rdv schreef: ↑01 jun 2022, 15:05
Interessant om dat te lezen, en goed voor het personeel.
De verhalen in de media van TBs en TBGs die maar een paar dagen op voorhand weten of ze wel of niet moeten werken, moeten we dus met een korreltje zout nemen

.
Voor de mensen die dus niet in een reeks zitten (het vlottend kader genaamd) is het wel echt vaak zo dat het tot op de laatste minuut kan veranderen. Dus de verhalen die je daar van leest zijn zeker niet gelogen. Nu tijdens corona was dat echt een ramp. Mensen die plots in quarantaine moeten, moeten opgevangen worden natuurlijk. Dus de dagen die je thuis ingepland stond kunnen zomaar aangepast worden.
Het is zeker niet te onderschatten.
Ook personeel dat in een reeks zit, gaat buiten reeks om de paar maanden om de zieken/verloven/opleidingen op te vangen. Ik zit in een reeks van 33 weken lang, waarvan er 2 keer 4 weken buiten reeks zijn. Aan het einde van de reeks start je terug in het begin.
Larch schreef: ↑01 jun 2022, 16:05
Personeel dat niet in een reeks zit heeft die luxe niet, maar daar kiezen ze doorgaans zelf voor.
Dat durf ik te betwijfelen. Bij treinbegeleiders zal je veel moeite hebben om zo iemand te vinden.
Daarom dat ik ook doorgaans zeg, soms zitten de (voorkeur)reeksen ook vol en dan heb je geen andere keuze dan ofwel een andere reeks aan te vragen of in het vlottend kader te blijven.
In het vlottend kader zitten heeft ook zijn voordelen tov de reeks. Als je afspraken kan maken met de planning om bv. elke woensdag thuis te zijn, of om geen vroeges of lates oid te doen hebben veel mensen het gebrek aan langetermijnplanning daar wel voor over.