Dat zou inderdaad mooi zijn, maar ook zeer kostelijk.
Dan heb ik liever dat de NMBS dat geld gebruikt voor de binnenlandse reizigers extra service te geven ipv de Duitsers te gaan depanneren omdat zij teveel treinen ingepland hebben.
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar ook zeer kostelijk.
Het bekende enggeestige cijfertjesdenken. De wereld die ophoudt bij Essen, Visé, Welkenraedt en Arlon.
Inderdaad cijfertjesdenken. De NMBS legt deze zomer duidelijk de prioriteit bij kusttreinen. Nog nooit waren er zo veel plaatsen, nog nooit waren de treinen zo comfortabel. Hiermee zijn ze een geweldig goede beurt aan het maken en gaan ze veel meer reizigers winnen dan er met die ICE-noodoplossing ooit zouden kunnen komen.
Sinds wanneer zijn er HLE18 op overschot?pmuy schreef: ↑10 aug 2022, 10:24 Kan HLE18+I11 op de HSL3 rijden? Indien dit het geval is, moet het toch mogelijk zijn de ICE tussen Brussen en Aken hierdoor te vervangen zonder een substantieel langere reistijd. NMBS heeft hiervoor, voor zover ik weet, voldoende materieel dat men aan DB kan verhuren. Vervolgens zou DB tussen Aken en Frankfurt, in tegenstelling tot nu, de normale ICE-diensten kunnen verzorgen. Dit deeltraject lijkt mij ook belangrijk gezien er toch altijd veel opstappers zijn in Aken.
Of hoe zit het eigenlijk qua financiering wat betreft de ICE in België? Valt deze ten laste van de NMBS of DB?
Bij mij knelt het schoentje bij het feit dat er binnenlands verschillende uitdagingen zijn die de NMBS met relatief kleine investeringen zou kunnen aanpakken, alleen zijn voor treinfans die niet zo interessant, die zien liever speciallekes op de grenzen natuurlijk.Davy schreef: ↑10 aug 2022, 10:36 Ja want die ICE's rijden leeg natuurlijk...
Ik denk al dat ik weet waar het schoentje wringt: het willen vermijden dat de niet-HSL route een te goed alternatief zou zijn. Je hebt al vaak genoeg laten blijken dat je internationale reizigers de HSL inwil. Kan dit niet, dan liever geen trein dan een alternatief via een oude/langzamere route.
Op de De Panne-treinen zit meer volk dan op de ICE's. Dus ik zie de HLE18 liever daar ja.
Ik ken de capaciteit van deze treinen niet, maar de ICE's zitten deze zomer toch vaak overvol, naar mijn (beperkte) ervaring. En dat met goed betalende passagiers die bepaalde kwaliteitsverwachtingen hebben. Komen er door de instroom van M7Bmx, hoewel langzaam, ook geen HLE18 vrij?
Ook naar De Panne zit het goed vol, vandaar de extra treinen.pmuy schreef: ↑10 aug 2022, 10:47 Ik ken de capaciteit van deze treinen niet, maar de ICE's zitten deze zomer toch vaak overvol, naar mijn (beperkte) ervaring. En dat met goed betalende passagiers die bepaalde kwaliteitsverwachtingen hebben. Komen er door de instroom van M7Bmx, hoewel langzaam, ook geen HLE18 vrij?
Dat is niet iets zeldzaams tegenwoordig. ICE11, die ik zelf ook vaak neem, is volgens Zugfinder de laatste 30 dagen 7 keer afgeschaft, en bereikte ook op andere dagen Aken meestal met vertraging (>5 min.). Eigenlijk kun je een dergelijk product niet aan reizigers aanbieden. Uiteraard kunnen op de zeer korte termijn geen goede oplossingen bedacht worden, maar de instroom van nieuwe stellen is niet voor binnenkort. Een bijkomend probleem is ook veel mensen een gereserveerde zitplaats hebben op deze treinen, en vaak nog (soms lange) verdere reizen maken, voor treinen waarvoor men ook gereserveerde zitplaatsen heeft.
Voor een deel ben ik het wel met Shrek eens: de vervoerder moet voor vervoer zorgen, en dus ook voor vervangend vervoer als er iets niet werkt. Als de vervoerder DB is, waarom moet de NMBS dan een vervangende trein verzorgen. Dat kunnen ze natuurlijk wel doen "in opdracht van".Davy schreef: ↑10 aug 2022, 11:04 Nouja het is duidelijk, en verdere discussie is verder zinloos.
Eigenlijk komt het erop neer dat die ICE-reizigers (waaronder ook veel landgenoten om even in het enge denken te blijven) de boom inkunnen als om 1 of andere reden die treinen niet kunnen rijden.
Maar dan moet je na een tijdje ook niet verbaasd zijn dat steeds meer reizigers dit soort treinen links zullen laten liggen, ook de Thalys trouwens.