Waarom zijn ze dan zoveel hoger dan bijv. in Nederland?
Rijpadkosten
Re: Nachttreinen
In Nederland rijden per km spoor veel meer treinen, de kosten worden dus gespreid over meer betalers.
Re: Nachttreinen
Ik herinner mij vaag dat Infrabel wel degelijk een toeslag aanrekent personenvervoer t.o.v. goederenvervoer.
Re: Nachttreinen
Berekent Infrabel dat voor het hele net? Of is dat per lijn? Even abstractie gemaakt van HSL's...
Re: Nachttreinen
Een toeslag is er zeker niet. Maar de berekeningswijze voor goederen en passagiers is wel anders (uiteraard, het is een ander soort treinen) en daarin heeft men besloten om goederentreinen minder te laten betalen dan de reële kost. Dat verschil zou dan in principe door de rechtstreekse dotaties aan Infrabel bijgepast moeten worden.
Re: Nachttreinen
In 2018 betaalde de NMBS voor zijn binnenlands vervoer meer dan 8 euro per treinkilometer. Als ik me goed herinner zijn ook de tarieven om in een station te stoppen erg duur.Shrek schreef: ↑18 aug 2022, 09:21Een toeslag is er zeker niet. Maar de berekeningswijze voor goederen en passagiers is wel anders (uiteraard, het is een ander soort treinen) en daarin heeft men besloten om goederentreinen minder te laten betalen dan de reële kost. Dat verschil zou dan in principe door de rechtstreekse dotaties aan Infrabel bijgepast moeten worden.
Voor het internationaal reizigersvervoer betaalde de NMBS zelfs meer dan 10 euro. België behoort daarbij - samen met Frankrijk- tot de duurste van Europa. Dit wordt uiteindelijk doorgerekend naar de consument.
In 2014 inde ProRail (Nederland) voor de reizigerstreinen (NS en andere operatoren) daarentegen een gemiddelde infrastructuurvergoeding van 1,7€/treinkilometer, of ongeveer 5 keer minder.
Re: Nachttreinen
Uiteraard wordt dat doorgerekend naar de eindklant, maar het alternatief is dat het via dotatie doorgerekend wordt aan de belastingbetaler. De overheid heeft het eerste gekozen.joverwimp schreef: ↑18 aug 2022, 09:44 Voor het internationaal reizigersvervoer betaalde de NMBS zelfs meer dan 10 euro. België behoort daarbij - samen met Frankrijk- tot de duurste van Europa. Dit wordt uiteindelijk doorgerekend naar de consument.
In 2014 inde ProRail (Nederland) voor de reizigerstreinen (NS en andere operatoren) daarentegen een gemiddelde infrastructuurvergoeding van 1,7€/treinkilometer, of ongeveer 5 keer minder.
Zoals ik eerder al zei: ProRail heeft veel minder km spoor maar wel veel meer treinen, dat maakt dat ze daar sowieso goedkoper zijn.
Re: Nachttreinen
De reden dat het bij ProRail zo goedkoop is, is omdat ze niet de werkelijke kosten doorberekenen. De rest wordt bijgepast door de overheid.
En zelfs met deze tarieven klaagden de goederenboeren omdat ze 'zo veel' moesten betalen, waardoor er na een succesvolle lobby nu tijdelijk tot in ieder geval eind 2023 nog een extra potje is voor het goederenverkeer en ze dus nog minder zijn gaan betalen per kilometer.
En zelfs met deze tarieven klaagden de goederenboeren omdat ze 'zo veel' moesten betalen, waardoor er na een succesvolle lobby nu tijdelijk tot in ieder geval eind 2023 nog een extra potje is voor het goederenverkeer en ze dus nog minder zijn gaan betalen per kilometer.
Re: Nachttreinen
Het is voor zover ik weet niet zo dat elke lijn en elk tijdstip hetzelfde kost. Uit de netverklaring van Infrabel (bijlage F) - hier komen nog kosten bij:


Re: Nachttreinen
Neen, maar er is ergens een coefficient die voor alle treinen in dezelfde verhouding is die wordt toegepast om de totale inkomsten van alle rijpadvergoedingen op de juiste hoogte te krijgen. Deze zorgt ervoor dat de rekening klopt over het ganse net.
Er zullen trouwens altijd lijnen zijn die transfers hebben naar andere lijnen, maar dat is niet erg
Re: Nachttreinen
Ha ja natuurlijk

Want als ik morgen een nieuw café begin in mijn stad
verkoop ik mijn bier dubbel zo duur als in de bestaande cafés
met als argument dat zij meer klanten hebben dan ik
Dat gaat een succesvol café worden...
Re: Nachttreinen
Dat vind ik een zeer matige vergelijking die enkel zou opgaan als je een tweede spoornetwerk zou beginnen aanleggen in Nederland, volledig geïsoleerd van dat van ProRail. Of als je je café in een stad uitbaat waar je het enige café bent, maar waar minder mensen wonen dan in de eerstvolgende stad tientallen kilometers verderop.
Re: Nachttreinen
Elke trein (passagier, goederen...) betaalt een vaste vergoeding van 1,79 euro per km op het netwerk. Voor passagierstreinen (nationaal+hst) die effectief openstaan voor passagiers (dus niet de lege ritten ervoor en erna) betalen nog een bijkomende heffing afhankelijk van welke lijn ze nemen op welk tijdstip (drukkere lijnen zijn het duurst, en de spitsuren zijn dan de duurste momenten). Dat laatste is die tabel die jij toont.