Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
De meeste treinen met M6 rijtuigen die ik zie, hebben 2 HLE18 aan elke kant, sommige zelfs nog 1 in het midden.
Andere treinen met gelijkaardige samenstelling hebben maar 1 HLE18.
Is er eigenlijk een regel wanneer 2 en wanneer 1 ?
Of wordt dat enkel bepaald door het feit of er een stuurstandrijtuig aanwezig is of niet ?
Andere treinen met gelijkaardige samenstelling hebben maar 1 HLE18.
Is er eigenlijk een regel wanneer 2 en wanneer 1 ?
Of wordt dat enkel bepaald door het feit of er een stuurstandrijtuig aanwezig is of niet ?
Re: Aantal HLE18
Als er 1 in het midden zit zit er ook 1 aan de buitenkant want dan heb je eigenlijk 2 gekoppelde treinen van HLE18 +M6+M6 stuurijtuig.
Dan gaat het ook eigenlijk om de HLE19 met GF koppeling omdat deze automatisch kunnen koppelen zoals motorstellen dat ook kunnen.
Zal men toepassingen op vleugeltreinen (verbinding waarbij minimaal aan 1 uiteinde van de lijn een splitsing van de trein zal plaatsvinden zoals vroeger Knokke/Blankenberge), men past het ook toe op treinen waarvan men de samenstelling in de spits op een vlotte manier wil versterken. Dit past men ondermeer toe op de treinen tussen Charleroi en Antwerpen en nog paar andere verbindingen.
Met locs aan beide uiteinde wil men er vooral voor zorgen dat men de dienstregeling kan volgen. Soms is die opgesteld op basis van motorstellen maar als men op die verbinding in de spits dan M6 gaat gebruiken zou het kunnen zijn dat de trein te zwaar is voor 1 loc om de theoretische dienstregeling te kunnen respecteren.
Dan gaat het ook eigenlijk om de HLE19 met GF koppeling omdat deze automatisch kunnen koppelen zoals motorstellen dat ook kunnen.
Zal men toepassingen op vleugeltreinen (verbinding waarbij minimaal aan 1 uiteinde van de lijn een splitsing van de trein zal plaatsvinden zoals vroeger Knokke/Blankenberge), men past het ook toe op treinen waarvan men de samenstelling in de spits op een vlotte manier wil versterken. Dit past men ondermeer toe op de treinen tussen Charleroi en Antwerpen en nog paar andere verbindingen.
Met locs aan beide uiteinde wil men er vooral voor zorgen dat men de dienstregeling kan volgen. Soms is die opgesteld op basis van motorstellen maar als men op die verbinding in de spits dan M6 gaat gebruiken zou het kunnen zijn dat de trein te zwaar is voor 1 loc om de theoretische dienstregeling te kunnen respecteren.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Aantal HLE18
stuurstand of in het midden eentje om de trein op minstens een van zijn ritten die dag te splitsen. HLE18's hebben geen probleem om 12 M6 rijtuigen te trekken, Kortrijk-Welkenraedt is de enige waarvan ik weet dat men dat doet (+P treinen over HSL2) door het gebrek aan stuurrijtuigen dat 200 km/h aankan. De M7's moeten dit wss oplossen maar momenteel durft men die Bdx'en niet in te zetten op de HSL. In de toekomst zou het ook vaker kunnen voorkomen met M5'en aangezien hun stuurrijtuig geen ETCS bevat en dus vanaf 2025 niet meer gebruikt mag worden als stuurrijtuig.Adler schreef: ↑12 aug 2022, 18:49 De meeste treinen met M6 rijtuigen die ik zie, hebben 2 HLE18 aan elke kant, sommige zelfs nog 1 in het midden.
Andere treinen met gelijkaardige samenstelling hebben maar 1 HLE18.
Is er eigenlijk een regel wanneer 2 en wanneer 1 ?
Of wordt dat enkel bepaald door het feit of er een stuurstandrijtuig aanwezig is of niet ?
Re: Aantal HLE18
Er zijn gewoonweg geen M6 stuurrijtuigen die 200 km/u mogen rijden. Een deel doet men met i11 maar dat is natuurlijk ook beperkt in aantal.
Re: Aantal HLE18
Daarnet heb ik hier een trein zien voorbijrijden met 2 HLE 18 aan dezelfde kant achteraan.
Ik weet niet of er ook 1 vooraan was.
Maar bijna alle treinen met M6 die hier voorbijrijden hebben er 2, 1 vooraan en 1 achteraan.
Ik weet niet of er ook 1 vooraan was.
Maar bijna alle treinen met M6 die hier voorbijrijden hebben er 2, 1 vooraan en 1 achteraan.
Re: Aantal HLE18
2 locs aan dezelfde kant achteraan = 1 loc in dienst en een 2 loc die op sleep is. Aangezien het volgens de regels niet is toegestaan dat 2 locs duwen in een trein.
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Ik heb de titel iets langer gemaakt. Hij gaf mij eerst het gevoel dat je te weten wou komen hoeveel locomotieven er in dienst zijn van deze reeks bij de nmbs.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Je spreekt dan waarschijnlijk over de treinen die je op L50A ziet passeren. Daar rijden inderdaad heel wat M6-stammen met meerdere type 18/19 locomotieven, wat eigenlijk toch eerder de uitzondering blijft in België.Adler schreef: ↑12 aug 2022, 18:49 De meeste treinen met M6 rijtuigen die ik zie, hebben 2 HLE18 aan elke kant, sommige zelfs nog 1 in het midden.
Andere treinen met gelijkaardige samenstelling hebben maar 1 HLE18.
Is er eigenlijk een regel wanneer 2 en wanneer 1 ?
Of wordt dat enkel bepaald door het feit of er een stuurstandrijtuig aanwezig is of niet ?
De Kortrijk - Welkenraedt heeft inderdaad aan elk uiteinde een HLE 18 omdat de M6-stuurrijtuigen geen 200km/h mogen rijden tussen Brussel en Luik. De Genk - Blankenberge heeft ofwel 1 loc aan elk uiteinde met in het midden twee gekoppelde stuurrijtuigen, ofwel 1 aan de kop/staart plus 1 in het midden gekoppeld aan een stuurrijtuig, omdat dat twee gekoppelde stammen zijn.
Maar ze hebben er nooit drie, tenzij er eentje op sleep/in opzending zou zijn.
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Met de instroom van M7 is er steeds minder de noodzaak om 2 locs te gebruiken op bijvoorbeeld een Kortrijk - Welkenraedt? Al dan niet op termijn. Zo kan men locs 'winnen' los van M7Bmx'en.
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Er kunnen wel 2 HLE naast elkaar in dienst zijn (dat gebeurt heel af en toe met de rammen van Genk-Blankenberge als er één verkeerd georienteerd staat) maar dan is er een snelheidsbeperking van 120 km/h, dus men probeert dat zoveel mogelijk te vermijden.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Persoonlijk heb ik dat nog nooit gezien. Ik vermoedde daarom dat het verboden zou zijn. Twee aaneengekoppelde stuurstandrijtuigen zijn daarentegen vrij courant en alleszins zonder beperkingen inzetbaar.
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Dus de P-treinen naar Noorderkempen met de M6-stammen mogen ook niet harder dan 160?
Ciao Ciao
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Die beperking als de 2 locs tegen elkaar staan heeft te maken met het feit dat de stroomafnemers dan kort bij elkaar staan. Hierdoor is de opwaartse kracht op de bovenleiding bepalend bij deze opstelling. De draad zou kunnen dansen wat niet de bedoeling is.trainlovertje schreef: ↑12 aug 2022, 23:56Persoonlijk heb ik dat nog nooit gezien. Ik vermoedde daarom dat het verboden zou zijn. Twee aaneengekoppelde stuurstandrijtuigen zijn daarentegen vrij courant en alleszins zonder beperkingen inzetbaar.
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: Aantal HLE18 in de samenstelling van een trein.
Gezien de kortrijk-welkenraedt het hellend vlak op moet (tussen Luik & Ans) gaat men geen M7 stuurrijtuig gebruiken denk ik, gezien die een GF koppeling heeft en dus niet de helling kan worden opgeduwd met een opdrukloc te Luik. Denk dat dit ook de reden is dat ze die i11 stuurrijtuigen niet gaan vervangen door m7 stuurrijtuigen op de oostende-eupen.