DR-fan schreef: ↑10 mei 2022, 12:51
Die lijn was dubbelspoor tot de besparingsrondes begin jaren '90. De bedding lag er dus en was nog in handen van de NMBS/Infrabel. Die zomaar afstaan aan het Vlaams Gewest voor de zoveelste fietssnelweg is niet verstandig want die krijgen ze nooit terug.
Waarom die fietsostrades absoluut vlak naast een spoorweg moeten liggen snap ik ook niet. Bij bepaalde incidenten heeft dat nogal wat nadelen zoals ze 2 weken geleden in Beervelde hebben ondervonden. Er zijn in België nog meer dan genoeg oude "steenwegen" die ooit drie rijstroken hadden. Waarom wordt daar geen strook voor snelle fietspaden gebruikt in plaats van ze gewoon met witte verfstrepen af te bakenen? Die wegen ontsluiten de woonkernen veel beter dan de dikwijls verder gelegen spoorlijnen. Het zou volgens mij ook een pak goedkoper zijn.
En iemand anders zal oproepen om daar een busbaan van te maken
Fietssnelwegen worden voornamelijk op provinciaal niveau aangelegd. In goeie fietsgemeentes, springt de gemeente zelf ook rap bij. Overheid blijft overheid, gelukkig bekijkt men dat op ambtelijk niveau heus wel rationeler en onderbouwder dan louter eigendomsmatig. Mobiliteitsdoelen staan wel voorop.
Steenwegen zijn in dit land verschrikkelijk onaangenaam zijn om naast te fietsen naast dat continue, razend druk verkeer. Los daarvan is het wel nodig dat die moordstrookjes veiliger worden. Om daar eventjes kort langs te rijden mag dat zeker veiliger. Maar of dat sneller en goedkoper kan dan een fietssnelweg langs het spoor, dat betwijfel ik.
Aangenaam wordt het nooit. Dat blijft een autocentrische omgeving. Bovendien heb je met die honderden kilometers lintbebouwing geen uitzicht, talloze baanwinkels, bedrijven, woningen, die hun op- en afrit daar langs hebben... Met zo'n aanpassingswerken en dito onteigeningen raak je er ook niet met een paar miljoen... En dan nog blijven er honderden mogelijke conflictpunten bij kruisingen, lichten,...
Al die conflicten vertragen je fietstocht trouwens. Bovendien kun je vaak sneller, rustiger, aangenamer en korter door fietsen langs de kleine baantjes, spoorwegen of kanalen, zonder autoverkeer.
Fietssnelwegen hoeven niet ontsluitend te werken, maar zijn verbindend voor functioneel fietsverkeer op (middel)lange afstand. En waar ze al liggen, liggen ze heel vaak erg goed en slagen ze er in om meer volk op die fiets te krijgen. De werken zijn ook niet bijster ingrijpend, als de nood voor een extra spoor er toch blijkt te zijn, is het relatief snel verplaatst.