ETCS in België
Re: ETCS in België.
Wat in dat artikel staat is toch redelijk vernieuwend? Weg met LEU’s en een directe verbinding tussen interlocking en balise. Vandaar de “Level 2 ohne GSM-R”: er is een directe verbinding tussen seinhuis en trein, zij het nog altijd puntsgewijs.
Re: ETCS in België.
Die directe verbinding tussen bakens en interlocking, zonder via de seinlampen te gaan, bouwen wij in België al sinds 2007.
Of je nu een LEU of een andere interface gebruikt maakt eigenlijk geen verschil.
Re: ETCS in België.
Is er iets over de technische omzetting van ETCS in België te vinden? Vergelijkbaar met informatie zoals hierboven? Ik kom steeds weer bij de Infrabel Open Data uit maar dat zegt me niet veel
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: ETCS in België.
https://opendata.infrabel.be/explore/da ... name_input
op dit kaartje van infrabel staat er dat L50 tussen Liedekerke en Gent al ETCS L2 heeft. Maar daar heb ik hier niets over gehoord en het stond ook niet op de lijstjes van de eerste spoorwegen die ETCS ging krijgen in de nabije toekomst. Is dit een foutje op de kaart of een onverwachte verassing? En in het geval van het laatste, hoe lang ligt het er al?
op dit kaartje van infrabel staat er dat L50 tussen Liedekerke en Gent al ETCS L2 heeft. Maar daar heb ik hier niets over gehoord en het stond ook niet op de lijstjes van de eerste spoorwegen die ETCS ging krijgen in de nabije toekomst. Is dit een foutje op de kaart of een onverwachte verassing? En in het geval van het laatste, hoe lang ligt het er al?
Re: ETCS in België.
Dat stuk stond toch al een tijdje op de kaartjes? Het is in dienst sinds 2021.desirootje schreef: ↑12 aug 2022, 13:01 https://opendata.infrabel.be/explore/da ... name_input
op dit kaartje van infrabel staat er dat L50 tussen Liedekerke en Gent al ETCS L2 heeft. Maar daar heb ik hier niets over gehoord en het stond ook niet op de lijstjes van de eerste spoorwegen die ETCS ging krijgen in de nabije toekomst. Is dit een foutje op de kaart of een onverwachte verassing? En in het geval van het laatste, hoe lang ligt het er al?
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: ETCS in België.
Die L0 heeft een wat afwijkende reglementering als ik me goed herinner; iets met permissieve seinen waarbij door rood gereden mag worden of zoiets, de fijne details heb ik nooit gekend. Er zal wellicht wel een elegante oplossing voor gevonden zijn in ETCS N1 FS, maar dat maakt me best wel nieuwsgierig. En laten we maar hopen dat dat in een keer goed gaat...
Re: ETCS in België.
Bij alle permissieve seinen mag door rood gereden worden, daarom zijn ze ook permissief. Je hoeft er op de L0 alleen niks voor op te schrijven. Sommige seinen zijn inmiddels beheerd gemaakt en dus standaard niet-permissief. Voor de L0 hoef je niet veel speciaals te doen qua ETCS lijkt me, alleen flink veel infill-punten leggen en eventueel de release speed aanpassen.
Re: ETCS in België.
De lijst projecten klopt, maar enkele data zijn helaas al achterhaald. Pun je er dus niet teveel op vast

Re: ETCS in België.
De regels van toepassing op de lijn nul hebben dus geen enkele invloed op de toepassing en gebruik van ETCS. Enkel andere administratie voor de bestuurder zoals hierboven al werd aangehaald. De meeste machinisten wachten echter tot het sein zichzelf opent naar 2 gele of groen. U laten opjagen is nergens goed voor en rustig uw beurt afwachten om door te schuiven is het beste. Het sein waar je meestal voor rood staat is toch de inrit van Brussel centraal en dat is hoe dan ook al een beheerd sein en heeft dus geen afwijkende regel.
Re: ETCS in België.
Vroeger werkte m'n daar met rood-wit voor in klein beweging het perron op te rijden als ik mij niet vergis? Indien ik fout ben verbeter mij dan maar.Steven schreef: ↑16 aug 2022, 21:00 De regels van toepassing op de lijn nul hebben dus geen enkele invloed op de toepassing en gebruik van ETCS. Enkel andere administratie voor de bestuurder zoals hierboven al werd aangehaald. De meeste machinisten wachten echter tot het sein zichzelf opent naar 2 gele of groen. U laten opjagen is nergens goed voor en rustig uw beurt afwachten om door te schuiven is het beste. Het sein waar je meestal voor rood staat is toch de inrit van Brussel centraal en dat is hoe dan ook al een beheerd sein en heeft dus geen afwijkende regel.
Re: ETCS in België.
Dat sein doet dat nog steeds maar we rijden er niet meer voorbij, enkel ledige ritten mogen dat nog. Heeft te maken met de kans dat je niet volledig aan perron geraakt doordat de trein voor jou defect valt of een reiziger in jouw trein een noodsteun gaat bedienen of ….. onder de noemer beter voorkomen dan genezen.