Ik kan me niet voorstellen dat men het stukje tot Jeumont links zou hebben laten liggen door gebrek aan reizigers. Slechts een tweetal kilometers verderop, en dat terwijl er op de parking van het station Erquelinnes evenveel Franse als Belgische nummerplaten terug te vinden zijn.overweg13 schreef: ↑17 apr 2022, 17:00Het zal dan precies 10 jaar (van 9 december 2012) geleden zijn dat de ritten tussen Erquelinnes en Jeumont werden afgeschaft, toen ook al wegens hun ongelooflijke succes...FLV-FGSP schreef: ↑17 apr 2022, 16:48 Ik kan het gerucht bevestigen: NMBS heeft voor N67 9 ritten h/t aangevraagd bij Infrabel en voor R67 8. Voorzien materieel is idd MS96. Uitbating Mons - Aulnoye wordt geschrapt. Ingangsdatum idd december 2022. Franse regio is bereid om te betalen maar er ontbreken nog handtekeningen en stempels, vandaar dat deze verbetering nog niet in krant heeft gestaan.
OUIGO Brussel - Parijs
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Klassieke trein België-Parijs
Re: Klassieke trein België-Parijs
Het vroegere succes van de Jeumont en het aankomende potentieel van de Maubeuge zijn ook niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken; Maubeuge is een pak groter en belangrijker, en dus een veel aantrekkelijker eindpunt.

Tuurlijk is het stukken beter dan wat er nu is, maar gezien de uitspraken over "een verlenging van de L Charleroi-Erquelinnes naar Maubeuge" had ik de indruk gekregen dat álle ritten (dus pakweg ieder uur) structureel de grens zouden gaan oversteken. Vandaar

Re: Klassieke trein België-Parijs
... omdat de NMBS geen KVB wilde inbouwen.
Groetjes,
Rian
Re: Klassieke trein België-Parijs
En 25kV, de omschakelbare bovenleiding in Jeumont is immers weg.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke trein België-Parijs
... en dat lijkt mij een meer dan verdedigbare beslissing, die stellen liepen toen al tegen het einde van hun levensloop aan, daarin ging men toch niet meer investeren? En al helemaal niet in KVB, dat toch enkel voor Frankrijk nuttig kon zijn.
Maar dat was 2012, toen waren er toch ook al MS96? Had men die niet kunnen inzetten, ter vervanging?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Dat lijkt me een kip-en-ei-verhaaal. Toen de tweetjes eenmaal weg waren, kon de omschakelbare bovenleiding natuurlijk zonder veel problemen worden weggehaald.
Groetjes,
Rian
Re: Klassieke trein België-Parijs
Sorry for English.
19251, 19252 and 19257 (Mons/Aulnoye) are in the NMBS journey planner for today and are shown departing/arriving Mons. I cannot find the 4th train.
19852 and 19858 are shown in the NMBS journey planner if you request journeys from Charleroi-Sud to Maubeuge but are not shown as departing Charleroi-Sud. No arrivals are shown.
19251, 19252 and 19257 (Mons/Aulnoye) are in the NMBS journey planner for today and are shown departing/arriving Mons. I cannot find the 4th train.
19852 and 19858 are shown in the NMBS journey planner if you request journeys from Charleroi-Sud to Maubeuge but are not shown as departing Charleroi-Sud. No arrivals are shown.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik neem aan dat het doortrekken van de trein Charleroi - Erquelinnes naar Maubeuge betekent dat de verbinding Namen - Maubeuge ook sneuvelt, net als Bergen - Aulnoye-Aymeries?
Re: Klassieke trein België-Parijs
In deze draad wordt beweerd dat er in Jeumont geen omschakelbare bovenleiding meer is. Heeft iemand daar een bron voor? En waar is de spanningssluis precies? Wanneer is dit veranderd?
Op de site met technische data van SNCF Réseau kon ik het niet vinden. Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal. Deze video, ogenschijnlijk uit 2019, heeft borden "gare commutable" bij station Jeumont: https://youtu.be/Cm1AwC26Fvc .
Op de site met technische data van SNCF Réseau kon ik het niet vinden. Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal. Deze video, ogenschijnlijk uit 2019, heeft borden "gare commutable" bij station Jeumont: https://youtu.be/Cm1AwC26Fvc .
Re: Klassieke trein België-Parijs
Het duurt soms wel eens járen voor iemand opmerkt dat deze of gene bord/paneel niet meer van toepassing is, en het dan wordt weggehaald. IMHO is de omschakelbare bovenleiding in Jeumont buiten dienst, net zoals deze in Quévy. Daarom dat er geen lokwissels meer aan de perrons kunnen uitgevoerd worden zoals toen de nachttrein Parijs-Brussel-Berlijn nog reed (lokwissel in Quévy van BB16000 naar wat er aan Belgische kant beschikbaar was, meestal 1x HLE27). Maar omdat tegenwoordig de kost van een meerspanningloc minder doorweegt dan die van een omschakelbare bovenleiding, is de keuze natuurlijk snel gemaakt..gpvos schreef: ↑18 okt 2022, 21:52Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal. Deze video, ogenschijnlijk uit 2019, heeft borden "gare commutable" bij station Jeumont: https://youtu.be/Cm1AwC26Fvc .
Wat die "nieuwe" stoptreinen betreft: is het niet interessanter daar Desiro's op in te zetten ? En ja, ik ben er van bewust dat deze geen KVB hebben en een extra uitrusting daarmee de kost & complexiteit doet toenemen. Alternatief kan aan SNCF Réseau gevraagd worden deze grenslijn uit te rusten met ETCS (level 1) ?
Andere optie is dat de SNCF komt met hun Bibi's die TBL1+ hebben (hadden?). Maar die moeten tegen 2025 ook uitgerust zijn met ETCS als ze nog naar België willen komen.. En dan moeten ze op het Belgische stuk onder diesel rijden, wat dezer dagen als des duivels beschouwd wordt.. (op een volledig geëlektrificeerde lijn)

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke trein België-Parijs
OSM is een puur amateurproject, met alle voor- en nadelen vandien. Het staat u vrij u aldaar aan te melden, en bij te dragen aan de kwaliteit van de informatie!Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke trein België-Parijs
SNCF réseau ETCS laten installeren is al even utopisch als Desiros met KVB uitrusten, dat gaat dus niet gebeuren.msts.be schreef: ↑30 okt 2022, 14:33 Wat die "nieuwe" stoptreinen betreft: is het niet interessanter daar Desiro's op in te zetten ? En ja, ik ben er van bewust dat deze geen KVB hebben en een extra uitrusting daarmee de kost & complexiteit doet toenemen. Alternatief kan aan SNCF Réseau gevraagd worden deze grenslijn uit te rusten met ETCS (level 1) ?
Andere optie is dat de SNCF komt met hun Bibi's die TBL1+ hebben (hadden?). Maar die moeten tegen 2025 ook uitgerust zijn met ETCS als ze nog naar België willen komen.. En dan moeten ze op het Belgische stuk onder diesel rijden, wat dezer dagen als des duivels beschouwd wordt.. (op een volledig geëlektrificeerde lijn)![]()
De Bibi's zouden (wandelgangengerucht) wel ETCS krijgen, maar gezien deze verbinding voor de SNCF helemaal geen prioriteit heeft zie ik hen geen materieel daarop inzetten.
MS96 zijn inderdaad niet ideaal, maar het is ook niet de allerdrukste S-trein dus ze voldoen wel.
Re: Klassieke trein België-Parijs
De SNCF moet toch een keer beginnen met ETCS, het kan best een voordeel zijn zo’n lokale lijn met ETCS uit te rusten als proefproject. Daar kunnen dan meteen ESC-tests gedaan worden. Naar mijn weten heeft Frankrijk nog geen N1-lijnen (de vraag is ook maar of ze dat nog willen…)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Jawel, rond Longwy en Thionville ligt er ETCS1.JHS2013 schreef: ↑30 okt 2022, 19:50 De SNCF moet toch een keer beginnen met ETCS, het kan best een voordeel zijn zo’n lokale lijn met ETCS uit te rusten als proefproject. Daar kunnen dan meteen ESC-tests gedaan worden. Naar mijn weten heeft Frankrijk nog geen N1-lijnen (de vraag is ook maar of ze dat nog willen…)