capaciteitsvermindering en dus een middelvinger naar de reiziger.rvdborgt schreef: ↑12 mar 2022, 17:38 Deuren sluiten terwijl de trein nog niet weg kan, dat gebeurt alleen in België. En als de trein dan nog minutenlang staat te wachten, dan is dat een middelvinger naar overstappende reizigers die uit hun te laat aangekomen trein komen aangerend.
Dus dat is misschien geen vergissing in de uitvoering (want "works as designed") maar wel degelijk een vergissing in het ontwerp.
Ik dacht echter dat de nieuwe vertrekprocedure pas in gang gezet zou worden als de trein ook echt kan vertrekken. Is men daar nu weer van afgestapt of is dat voor de volgende fase?
In een druk station met veel snijdende bewegingen moet een trein onmiddellijk kunnen aanzetten wanneer de reisweg wordt aangelegd, anders blokkeert hij het rooster nodeloos lang en hindert hij andere treinen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Wat wordt er in dit verband precies bedoeld met het "aanleggen van de reisweg"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekprocedure
In het seinhuis worden de reiswegen aangelegd, wat wil zeggen dat voor het vertrek van een bepaalde trein uit een station een traject wordt 'uitgestippeld' en zo ook gereserveerd: alle wissels komen in de juiste positie te staan, waarna het sein geopend wordt. Dat wil eveneens zeggen dat andere treinen niet meer kunnen rijden op de gereserveerde reisweg, want dat zou gevaarlijke situaties opleveren. En dat bedoelt Shrek dan met vermindering in capaciteit, als de reiswegen worden aangelegd nog voor het vertrek van de trein is bevestigd door de boordchef.jan_olieslagers schreef: ↑12 mar 2022, 18:12 Wat wordt er in dit verband precies bedoeld met het "aanleggen van de reisweg"?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ha, dankje, ik vermoedde reeds zoiets. Maar gaat het echt om "alle wissels"? De IC naar Luik kan toch Brussel-Noord buitenrijden zonder dat in Leuven en Landen de wissels reeds voor hem zijn klaargelegd? Dat zou pas oponthoud betekenen :)
Goed, het zal dus wel zijn "de eerste wissels op zijn pad", geen probleem. Maar ik zou toch denken dat men die wissels reeds kan beginnen klaarzetten vóór het voorziene vertrekmoment - tenzij dat nog niet kan omwille van een andere trein, natuurlijk. Ook lijkt het me niet ondenkbaar dat de reservatie van het traject pas zou ingaan op het moment dat de trein groen krijgt, m.a.w. een gevolg zou zijn van het groen krijgen, ipv er een oorzaak van te zijn. Maar ja, ik ben maar een buitenstaander, natuurlijk :mrgreen:
Is er overigens op dit punt een verschil tussen de grote stations en de kleine haltes? Bv. in Brussel-Noord zie ik inderdaad het licht op groen komen en dan vertrekt de trein bijna onmiddellijk; maar bv. in Weerde, Eppegem, Kortenberg staat het licht meestal reeds op groen als de trein aankomt. Is dat misschien het verschil tussen seinen die een blok beveiligen, en de zgn. uitrijseinen?
Goed, het zal dus wel zijn "de eerste wissels op zijn pad", geen probleem. Maar ik zou toch denken dat men die wissels reeds kan beginnen klaarzetten vóór het voorziene vertrekmoment - tenzij dat nog niet kan omwille van een andere trein, natuurlijk. Ook lijkt het me niet ondenkbaar dat de reservatie van het traject pas zou ingaan op het moment dat de trein groen krijgt, m.a.w. een gevolg zou zijn van het groen krijgen, ipv er een oorzaak van te zijn. Maar ja, ik ben maar een buitenstaander, natuurlijk :mrgreen:
Is er overigens op dit punt een verschil tussen de grote stations en de kleine haltes? Bv. in Brussel-Noord zie ik inderdaad het licht op groen komen en dan vertrekt de trein bijna onmiddellijk; maar bv. in Weerde, Eppegem, Kortenberg staat het licht meestal reeds op groen als de trein aankomt. Is dat misschien het verschil tussen seinen die een blok beveiligen, en de zgn. uitrijseinen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Met 'alle wissels' bedoel ik alle wissels die juist gezet hoeven te worden in het rooster om die bepaalde trein te laten vertrekken, ten minste tot het eerstvolgende sein.
Ook in Weerde bvb heb je enkele beheerde seinen, anders dan gewone blokseinen, want je zit daar met Y.Weerde (de vertakking van lijn 27B van lijn 27). Die worden ook gestuurd door een seinhuis. In Eppegem ga je inderdaad allemaal blokseinen zien staan. In normaalspoorregime staan deze blokseinen quasi steeds geopend, tenzij het blok reeds bezet is door een andere trein uiteraard. De situatie in Kortenberg ken ik niet zo goed, want je zit daar iets verderop richting Brussel ook met wissels om treinen van L36N naar de luchthaven te sturen.
Ook in Weerde bvb heb je enkele beheerde seinen, anders dan gewone blokseinen, want je zit daar met Y.Weerde (de vertakking van lijn 27B van lijn 27). Die worden ook gestuurd door een seinhuis. In Eppegem ga je inderdaad allemaal blokseinen zien staan. In normaalspoorregime staan deze blokseinen quasi steeds geopend, tenzij het blok reeds bezet is door een andere trein uiteraard. De situatie in Kortenberg ken ik niet zo goed, want je zit daar iets verderop richting Brussel ook met wissels om treinen van L36N naar de luchthaven te sturen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Nogmaals dank, ik begin het een beetje klaarder te zien. Sommige puntjes bleek ik zelfs helemaal goed begrepen te hebben :) !
Wel blijf ik benieuwd naar het antwoord op de vraag van Rian: hoe doen ze dat dan elders?
(nb v.w.b. Kortenberg: de afslag naar de Diabolo zal niet zoveel uitmaken, want Nossegem zit er nog tussen. Misschien wel wat geknutsel omwille van de aftakking naar d'Ieteren, die toch wel gebruikt wordt, af en toe.)
Wel blijf ik benieuwd naar het antwoord op de vraag van Rian: hoe doen ze dat dan elders?
(nb v.w.b. Kortenberg: de afslag naar de Diabolo zal niet zoveel uitmaken, want Nossegem zit er nog tussen. Misschien wel wat geknutsel omwille van de aftakking naar d'Ieteren, die toch wel gebruikt wordt, af en toe.)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dat kan perfect. Kom eens naar Amsterdam centraal kijken waar ook alles over 6 simpele sporen gaat komende van 15 sporen waar dan nog eens reizigers en goederenverkeer is. Hier lukt dat perfect en als je niet tijdig kan vertrekken is er de verplichting om de treindienstleider hier onmiddellijk van in te lichten. Is een kwestie van de spelregels aan te passen. Kan dus ook perfect in brussel zuid. Wat discipline helpt altijd.Shrek schreef: ↑12 mar 2022, 18:06Ik hoop alvast dat dat niet algemeen wordt ingevoerd. als zoiets in pakweg Brussel-Zuid zou bestaan betekent dat een gevoelige capaciteitsvermindering en dus een middelvinger naar de reiziger.rvdborgt schreef: ↑12 mar 2022, 17:38 Deuren sluiten terwijl de trein nog niet weg kan, dat gebeurt alleen in België. En als de trein dan nog minutenlang staat te wachten, dan is dat een middelvinger naar overstappende reizigers die uit hun te laat aangekomen trein komen aangerend.
Dus dat is misschien geen vergissing in de uitvoering (want "works as designed") maar wel degelijk een vergissing in het ontwerp.
Ik dacht echter dat de nieuwe vertrekprocedure pas in gang gezet zou worden als de trein ook echt kan vertrekken. Is men daar nu weer van afgestapt of is dat voor de volgende fase?
In een druk station met veel snijdende bewegingen moet een trein onmiddellijk kunnen aanzetten wanneer de reisweg wordt aangelegd, anders blokkeert hij het rooster nodeloos lang en hindert hij andere treinen.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Je verliest toch altijd tijd (en dus capaciteit) tussen het moment waarop het sein opent en het moment dat de trein kan aanzetten. Hoe gedisciplineerd iedereen ook is, je kan de hele vertrekprocedure niet op 2 seconden uitvoeren. In het zwaar overbelaste binnenrooster van Brussel-Zuid is die buffertijd er niet, tenzij men treinen zou beginnen schrappen.Steven schreef: ↑12 mar 2022, 19:25 Dat kan perfect. Kom eens naar Amsterdam centraal kijken waar ook alles over 6 simpele sporen gaat komende van 15 sporen waar dan nog eens reizigers en goederenverkeer is. Hier lukt dat perfect en als je niet tijdig kan vertrekken is er de verplichting om de treindienstleider hier onmiddellijk van in te lichten. Is een kwestie van de spelregels aan te passen. Kan dus ook perfect in brussel zuid. Wat discipline helpt altijd.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik reis dagelijks van/naar Eppegem en ik moet wel zeggen dat de seinen richting Y Weerde (spoor 3) vaak gesloten staan, meestal geven deze dubbel geel tot vlak voor vertrek van de trein.trainlovertje schreef: ↑12 mar 2022, 18:48 Ook in Weerde bvb heb je enkele beheerde seinen, anders dan gewone blokseinen, want je zit daar met Y.Weerde (de vertakking van lijn 27B van lijn 27). Die worden ook gestuurd door een seinhuis. In Eppegem ga je inderdaad allemaal blokseinen zien staan. In normaalspoorregime staan deze blokseinen quasi steeds geopend, tenzij het blok reeds bezet is door een andere trein uiteraard. De situatie in Kortenberg ken ik niet zo goed, want je zit daar iets verderop richting Brussel ook met wissels om treinen van L36N naar de luchthaven te sturen.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Er is een softwareversie geweest waarin, nadat de vertrekprocedure was voltooid, er een melding op de smartwatch kwam met de tijd die nog moest verstrijken vooraleer het sein op groen zou komen.
Deze functionaliteit is ondertussen al een tijdje verdwenen. In de ideale wereld zou dit aftelklokje voor de start van de vertrekprocedure moeten verschijnen. Geen idee of dit in een toekomstige softwareversie gepland staat.
Deze functionaliteit is ondertussen al een tijdje verdwenen. In de ideale wereld zou dit aftelklokje voor de start van de vertrekprocedure moeten verschijnen. Geen idee of dit in een toekomstige softwareversie gepland staat.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Daarvoor moet er geen enkele trein sneuvelen. 30 seconden voor vertrek dat sein open en klaar. Heden staan er ook al seinen (soms tot 3 min) voor vertrek open, zelfs in de spits. Dat met manuele bediening. Laat het gros van de vertrekken automatisch verlopen en je geeft vertrek als dat sein open staat.Shrek schreef: ↑12 mar 2022, 20:09Je verliest toch altijd tijd (en dus capaciteit) tussen het moment waarop het sein opent en het moment dat de trein kan aanzetten. Hoe gedisciplineerd iedereen ook is, je kan de hele vertrekprocedure niet op 2 seconden uitvoeren. In het zwaar overbelaste binnenrooster van Brussel-Zuid is die buffertijd er niet, tenzij men treinen zou beginnen schrappen.Steven schreef: ↑12 mar 2022, 19:25 Dat kan perfect. Kom eens naar Amsterdam centraal kijken waar ook alles over 6 simpele sporen gaat komende van 15 sporen waar dan nog eens reizigers en goederenverkeer is. Hier lukt dat perfect en als je niet tijdig kan vertrekken is er de verplichting om de treindienstleider hier onmiddellijk van in te lichten. Is een kwestie van de spelregels aan te passen. Kan dus ook perfect in brussel zuid. Wat discipline helpt altijd.