De Schulwaldtunnel zal na de ingebruikname van L3 niet langer de langste tunnel op het traject Frankfurt-Brussel zijn. De tunnel van Soumagne zal dan met de eer gaan lopen. Zij is 2000 meter langer.
De kostprijs van de Schulwaldtunnel, die in 2002 in gebruik werd genomen, bedroeg 194 miljoen Euro terwijl de bouw van de tunnel van Soumagne slechts 160 miljoen kostte. Ook qua grondbedekking is er een wezenlijk verschil: 127m maximaal bij de Soumagnetunnel tegenover 61m bovenop de Schulwaldtunnel. Het aantal tunnels tussen Frankfurt en Köln ligt op 30.
In bijlage: enkele foto's van Soumagne...
[/img]
Vallidatie is gepland voor eind 2007. Als het niet uitloopt natuurlijk. De langste tunnel zal het misschien wel worden maar zeker niet de snelste. Snelheid zal maar liefst beperkt worden to 200km/h
Jules schreef:Vallidatie is gepland voor eind 2007. Als het niet uitloopt natuurlijk. De langste tunnel zal het misschien wel worden maar zeker niet de snelste. Snelheid zal maar liefst beperkt worden to 200km/h
Eind 2007 moet de tunnel inderdaad in dienst gaan. Er zullen dan in ieder geval nog geen Thalysen doorheen rijden; dat duurt minstens een jaar langer. Of er tegen die tijd ICE's met ETCS zijn, is ook niet zo waarschijnlijk, aangezien DB nog maar net een aanbesteding heeft georganiseerd voor de inbouw ervan in de ICE3's.
Volgens mij is er een gerede kans dat die tunnel een jaar technisch in dienst zal zijn zonder treinverkeer.
Jules schreef:Vallidatie is gepland voor eind 2007. Als het niet uitloopt natuurlijk. De langste tunnel zal het misschien wel worden maar zeker niet de snelste. Snelheid zal maar liefst beperkt worden to 200km/h
Eind 2007 moet de tunnel inderdaad in dienst gaan. Er zullen dan in ieder geval nog geen Thalysen doorheen rijden; dat duurt minstens een jaar langer. Of er tegen die tijd ICE's met ETCS zijn, is ook niet zo waarschijnlijk, aangezien DB nog maar net een aanbesteding heeft georganiseerd voor de inbouw ervan in de ICE3's.
Volgens mij is er een gerede kans dat die tunnel een jaar technisch in dienst zal zijn zonder treinverkeer.
Groetjes,
Rian
Dat is al zo erg als L4/HSL-Zuid, waar er misschien ergens volgend jaar treinen tegen 160km/h gaan rijden op een lijn die volledig nieuw gebouwd en uitgerust is voor 300km/h
Ik heb al een artikel gelezen in het nederlands ook hoor vandaag,ma weet nie meer waar,
Ze zouden maar vanaf 2009 rijden,het is iets met het seinsysteem of zo
ja, maar in elk land is er nog een STM nodig, omdat in elk land ETCS compatibel moet zijn aan de bestaande systemen. STM's voor in België zijn er volgens mij enkel nog maar op papier.
Is het tussen D en CH trouwens dezelfde versie van ETCS als in België bedoeld is?
ETCS moet overal hetzelfde zijn, juist maar ter info, de lijn in Nederland is getest geweest met een Duits ETCS systeem dat tijdelijk werd ingebouwd in die test Thalys.