Spoorweglogica: de lijn wordt gesloten omdat ze altijd op dat uur wordt gesloten.
Opnieuw Thalys in panne
Re: Opnieuw Thalys in panne
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Opnieuw Thalys in panne
En die Eurostar dan die daar op het scherm stond?
Die had nieuwe vertrektijd 23:14 en moet toch ook richting Frankrijk?
Die had nieuwe vertrektijd 23:14 en moet toch ook richting Frankrijk?
Re: Opnieuw Thalys in panne
Een treffend beeld!Steven schreef: ↑30 jul 2022, 01:25 De situatie was deze avond verre van ok voor heel wat mensen. Als ik zeg dat 5 minuten na deze foto er nog 100-en mensen door de grote hal Van Brussel zuid dwaalden op zoek naar een oplossing. In het station stonden op alle mogelijke sporen zowel Thalys als TGV treinen geparkeerd met alle gevolgen van dien dat zelfs na 23u er dus geen normale ontvangstcapaciteit was voor alle andere treinen. De nachtploeg gaat zijn werk hebben om dit tegen de ochtend weer wat ok te krijgen. Deze aanrijding zorgt weer voor een extra trein die op herstelling moet en de capaciteit van Thalys naar beneden trekt.
Wat ik me afvraag: is er nu echt geen enkele Thalys-TB die een omleidingsroute kent?
Re: Opnieuw Thalys in panne
Dat vroeg ik mij ook af, via L94, Lille en Fretin. Dat is natuurlijk een omweg maar nog altijd sneller dan stilstaan.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Opnieuw Thalys in panne
In geval van overmacht is er altijd de mogelijkheid de regel te ontkrachten.
Een "duty manager" van een spoorbedrijf heeft altijd de mogelijk om zelf of via zijn CEO(on-call) de hogere instanties (prefecture/provincie/ministerie) te kontakterenen een afwijking te vragen die natuurlijk moet gestaafd zijn. Dit is me vroeger nooit geweigerd gewee als je 1000 of meer reizigers in de ballans hebt.
Alsook kan hij zelf of via zijn CEO (on-call) werken vertragen of afgelasten om duizenden reizigers te transporteren. Maar er moet ook een goede verstandhouding zijn tussen de IM's is dat geval van ieder land
Natuurlijk als hij de middelen niet heeft (treinen /bestuurders/personneel) heeft het geen zin de vorige twee zinnen uit te voeren.
Re: Opnieuw Thalys in panne
Niet moeilijk: dat gaat om treinstellen die gisterenavond in Brussel-Zuid gestrand waren, en daar gebleven zijn (met 700 à 800 reizigers die ervoor kozen om in de trein te overnachten in plaats van op hotel) en vanochtend als "extra treincapaciteit" vertrokken zijn.
Re: Opnieuw Thalys in panne
Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die ervoor *kiezen* om zittend in een trein te overnachten als een hotel een optie is. Zoals altijd is het hier weer de vraag in hoeverre Thalys voor hotels heeft gezorgd. In het verleden heeft Thalys er immers meermaals voor gekozen om niemand een hotel aan te bieden omdat er niet genoeg kamers beschikbaar zouden zijn.dovaere schreef: ↑30 jul 2022, 11:45Niet moeilijk: dat gaat om treinstellen die gisterenavond in Brussel-Zuid gestrand waren, en daar gebleven zijn (met 700 à 800 reizigers die ervoor kozen om in de trein te overnachten in plaats van op hotel) en vanochtend als "extra treincapaciteit" vertrokken zijn.
De HSL zou dicht zijn gegaan wegens werkzaamheden:
https://www.sudinfo.be/id477131/article ... -voyageurs
Groetjes,
Rian
Re: Opnieuw Thalys in panne
Ik kan officieel tegenspreken dat de HSL1 vorige nacht dicht is gegaan, de werken zijn afgelast omdat de defecte trein er nog steeds stond. Is uiteindelijk pas tegen het ochtendgloren weggeraakt, de hulpelementen konden immers slechts 20 km/u max (niet uitgerust met TVM). Dat de laatste treinen zijn afgeschaft lag niet aan Infrabel (en ik denk dat ze in Frankrijk ook nog wel een route hadden mocht de LGV Nord ergens gesloten zijn geweest). Er was een tragisch gebrek aan personeel beschikbaar, van de 3 Thalyssen die nog naar Nederland hadden gemoeten, is er 1 met reizigers vertrokken, 1 leeg, en 1 is in Brussel gebleven. Ook naar Brussel hebben ze nog veel moeite gehad om gewoon al alle Thalyssen aan het perron naar Vorst over te brengen.
Re: Opnieuw Thalys in panne
Neen, ook bij Eurostar is er niemand die de lijn kent. Bijna onmogelijk om dit te onderhouden (1keer elke 6 maand over de lijn).
Re: Opnieuw Thalys in panne
Niet vergeten dat rijdend personeel strikte rij en rust tijden heeft!!!! Gelukkig maar!!! En dat zal hier zeker een probleem geweest zijn.groentje schreef: ↑30 jul 2022, 13:45 Ik kan officieel tegenspreken dat de HSL1 vorige nacht dicht is gegaan, de werken zijn afgelast omdat de defecte trein er nog steeds stond. Is uiteindelijk pas tegen het ochtendgloren weggeraakt, de hulpelementen konden immers slechts 20 km/u max (niet uitgerust met TVM). Dat de laatste treinen zijn afgeschaft lag niet aan Infrabel (en ik denk dat ze in Frankrijk ook nog wel een route hadden mocht de LGV Nord ergens gesloten zijn geweest). Er was een tragisch gebrek aan personeel beschikbaar, van de 3 Thalyssen die nog naar Nederland hadden gemoeten, is er 1 met reizigers vertrokken, 1 leeg, en 1 is in Brussel gebleven. Ook naar Brussel hebben ze nog veel moeite gehad om gewoon al alle Thalyssen aan het perron naar Vorst over te brengen.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Opnieuw Thalys in panne
Recent bij een geval van vandalisme heb ik op Twitter nog ergens zien passeren dat een Eurostar van London naar Paris moest wachten in Lille-Europe op een bestuurder van de SNCF die die route wel kende om de Eurostar-machinist bij te staan.
Re: Opnieuw Thalys in panne
Ja, van London naar Parijs wel. In Frankrijk gelden er andere regels voor omleidingen dan in België. Een Franse bestuurder mag op één lijn rijden die hij niet kent via een fiche de detournement. In dit geval was de bestuurder een Brit, werd afgelost in Lille door een Franse bestuurder van Eurostar zelf. Buitenlandse bestuurders mogen in Frankrijk niet omrijden met een fiche de detournement. Wat Niet meer dan logisch is.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Opnieuw Thalys in panne
nog een reden dat HSL1 beter zo snel mogelijk ETCS krijgt ipv het uit te stellen, die trein had daar veel eerder weg kunnen zijn en voor dit soort gevallen kan men niet verwachten dat men speciaal locs met TV% laat bouwen...groentje schreef: ↑30 jul 2022, 13:45 Ik kan officieel tegenspreken dat de HSL1 vorige nacht dicht is gegaan, de werken zijn afgelast omdat de defecte trein er nog steeds stond. Is uiteindelijk pas tegen het ochtendgloren weggeraakt, de hulpelementen konden immers slechts 20 km/u max (niet uitgerust met TVM). Dat de laatste treinen zijn afgeschaft lag niet aan Infrabel (en ik denk dat ze in Frankrijk ook nog wel een route hadden mocht de LGV Nord ergens gesloten zijn geweest). Er was een tragisch gebrek aan personeel beschikbaar, van de 3 Thalyssen die nog naar Nederland hadden gemoeten, is er 1 met reizigers vertrokken, 1 leeg, en 1 is in Brussel gebleven. Ook naar Brussel hebben ze nog veel moeite gehad om gewoon al alle Thalyssen aan het perron naar Vorst over te brengen.
Re: Opnieuw Thalys in panne
Tot eind vorig jaar hádden we hulplocomotieven uitgerust met TVM... En ook, had de defecte Thalys niet nét de wissels van de Y Antoing uitgekozen om tot stilstand te komen, dan hadden we langs daar de trein veel sneller kunnen evacueren.
Nu, ETCS is voorzien voor HSL1 voor de komende jaren, Shrek heeft wellicht een beter zicht op de voorziene tijdlijn (met alle caveats voor vertraging, uiteraard.)
Nu, ETCS is voorzien voor HSL1 voor de komende jaren, Shrek heeft wellicht een beter zicht op de voorziene tijdlijn (met alle caveats voor vertraging, uiteraard.)
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46