Eurostar
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Je vergeet even dat in die tunnel ook chutteltreinen met auto’s en vrachtwagens rijden alsook goederentreinen. Zomaar even 3 min verschuiven is niet zo eenvoudig denk ik.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Die 3 minuten verschuiving is juist één van de twee geplande Eurostarpaden elk halfuur. Normaal (zonder stops in Ebbsfleet of Ashford) vertrekt het Parijspad om :01 en :31 uit Londen, direct gevolgd door het (minder vaak benutte) Brusselpad om :04 en :34.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Een haltering van 1 minuut in Brussel voor een internationale trein met veel reizigers met bagage, relatief weinig deuren en geen gelijkvloerse instap, lijkt mij vragen om problemen.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
In de veronderstelling dat die trein altijd vol zit ja maar anders kan je net zo goed nog wat reizigers naar Brussel mee pakken en dan zijn die ook super snel in Brussel i.p.v. nog 20 minuten in Lille stil te moeten staan.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
In het voorstel van DDietzen is dat een technische stop, enkel voor personeelswissel.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Welke Eurostar Londen-Brussel staat 20 minuten stil in Lille?
Daarnaast denk ik dat je met fatsoenlijk vlotte rijpaden en kortere inchecktijden - met de verplichting om >90 minuten van tevoren aanwezig te zijn verbrand je echt tijd en wordt het heel lastig om het vliegtuig te beconcurreren - het drietal Amsterdam-Eurostars echt met gemak moet kunnen vullen met enkel reizigers UK-NL vv. Amsterdam-Londen is immers de populairste internationale vliegrelatie binnen Europa, met pre-COVID een slordige 4 miljoen reizigers per jaar; het hoeft toch geen sinecure zijn om daar iedere dag maximaal 3*900=2700 (en in het weekend slechts 2*900=1800) van af te snoepen.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
De stop in Brussel schrappen mag je vergeten want dan vraag je aan Eurostar om hun hoofdzetel voorbij te rijden. Je zal altijd op elke trein volk hebben voor meerdere bestemmingen. Gokken om enkel voor 1 bestemming mensen mee te nemen vind ik risicovol voor een trein. Zo sluit je ook uit dat je vanuit Nederland rechtstreeks naar Rijsel kan om van daaruit richting heel Frankrijk te reizen (die mogelijks nog groter geeft dan deze in Brussel). Verder valt ook nog af te wachten wat het effect op het aanbod gaat zijn door de fusie met Thalys.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Dus, men kan geen tickets meer kopen bij Eurostar tussen België en Nederland/Nederland België. Corect?
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Vroeger was Londen-Brussel 1u53, dan was het plots 2u01 en nu vorige week geboekt is het al 2u9 min. dus dan staat hij toch ergens hele tijd stil veronderstel ik of is de tunnel uitgerokken?
Lang geleden was er zelfs een Eurostar 's ochtends die niet stopte en dan was je er al in 1u45 ofzo.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Er is genoeg alternatief IC Nederland of Thalys, Eurostar focust als core business op Amsterdam London en Brussel London namelijk
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Hier is men niet zo optimistisch:
https://www.treinreiziger.nl/eurostar-m ... -uh-trein/
https://www.treinreiziger.nl/eurostar-m ... -uh-trein/
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Steven schreef: ↑25 apr 2022, 22:02 De stop in Brussel schrappen mag je vergeten want dan vraag je aan Eurostar om hun hoofdzetel voorbij te rijden. Je zal altijd op elke trein volk hebben voor meerdere bestemmingen. Gokken om enkel voor 1 bestemming mensen mee te nemen vind ik risicovol voor een trein.
Je neemt nog altijd volk mee voor 2 bestemmingen: Amsterdam en Rotterdam. En natuurlijk zou naar mijn mening de locatie van een hoofdkantoor nooit de (hoofd)reden moeten zijn voor een commerciële stop in die stad, maar ik geef toe dat de praktijk van die prestige wat weerbarstiger is.
Nederland-Lille is echt geen relevante reisrelatie. Toen er nog tweemaal daags een rechtstreekse Thalys Amsterdam-Lille reed, vervoerde die heel veel lucht tussen Brussel-Lille (bron: zowel enkele nieuwsartikelen als mijn eigen ervaring, de twee keer dat ik meereed had ik telkens een rijtuig voor mij alleenSteven schreef: ↑25 apr 2022, 22:02Zo sluit je ook uit dat je vanuit Nederland rechtstreeks naar Rijsel kan om van daaruit richting heel Frankrijk te reizen (die mogelijks nog groter geeft dan deze in Brussel). Verder valt ook nog af te wachten wat het effect op het aanbod gaat zijn door de fusie met Thalys.

Daarnaast heeft Eurostar überhaupt nooit reizigers Amsterdam-Lille vervoerd, en is dat bij mijn weten ook nooit van plan geweest. Lille-Amsterdam heeft dienstregelingtechnisch wel bestaan pre-corona (en bestaat volgens mij nu weer, 1x per dag met de 9126) maar ik meen me te herinneren dat dat nooit als doorgaand ticket werd aangeboden; vandaag de dag is dat in elk geval niet uit de boekingsmodule te toveren.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Gisteren liep het in het honderd in St. Pancras met een wachtrij tot ver buiten het station richting Kings Cross. Treinen kwamen aan / vertrokken met vertraging tot 1u. Officieel door een aanrijding tussen Lille en Calais maar dat was al 's ochtends vroeg want om 10u daar gepasseerd en niets meer gezien.
Ze deden zeker hun best om alles in goede banen te leiden maar zo'n massa volk amai
Ze deden zeker hun best om alles in goede banen te leiden maar zo'n massa volk amai

Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Die ochtend is er een lichaam gevonden naast de sporen thv Lambersart. Hierdoor is de lijn gesloten geweest van 7:45 tot 9:40. Verschillende treinen zijn toen omgereden langs de klassieke lijn tussen Lille en Calais.