Adler schreef: ↑01 apr 2022, 19:25
Shrek schreef: ↑01 apr 2022, 19:10
Adler schreef: ↑01 apr 2022, 18:34
Als die afgeschafte treinen toch geen enkel probleem zijn volgens u, waarom laat men ze dan normaal wel rijden ?
Dat is een goed punt. Het aantal ziektegevallen neemt weer gevoelig toe, misschien is het geen slecht idee om weer enkele treinreeksen enkele weken af te schaffen tot iedereen weer gezond is. Ze normaal niet laten rijden zorgt inderdaad voor minder afschaffingen.
Als het goed op voorhand is aangekondigd zoals in december 2021 weet men tenminste waar men aan toe is en kan men de nodige plannen maken en staat men geen half uur te wachten op een trein die niet komt.
Op dit moment is het een roulettespel en moet men maar gokken of de trein komt opdagen of niet.
Probeer dan maar eens iets te plannen.
Ik stel voor dat trainlovertje eens gaat praten met al de mensen die daar staan te wachten voor niets als het toch allemaal niets uitmaakt.
Het klopt dat er een groot tekort is en een hoog absenteïsme in heel het district Noord-Oost. Lang niet alleen Antwerpen is getroffen, maar het is wel de koploper. IC-treinen hebben een prioriteit; die zijn dus de laatste keus om afgeschaft te worden.
Op de L12 en de L52 rijdt een stoptrein om het half uur, daardoor kan men hier gemakkelijker eentje eruit halen waardoor die lijn op een uurdienst terugvalt. Natuurlijk is dit zeer vervelend voor de reizigers, vooral wanneer het niet duidelijk op tijd wordt beslist door de beslissingsorganen die ervoor verantwoordelijk zijn. Bovendien zijn de diensten van het personeel zo dat die op die lijn vaak heen-en-weer(-en nog eens heen en weer) doen. Hierdoor komt er ruimte in de diensten en kan men dat personeel inzetten voor andere treinen die een hoge prioriteit hebben, zoals bijvoorbeeld IC-treinen en lijnen waar er sowieso maar één trein per uur is (denk bijvoorbeeld aan Kessel-Nijlen-Bouwel of Genk-Landen).
Denk bijvoorbeeld ook aan de S34 trein tussen Antwerpen-Sint-Niklaas-Lokeren-Dendermonde. Tussen Antwerpen en Sint-Niklaas rijdt deze trein ook om het halfuur. Doordat de omloop van het materieel echter steeds afwisselt tussen doorrijden naar Lokeren/Dendermonde en stoppen in Sint-Niklaas, is hier systematisch afschaffen moeilijker, maar toch zullen daar ook de korte stoptreinen gemakkelijk wegvallen.
Natuurlijk is dit voor de reizigers op L12 en L52 storend en wordt daardoor de reistijd verlengd. Ik hekel ook zeker het zeer laat beslissen van de beslissingsorganen de laatste tijd. Hierdoor staan reizigers in een station voor een voldongen feit. De communicatie hierin kan zeker beter.
Geloof mij, ik weet hoe het is om plots zonder trein te staan. Ik ben afkomstig van Limburg met het dichstbijzijnde station in Genk. Als er een aanrijding is aan de andere kant van het land, sta je daar ook een uur te koekeloeren.