Steven schreef:nicken schreef:
Promo dat doe je zo,je werft een paar laaggeschoolden aan ,die de kansen niet gekregen hebben,geeft ze een opleiding over al het reilen en zeilen bij het spoor,je geeft ze een laptop en een beamer(projector),en een camionetteje.En je maakt dat ze zodanig opgeleid zijn dat ze op alle vragen kunnen antwoorden,en alle scholen afdoen,zeker scholen waar mensen richtingen studeren van bepaalde vacatures die niet ingevuld raken,dankzij visput leeg!
Ondertussen kunnen ze daar duidelijk maken,dat de deuren wagewijd openstaan voor hun de komende jaren,eveneens een heel verhaal van de wedde,bijkomende premies (nacht,weekend,productiviteit) en de vele extralegale voordelen (iedereen weet dat nmbs werknemers voor niks bollen en veel centen daarmee uitsparen ook)
Evenees duidelijk maken tijden zo'n infosessies op scholen,dat die aggressie echt wel moet stoppen+ andere belangerijke dingen van veiligheid.Jongeren duidelijk maken dat er iets bestaat als burgerplicht ook.Ze mss evenees eens uitnodigen op de werkvloer : stations,werkplaatsen enz....
Het nut van het openbaar vervoer nog eens uitleggen (milieu,goedkoop,en zal tevens de toekomst worden)
Eveneens duidelijk maken dat er zo iets bestaat als derderbetalerssyseem ook,zodat je aan 50 procent rijdt,zowel met trein als bus (velen weten dat dus niet hè,beslissen dan maar zwart te rijden)
Het wordt eveneens eens dringen tijd dat de nmbs eens serieus investeert in hunne website,en alle beroepen zeer duidelijk uitgelegd worden,met alle leuke kantjes,en ook wel eens een negatief kantje (tis nergens 100 procent en naar uwe zin hè).De NMBS en andere vervoersmaatchappijen moeten dringend leren
communiceren naar de jongeren en sollicitanten toe,er vallen er velen uit de lucht hoor,als ze horen van nachtwerk en dergelijken,maar ondertussen hebben ze wel onnodig die mensen in de frankrijkstraat bezig gehouden,en zo duurt het eeuwen,het probleem is nogmaals :
LEER COMMUNICEREN (zijn die dom of wat

)
laaggeschoolden effe de hele spoorweg gaan uitleggen? hoe snel denk je dat in orde te krijgen? er zijn mensen aan de spoorweg zelf die nog niet eens in staat zijn om alle open vacatures binnen de spoorweg vlekkeloos uit te leggen. oorzaak? het zijn er gewoon te veel om alles effectief te weten, ik zou u de raad geven ga is naar zo een infosessie voor een bepaalde vacature, luisteren en zie wat ze daar doen. weet dat er jaarlijks 100-en klassen een station en aanhorigheden bezoeken (er bestaan speciale dagprogramma's voor een bezoek met de klas aan de nmbs al naargelang school (lager of secundair => hier speel de richting ook een rol).
de meeste technische scholen hebben de affiches wel degelijk hangen (toch de school waar ik ging) met alle open vacatures van dat moment.
probleem is gewoon da er velen zich geroepen voelen maar weinige die echt luisteren, er is gewoon geen luistermentaliteit in het algemeen, bij bepaalde momenten stellen mensen gewoon voor de 10de keer een vraag die al beantwoord is. dus ik sta niet versteld dat mensen verschieten bij het horen van nacht en weekenduren. ze luisteren gewoonweg niet voldoende als er eens uitleg komt. ik zeg niets dat het nu perfect gebeurd maar er zijn zeker al initiatieven, wees er dus niet blind en doof voor dat deze er al zijn
Ja steven,ergens moet ik je toch gelijk geven hoor,ik zou ook nie op al die vragen kunnen antwoorden,ver van zelf
Ja je hebt er die willen luisteren,en je hebt er die niet willen luisteren.
Nochtans s'nacht werken doe ik het nog liefst van al,je mist niks (buiten je weet wel,ma da kan overdag ook

)
Heb dan ook nog in bakkerij gewerkt,en nu momenteel ook 7/7 voor de sinterklaas rommel te produceren.(en da komt minder hard aan dan 7/7 overdag te werken ze,voor mij toch)Maar binnenkort stopt hij er mee de bakker
je wordt voor nachtelijke uurtjes,toch vetjes betaald (vroeger bestond da nie na horen zeggen,die premie)
Als je in drie ploegen werkt heb je dus een week de nacht ook,tzijn de die de wedde groot maken hè in de meeste gevallen toch.
Kan je aan het spoor je eigenlijk zelf kandidaat stellen om alleen s'nachts te werken,als dat eigenlijk mogelijk zou zijn in de functie die je doet wel te verstaan,het spoor is groot hè
Want dan los je eigenlijk wel een probleem op : je hebt mensen die niet willen s'nachts werken,dus die steek je in een 2 ploegen systeem
je hebt mensen die er zelf voor kiezen om enkel s'nachts te werken,die steek je dan in een vaste nachtploeg,en probleem eigenlijk opgelost,wordt dit systeem eigenlijk toegepast ook aan het spoor?
Is ook de reden waarom men in de meeste bedrijven in de privè volgens da systeem werken,daar heb je meestal een 2 ploegen systeem,een vaste nacht,en ook nog 3 ploegen
Ma de vroegen,ja da zou bij met ne serieus humeurtje zijn zè

,ma laat me nie rap kennen,je went daar wel aan