Steven schreef: ↑02 aug 2022, 23:53
Portbou schreef: ↑02 aug 2022, 23:34
Stel je voor dat het Europees wegennet nog altijd zo georganiseerd zou zijn...
4303 schreef: ↑02 aug 2022, 13:06
7 verschillende manieren van reageren
Het Europese wegennet is dan ook anders opgebouwd dan de spoorwegen. De spoorwegen werden aanzien als militair belangrijk door andere seinen en regels te nemen was het tactiek om het lastiger te maken voor vreemden. Dat is nu eenmaal geschiedkundig zo en dat wis je niet zomaar. Het gaat uiteindelijk over meer dan 150 jaar geschiedenis.
Dat verander je niet zomaar op1 maand, 1 jaar. ETCS is daar al een stap in maar regels harmoniseren zal nog wat meer tijd vergen. Sommige regels zijn ook ontstaan uit lokale incidenten door specifieke lokale omstandigheden die niet noodzakelijk in andere landen voorkomen.
Ik weet niet waar U dat gelezen hebt,maar dit is helemaal niet juist.
Elk spoorwegnetwerk per land is ook het resultaat van verschillende kleinere"netwerken" of zelf enkel 1 spoorlijn uitgebaat door bv een plaatselijke industrieel.
Op al die "onderdelen" hebben ingenieurs met hun eigen philosophie(land/opleiding...), het verkeer der treinen in een eigen regelmentering gegoten alsook volgens de eigenschappen (goederen/reizigers) van iedere lijn of netwerk. Zie in Belgie bv tweestanden en driestanden seinen. Ook de invloed van de britse technische evoluties spelen een rol in de ontwikkeling van het seinstelsel. Dus ieder land of streek had zowat een eigen zienswijze over hoe men veilig kon operaties uitvoeren. Ook in Belgie hadden we een ingenieur met sterke visie die de reglementering "moderner" ging maken nl Ir. Marien en zijn "omwentelingen" in 1977.
Bv voor de spanjaarden is het logisch een stopsein/marker te naderen met een naderingsbalk met 1 streep en zo verder naar 5. In andere landen is het omgekeerd. Inplanting van stations of het relief noopten tot uitzonderingen om alles veilig te laten verlopen. Want als je goed kijk naar de algemene evolutie ,zijn ze allen begonnen met een stok door te geven en vervolgens standenseinen met hun beperkingen.
Bv heden met TVM en ERTMS hebben we 2 systemen,die waar ze gebruikt worden dezelfde technisch kenmerken hebben dorheen Europa.
Doch ieder land met zijn eigen ingenieurs gaan apart bepalen wat de akties zijn van de treinbestuurder volgend op de signaisatie informatie die hij binnen krijgt.