Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
Hetzelfde gerucht heeft mij bereikt, maar dan met de kanttekening dat ze in december 23 beginnen met T18.
Meine Begeisterung hält sich in Grenzen.
Meine Begeisterung hält sich in Grenzen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Wat een farce weer... Ontmoediging treinreizen deel zoveel. Duidelijke kunstgreep om je toch maar die Thalys/ICE in te pushen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat zou wel een hele trieste oplossing zijn, waarbij het ene boemeltje (Aachen - Spa) wordt vervangen door het andere. Wie zit hier nu op te wachten? Is men zo bang voor reizigersverlies op de Thalys (zo ja: dan wordt het hoog tijd NMBS uit Thalys te trekken).Shrek schreef: ↑23 mei 2022, 11:46Intussen zijn er andere geruchten: de IC's uit Brussel zouden niet langer verlengd worden tot Duitsland, maar een combinatie van HLE17+I11+I11BDX zou een S-trein uit Luik rijden die via Verviers en Welkenraedt tot Aken rijdt en daarna eventueel als IC tot Keulen. De langverwachte IC Oostende-Aken zou, althans voorlopig, opgeborgen zijn.
Het vervolgens raar vinden dat politici harder gaan roepen om meer concurrentie en vervoerders op het spoor. Met dit soort rare fratsen maakt de NMBS het er zelf naar.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik denk dat er gewoon een technische reden zit achter deze keuze. Het aanbod willen uitbreiden is 1 al de nodige middelen hebben (personeel, materieel en financieel) is 2.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat lijkt mij ook de echte reden te zijn. Als je die M7 niet op tijd gehomologeerd krijgt voor Duitsland moet je wel een plan B hebben. Maar op dit forum zoekt men o zo graag een complot achter alles.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Goh, complot is een groot woord, maar dat de belangstelling van de NMBS voor grensoverschrijdend verkeer beperkt is, kan je toch moeilijk ontkennen. We hebben nog steeds geen nieuw materieel voor onze buurlanden, met uitzondering van Luxemburg waar, na lang overleg... de Desiro's zijn toegelaten. Joepie, en zo.
Het is niet alsof er geen materieel bestaat dat zowel in België als Duitsland kan rijden, of België en Nederland, maar de NMBS bestelde geen materieel dat dat kon. En ondertussen blijven we met varkensneuzen naar Roosendaal rijden, klassiekjes naar Aken, en zelfs MS96 naar Rijsel, waarvan we er ook geen op overschot hebben en die ondertussen ook al 25 jaar zijn...
Er lijkt een kentering gaande, maar het gaat allemaal wel erg traag.
Het is niet alsof er geen materieel bestaat dat zowel in België als Duitsland kan rijden, of België en Nederland, maar de NMBS bestelde geen materieel dat dat kon. En ondertussen blijven we met varkensneuzen naar Roosendaal rijden, klassiekjes naar Aken, en zelfs MS96 naar Rijsel, waarvan we er ook geen op overschot hebben en die ondertussen ook al 25 jaar zijn...
Er lijkt een kentering gaande, maar het gaat allemaal wel erg traag.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik ga niet beweren dat de belangstelling voor grensoverschrijdend verkeer beperkt is, maar je kunt net zo goed zeggen dat NS, DB en SNCF maar beperkt in grensoverschrijdend verkeer met België geïnteresseerd zijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Klassieke treinen Aken-België
Wel, wat NS, DB en SNCF wel of niet willen doet tegenwoordig minder ter zake, van belang is wat de aanbestende overheden willen.
Nahverkehr Rheinland (vroeger AVV) wil al 20 jaar een IC tussen Aken en België, het boemeltje zien ze terecht als een Zwischenlösung.
Nahverkehr Rheinland (vroeger AVV) wil al 20 jaar een IC tussen Aken en België, het boemeltje zien ze terecht als een Zwischenlösung.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat er een creatieve oplossing voor korte termijn moet komen (al had je die op technisch vlak naar mijn idee, zoals groentje schrijft, best wel aan zien kunnen komen) kan ik begrijpen. Echter zou het streven dan wel moeten zijn zo snel mogelijk het internationale aanbod te verbeteren. En dat lees ik er toch echt niet uit nu.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Inderdaad is "complot" wel een groot woord - men moet zich ook niet aangevallen voelen van bij de minste kritiek. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Zelf zou ik eerder spreken van "weinig visie, weinig commerciële instelling".
En inderdaad mag men wel eens uitleggen waaróm die M7 niet tijdig gehomologeerd raakten - maar dat zal natuurlijk wel weer aan iemand anders liggen, dat kennen we intussen al.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Toelating van M7 tot Aken is nooit aangevraagd ...
Desiro is technisch mogelijk op deze verbinding (de stellen zijn op eigen kracht van Aken naar België gereden) maar niet toegelaten met reizigers.
Zolang de visie van de verantwoordelijken aan de Hallepoort niet verderkomt dan "le transfrontalier, c'est toujours un problème" of "je roule pour les Belges" geraken we nergens.
Desiro is technisch mogelijk op deze verbinding (de stellen zijn op eigen kracht van Aken naar België gereden) maar niet toegelaten met reizigers.
Zolang de visie van de verantwoordelijken aan de Hallepoort niet verderkomt dan "le transfrontalier, c'est toujours un problème" of "je roule pour les Belges" geraken we nergens.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.FLV-FGSP schreef: ↑23 mei 2022, 14:47 Toelating van M7 tot Aken is nooit aangevraagd ...
Desiro is technisch mogelijk op deze verbinding (de stellen zijn op eigen kracht van Aken naar België gereden) maar niet toegelaten met reizigers.
Zolang de visie van de verantwoordelijken aan de Hallepoort niet verderkomt dan "le transfrontalier, c'est toujours un problème" of "je roule pour les Belges" geraken we nergens.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.
En wat dat laatste betreft: met die ingesteldheid geraken we al heel ver, de reizigersvraag voor internationale verbindingen zal altijd maar een fractie van de binnenlandse vraag zijn, hoe goed je het ook uitbouwt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Tenzij ik ergens iets gemist heb zijn de huidige Desiro's en de huidige M7 evenzeer ongeschikt voor de Duitse standaard 15kV/16,7Hz.Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.
Alleen de (voorlopig nog erg virtuele) HLE17 zou met die voeding kunnen werken - maar die zal nog niet op 1-2-3 gehomologeerd zijn, laat staan in bedrijf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Bijna alle knooppunten waar moet overgestapt worden liggen dan ook aan de andere kant van de grens.
Richting NS zijn Roosendaal, Breda en Maastricht de knooppunten. Essen, Noorderkempen en Visé zijn dat niet.
Richting DB is Aachen uiteraard het knooppunt, niet Hergenrath, Welkenraedt of Verviers.
En richting SNCF is Rijsel overduidelijk het knooppunt, niet Mouscron of Tournai.
Enkel voor Mons/Maubeuge/Charleroi kan je m.i. discussiëren of SNCF naar Mons/Charleroi moet komen dan wel of NMBS naar Maubeuge moet rijden.
Re: Klassieke treinen Aken-België
En de M6?jan_olieslagers schreef: ↑23 mei 2022, 17:51Tenzij ik ergens iets gemist heb zijn de huidige Desiro's en de huidige M7 evenzeer ongeschikt voor de Duitse standaard 15kV/16,7Hz.Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.
Alleen de (voorlopig nog erg virtuele) HLE17 zou met die voeding kunnen werken - maar die zal nog niet op 1-2-3 gehomologeerd zijn, laat staan in bedrijf.
i11 heeft nog tot Keulen gereden, dus dat zou lukken.