jknockaert schreef: ↑09 jun 2022, 09:33
nighttrain schreef: ↑09 jun 2022, 09:27
[Rapport van de Franse rekenkamer (Vertaling uit het Frans):
De Rekenkamer heeft in oktober 2019 een rapport over TER's gepubliceerd waaruit blijkt dat de totale kosten van de TER (exploitatie, investeringen, pensioenkosten, enz.) 8,5 miljard euro bedragen, waarvan 88% gedekt wordt door overheidssubsidies: dwz 3,9 miljard betaald door de regio's en 2 miljard voor de staat. De opkomst is sinds 2012 aan het afnemen. Het rapport stelt vast dat 285 stations gemiddeld minder dan drie passagiers per dag verwelkomen, waardoor de treinen gedwongen worden talloze, vaak overbodige stops te maken, en dat de agenten 3 uur 28 effectief commercieel rijden per dag op een gemiddelde werktijd van 6:21 uur, met een jaarlijkse diensttijd van 176 dagen. Concluderend: "de gemiddelde kost per passagier bedraagt 61 cent per passagierskilometer, waarmee de TER het duurste vervoermiddel is, met uitzondering van de taxi van één of twee passagiers".
Samengevat: veel van die TER treinen worden betaald door de staat, de regio's, en de TGV-reizigers die door het SNCF-monopolie teveel betalen. Eigenlijk door iedereen, behalve dan de reizigers van die TER treinen, want die zijn er nauwelijks. Kan iemand me uitleggen wie hier beter van wordt?
Ik vrees dat het plaatje iets complexer is.
De TER worde betaald door de regios,die huren het personneel aan de SNCF(controle/bestuurders),het onderhoud van de treinen is uitgevoerd door SNCF aan marktprijzen.
In bepaalde regions/departements zijn die goed gevuld.
Hier hebben we bv een TGV's vanuit paris Nord met reservering natuurlijk,zelfde materiaal en personneel gaat verder vanuit lille naar Rang-du-Vliers,als TERgv (zonder reservering en theoretisch zonder eerste klasse). Idem in andere richting 4 of 6/dag denk ik.(Rang-du-vliers via Boulogne frethun Lille Paris Nord)
Dan heb je nog tussenkomsten onder de een of andere vorm van Europa/communautés d'agglomération.
Wie er beter van wordt? de mensen die moeten gaan werken/studeren naar grote steden. En jan modaal die eens naar de zee met de familie wilt, aan democratische prijzen.
Je hebt nattuurlijk bepaalde TER lijnen met een grote toeristische impact bv op Corsica/méditerranée enz.
Als je spreekt van "staat" spreekt van belastingsbetalers; In 2017, heeft Frankrijk 37,9 millions de foyers fiscaux/of fiscale huishoudens :
16,5 millions de foyers imposables/huishoudens betalen belastingen, soit 43 % du total ;
21,4 millions de non imposables/ huishoudens betalen geen belastingen.