rdv schreef: ↑25 jul 2022, 12:46
Stap 1 is de overstap in Welkenraredt garanderen, in beide richtingen. Dat kan vanaf nu, zonder kost. Zelfs dat doet de NMBS niet.
Door de overvolle REs tussen Aachen en Koeln is een vervangstam tot Welkenraedt geen volledige oplossing.
Dat is helemaal niet zonder kost. Richting Aken is de dienstregeling heel krap, je kan daar niet lang wachten zonder de kering in gevaar te brengen. Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.
Ik merk wel dat de NMBS de ICE-reizigers in Brussel-Zuid alvast richting de IC naar Welkenraedt begeleidt. Veel meer kunnen zij helaas niet doen vrees ik.
Ik vermoedde dit antwoord al . Ik bedoelde geen directe kost in EUR. Soms gaat het maar om een paar minuten wachttijd, dat moet toch lukken?
Welke oplissingen stel jij voor Shrek? Oprechte vraag.
jens123 schreef: ↑25 jul 2022, 12:33
Op de TGV's richting Frankrijk hebben we ook dagelijks 'overlast' van reizigers die een aansluitende TGV missen door vertraging of uitvallen van een ICE.
Deze zomer zitten praktisch alle TGV's vol. Vorige week kregen we er met de 9830 bv 40 extra reizigers bij die de 9826 hadden gemist door een uitgevallen ICE. Onze 9830 was reeds volledig vol en sommige reizigers hebben dan tot in Lyon mogen rechtstaan of de rit op een klapstoel doorbrengen terwijl ze dure 1e klasse tickets hadden. Velen hebben aangegeven NOOIT meer met de trein te reizen vanuit Duitsland richting Frankrijk.
SNCF (TGV) en NMBS zijn de belangrijkste aandeelhouders van Thalys. Mss moeten ze bij THA aandringen op meer coulance voor mensen met doorgaande verbindingen?
Ik weet dat ik al schreef dat er een HOTNAT-stempel gegeven moet worden en dat THA de getroffen reizigers moet meenemen...
Maar bij het soort uitval van de laatste dagen en weken kan Thalys alleen het eigenlijk ook niet oplossen. Er kan onmogelijk voldoende plaats zijn op hun treinen om 3 à 4 uitgevallen treinen per dag op te nemen.
jens123 schreef: ↑25 jul 2022, 13:18
Bovendien is er in Brussel niemand van het NMBS treinpersoneel opgeleid voor het Duitse net of ICE dus dat helpt ook niet...
Dat is een tekortkoming op conto van NMBS, net als het niet beschikbaar zijn van technici met kennis van ICE. Dat was blijkbaar wel gevraagd door DB bij de start van de verbinding.
Shrek schreef: ↑25 jul 2022, 17:08
Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.
Het is richting Oostende maar ik vermoed dat dat niet veel verandert.
Zou er geen soort tijdelijke toelating mogelijk zijn om de IC tot Aachen toe te laten ?
Een 18 mag met de Nightjet tot Aachen maar blijkbaar niet met andere rijtuigen ?
Wat mankeert er precies aan de rijtuigen ?
En is het belangrijk genoeg om zo'n tijdelijke toelating tegen te houden gegeven de huidige omstandigheden met ICE ?
Laatst gewijzigd door Portbou op 25 jul 2022, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bovendien is er in Brussel niemand van het NMBS treinpersoneel opgeleid voor het Duitse net of ICE dus dat helpt ook niet...
Dat is een tekortkoming op conto van NMBS, net als het niet beschikbaar zijn van technici met kennis van ICE. Dat was blijkbaar wel gevraagd door DB bij de start van de verbinding.
Ik heb altijd gehoord dat NMBS/Infrabel deze verbinding in de beginjaren zoveel mogelijk stokken in de wielen gestoken heeft wegens concurrentie met Thalys. Is dat een vals gerucht ?
rdv schreef: ↑25 jul 2022, 17:57
Ik vermoedde dit antwoord al . Ik bedoelde geen directe kost in EUR. Soms gaat het maar om een paar minuten wachttijd, dat moet toch lukken?
Welke oplissingen stel jij voor Shrek? Oprechte vraag.
Ik bedoelde ook geen kosten in € maar in hinder voor binnenlandse reizigers. Je gaat nu eenmaal geen duizenden IC-reizigers in de kou laten staan voor enkele honderden ICE-reizigers.
Wat ik zou voorstellen? De frequentie van de ICE's verlagen en reserveringsplicht, totdat BR408 er is. Alleen op die manier kan je degenen die aan een ticket geraken een aanvaarbaar klein risico op miserie bezorgen.
Als er dan toch een trein zou uitvallen kunnen de bussen van Rian als noodoplossing wel dienen.
Extra besturingspersoneel zal niet veel uithalen als je treinstellen in panne staan. Technici helpen ook niet als de stellen niet onderhouden worden in Brussel. Hier zie ik geen enkele tekortkoming vanuit België.
Shrek schreef: ↑25 jul 2022, 17:08
Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.
Het is richting Oostende maar ik vermoed dat dat niet veel verandert.
Zou er geen soort tijdelijke toelating mogelijk zijn om de IC tot Aachen toe te laten ?
Een 18 mag met de Nightjet tot Aachen maar blijkbaar niet met andere rijtuigen ?
Wat mankeert er precies aan de rijtuigen ?
En is het belangrijk genoeg om zo'n tijdelijke toelating tegen te houden gegeven de huidige omstandigheden met ICE ?
De NMBS stuurt de ICE-reizigers nogthans structureel naar de Kortrijk-Welkenraedt, zo is de overstap een stuk zekerder.
Een 18 met I11 die in Aken wordt rondgezet zou perfect morgen al kunnen. Alleen zijn die machines en rijtuigen nodig om binnenlands verkeer te voorzien. Of wil jij die duizenden kustreizigers liever in sprinters of MS75 zien bakken dan in I11?
rdv schreef: ↑25 jul 2022, 12:46
Stap 1 is de overstap in Welkenraredt garanderen, in beide richtingen. Dat kan vanaf nu, zonder kost. Zelfs dat doet de NMBS niet.
Dat is helemaal niet zonder kost. Richting Aken is de dienstregeling heel krap, je kan daar niet lang wachten zonder de kering in gevaar te brengen. Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.
Tussen Welkenraedt en Aken is er ongeveer 2 minuten over en de kering in Aken kan ook in 4 minuten, zo lang men daar met een klassiekje rijdt. Er is dus ruimte om bij kleine vertragingen te wachten. In de andere richting heeft de IC ook wel wat minuten over tussen Welkenraedt en Luik en dus ruimte om een beetje te wachten zonder dat er aansluitingen in gevaar komen.
Kleine vertragingen worden soms ook wel afgewacht maar ik weet niet waar dat van afhankelijk is.
Shrek schreef: ↑25 jul 2022, 19:11
De NMBS stuurt de ICE-reizigers nogthans structureel naar de Kortrijk-Welkenraedt, zo is de overstap een stuk zekerder.
1. Dat is omdat dat in Brussel-Zuid de eerstvolgende trein in de goede richting is.
2. Uiteraard alleen op werkdagen.
rvdborgt schreef: ↑25 jul 2022, 19:15
Tussen Welkenraedt en Aken is er ongeveer 2 minuten over en de kering in Aken kan ook in 4 minuten, zo lang men daar met een klassiekje rijdt. Er is dus ruimte om bij kleine vertragingen te wachten. In de andere richting heeft de IC ook wel wat minuten over tussen Welkenraedt en Luik en dus ruimte om een beetje te wachten zonder dat er aansluitingen in gevaar komen.
Kleine vertragingen worden soms ook wel afgewacht maar ik weet niet waar dat van afhankelijk is.
2 minuten kan inderdaad nog, maar daar houdt het wel bij op. Maar een erg groot probleem lijkt mij dat niet gezien de NMBS de overstap voorstelt als één van een half uur. Je komt immers aan in Welkenraedt vanuit Luik om .12 en vertrekt weer om .41.
DB kan ook wat klassieke RIC IC-rijtuigen inbrengen voor een pendel Aken - Luik( - Brussel)? Het hoeven er niet gek veel te zijn, zeker niet als de NMBS kan aanvullen met I6, I10, I11.
Je kan de bestaande L-trein knippen om er personeel voor te vinden, vermoedelijk in Verviers.
Laatst gewijzigd door wbrm op 25 jul 2022, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt schreef: ↑25 jul 2022, 19:15
2 minuten kan inderdaad nog, maar daar houdt het wel bij op. Maar een erg groot probleem lijkt mij dat niet gezien de NMBS de overstap voorstelt als één van een half uur. Je komt immers aan in Welkenraedt vanuit Luik om .12 en vertrekt weer om .41.
Dat laatste uiteraard alleen op werkdagen.
Als er gewacht wordt, dan is dat soms toch al 5 minuten. Na de kering in Aken is daar dan niks meer van over.
wbrm schreef: ↑25 jul 2022, 19:29
DB kan ook wat klassieke RIC IC-rijtuigen inbrengen voor een pendel Aken - Luik( - Brussel)? Het hoeven er niet gek veel te zijn, zeker niet als de NMBS kan aanvullen met I6, I10, I11.
De enige realistische pendel is als volgt: de weinige beschikbare ICE's laten op en af rijden tussen Luik en Aken (of Keulen als er genoeg stellen zouden zijn).
Extra besturingspersoneel zal niet veel uithalen als je treinstellen in panne staan. Technici helpen ook niet als de stellen niet onderhouden worden in Brussel. Hier zie ik geen enkele tekortkoming vanuit België.
Nochtans rijden er tussen Amsterdam en Dusseldorf opmerkelijk meer ICEs, terwijl deze met dezelfde subserie gereden worden. In Watergraasfsmeer kan men om met een ICE. Kleine defecten kan men daar oplossen, terwijl hier de treinen eerst naar Keulen moeten worden afgesleept.