Dienstregeling december 2022
Re: Dienstregeling december 2022
We moeten er wel erg lang op wachten dit jaar.
Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling
Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling
Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Re: Dienstregeling december 2022
Meen je het dat er hier hetze is over het overslaan van een station die op 500/2500 meter afstand ligt van een ander station als het gaat over een verbinding naar Parijs?trainlovertje schreef: ↑29 okt 2022, 19:27Een S-trein zou gewoon overal moeten stoppen. Dan zou je nog eerder de stop in Erquellines-Village mogen laten vallen, die op een gelijkaardige afstand van Erquellines ligt, maar daar is ook geen sprake van. De enige reden waarom Jeumont wordt overgeslagen is omdat het niet Belgisch is en het geen aansluiting naar Parijs biedt.jan_olieslagers schreef: ↑29 okt 2022, 17:56 Nu moet het ook wel gezegd zijn dat het een beetje gek is om twee keer te stoppen, met zo'n kleine tussenafstand. Kan er overwogen worden om niet te stoppen in Erquelinnes, maar wel in Jeumont? Maar dat is misschien lastig i.v.m. personeelswissel.
Ik zit nu op een trein die tussen Poperinge en Waregem (60 autokilometers) stopt in élke gemeente die hij tegenkomt: Poperinge, Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem, Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ja, het is een P-trein, maar als IC-trein doet hij er slechts ééntje minder aan.
Als iemand treinen efficienter wil maken, dan schrap je toch héél wat van die haltes (ok, mss niet als P-trein) en vervang je die haltes door performante busverbindingen? In mijn geval zit je met een communautair probleem, dus zie ik het niet rap gebeuren, maar als ze nu bezig zijn over een nieuwe verbinding, moet je echt geen oude slechte gewoontes meer introduceren als het de bedoeling is om een verbinding richting Parijs te organiseren.
Re: Dienstregeling december 2022
De afstand is wel degelijk 2500 meter tussen de twee stations, gemeten over de weg. (Over het spoor net iets minder maar daar mag je niet wandelen.)JPV schreef: ↑02 nov 2022, 06:09Meen je het dat er hier hetze is over het overslaan van een station die op 500/2500 meter afstand ligt van een ander station als het gaat over een verbinding naar Parijs?trainlovertje schreef: ↑29 okt 2022, 19:27Een S-trein zou gewoon overal moeten stoppen. Dan zou je nog eerder de stop in Erquellines-Village mogen laten vallen, die op een gelijkaardige afstand van Erquellines ligt, maar daar is ook geen sprake van. De enige reden waarom Jeumont wordt overgeslagen is omdat het niet Belgisch is en het geen aansluiting naar Parijs biedt.jan_olieslagers schreef: ↑29 okt 2022, 17:56 Nu moet het ook wel gezegd zijn dat het een beetje gek is om twee keer te stoppen, met zo'n kleine tussenafstand. Kan er overwogen worden om niet te stoppen in Erquelinnes, maar wel in Jeumont? Maar dat is misschien lastig i.v.m. personeelswissel.
Ik zit nu op een trein die tussen Poperinge en Waregem (60 autokilometers) stopt in élke gemeente die hij tegenkomt: Poperinge, Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem, Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ja, het is een P-trein, maar als IC-trein doet hij er slechts ééntje minder aan.
Als iemand treinen efficienter wil maken, dan schrap je toch héél wat van die haltes (ok, mss niet als P-trein) en vervang je die haltes door performante busverbindingen? In mijn geval zit je met een communautair probleem, dus zie ik het niet rap gebeuren, maar als ze nu bezig zijn over een nieuwe verbinding, moet je echt geen oude slechte gewoontes meer introduceren als het de bedoeling is om een verbinding richting Parijs te organiseren.
Ik denk dat je twee dingen verwart. In het algemeen moeten er zowel vlotte IC-verbindingen zijn voor langere afstanden, en L- of S-treinen om de dorpen / gemeentes tussenin te ontsluiten.
Deze S-trein is in de eerste plaat bedoeld om de haltes in dorpen te verbinden met Charleroi enerzijds, en anderzijds een paar keer per dag te laten aansluiten in Maubeuge op de "IC-trein" over langere afstand.
Als er beslist wordt een stoptrein in te zetten (of zoals hier een S-trein (voorstadstrein) te verlengen), moet die wel degelijk stoppen in de kernen, zeker als zoals hier al het vroegere "internationale" station Jeumont klaar ligt te wachten, zodat de inwoners rond dit bestaande station Jeumont niet een uur per dag moeten wandelen naar station Erquelinnes over de Samber en over de Belgische grens.
Ze aanraden een extra auto in het gezin te kopen om die een hele dag te laten stilstaan aan het station over de Belgische grens zou helemaal absurd zijn.
Deze S-trein is niet hetzelfde als een "IC-trein" over langere afstand naar Parijs, en is ook zo niet bedoeld, daar is heel wat meer voor nodig. Je kunt die verbindingen zelfs niet terugvinden met de reisplanners van NMBS of SNCF.
Maar dat er tenminste aansluiting zou komen in Maubeuge is mooi.
Laatst gewijzigd door dovaere op 02 nov 2022, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling december 2022
Mee eens hoor, maar het is niet omdat er vroeger een station lag, dat dit ook nu nog bediend moet worden. Zeker als het doel internationaal verkeer is, moet je nuttige stopplaatsen bedienen. En dan is het imho niet nuttig om 2 stations te bedienen waarvan het enige nut van die 2 stations ipv eentje er is dat die 2 stations nét aan de grens liggen en dus dienden om vroeger de douanecontrole/rechtsomkeer van de treinen etc te doen.
het alternatief voor een treinhalte is toch niet altijd de auto? fiets is hier zeker haalbaar (gezien de trein + wegen erlangs ongeveer langs een rivier loopt en het dus vlak zal zijn).dovaere schreef: Ze aanraden een extra auto in het gezin te kopen om die een hele dag te laten stilstaan aan het station over de Belgische grens zou helemaal absurd zijn.
Re: Dienstregeling december 2022
Dat dat het enige nut was, klopt niet. Die twee stations (in behoorlijk grote woonkernen) liggen even ver van elkaar als de vier volgende haltes aan Belgische kant, die trouwens in kleinere dorpjes liggen. Een weldoordacht plan om die 6 haltes op één rijtje efficiënt te bedienen met een stoptrein, zou niet zomaar de laatste, grootste van het rijtje, negeren...En dan is het imho niet nuttig om 2 stations te bedienen waarvan het enige nut van die 2 stations ipv eentje er is dat die 2 stations nét aan de grens liggen en dus dienden om vroeger de douanecontrole/rechtsomkeer van de treinen etc te doen.
Ik heb hierboven al opgemerkt dat hier geen cultuur van de fiets als vervoermiddel is. Als je kijkt op Google Streetview zie je ook nergens fietsstallingen rond het station waar je je fiets veilig aan kan vastmaken.het alternatief voor een treinhalte is toch niet altijd de auto? fiets is hier zeker haalbaar.
Voor mezelf zou ik zeker niet klagen en fluitend de fiets nemen, maar als uitbater van een STOPtrein willekeurig een Frans bestaand, actief station in een woonkern voorbijrijden en veronderstellen dat de klanten volgen, lijkt mij ondoordacht.
Laatst gewijzigd door dovaere op 02 nov 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling december 2022
Een stop in Jeumont hoort niets af te doen aan de kwaliteit van de verbinding Charleroi-Parijs. De overstap in Maubeuge is immers altijd minstens 24 minuten (vaak nog meer) dus als daar 1 à 2 minuutjes worden afgepitst om de stop in Jeumont in te passen, blijft de overstap behoorlijk robuust en wijzigt de reistijd niet.
Ik neem althans aan dat een stop in Jeumont zou leiden tot latere aankomst / eerder vertrek in Maubeuge. Het lijkt me dat dat veel eenvoudiger te realiseren is dan een verschuiving van het rijpad aan Belgische kant inclusief in het drukke station Charleroi-Zuid.
Ik neem althans aan dat een stop in Jeumont zou leiden tot latere aankomst / eerder vertrek in Maubeuge. Het lijkt me dat dat veel eenvoudiger te realiseren is dan een verschuiving van het rijpad aan Belgische kant inclusief in het drukke station Charleroi-Zuid.
Re: Dienstregeling december 2022
Dat Jeumont wordt overgeslagen heeft een technische oorzaak. Het heeft te maken met de locatie van de spanningsscheiding.
Groetjes,
Rian
Edit: zinsconstructie
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 02 nov 2022, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2022
Huh, dan heeft men bij de planning en aanleg van die spanningsscheiding geen rekening gehouden met een eventuele electrische stoptrein?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2022
Inderdaad.Portbou schreef: ↑31 okt 2022, 16:17 We moeten er wel erg lang op wachten dit jaar.
Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling
Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Is er een reden dat je Frankrijk er niet bij vermeldt?
Ik heb in het voorjaar geprobeerd een doorgaand ticket naar Frankrijk te boeken bij SNCF Connect, van mijn woonplaats naar Parijs, en nam daar in de allerlaatse keuzestap een "optie" op in plaats van direct te betalen.
Op dat moment pas zag ik dat SNCF Connect er twee aparte reizen (naar Brussel en de Thalys Brussel-Parijs) van gemaakt had.
(De €40 (?) die SNCF mij wou aanrekenen voor de Belgische reis tot Brussel, zonder garantie op het halen van de Thalys, heb ik natuurlijk niet gekozen.)
Re: Dienstregeling december 2022
@JPV ik snap dat je je ergert aan de trage rit vanuit Poperinge, maar nee, een bus zou niet beter zijn. Dat hebben we al geprobeerd in de jaren 80 op een hele reeks lijnen, het gevolg was een massale verschuiving naar de auto en lijnen die pas dik 20 jaar later er weer wat bovenop zijn gekomen. Want die buslijnen waren zo populair dat ze vaak al na enkele jaren hun frequentie zagen verminderen, tot zelfs op een haar na verdwijnen. Integendeel, bijna niemand neemt uit Zulte de bus om in Deinze of Waregem de trein te nemen, die gaan met de auto. De stations op lijnen 58 (Gent-Eeklo) en 52 (Antwerpen-Boom-Puurs) werden zelfs weer heropend...
Re: Dienstregeling december 2022
In de meest recente ODB nr. 171 (vandaag in de bus gevonden) spreekt men over een onafhankelijke treindienst Mol-Hasselt:
- een verlenging van de S43 Maastricht-Liège G-Hasselt naar Mol, met breaks
- een verlenging van de S33 Antwerpen-Mol naar Hasselt, met Desiro's
Een treindienst nog langer maken komt de dienstregeling niet ten goede...
ODB spreekt hier over december '22, maar de instroom van elektrische tractie is toch uitgesteld naar juni '23 op deze spoorlijn? Maar ja, het is ook ODB, altijd met een korrel zout nemen wat er in dat tijdschrift staat...
Eerst zien, dan geloven...
- een verlenging van de S43 Maastricht-Liège G-Hasselt naar Mol, met breaks
- een verlenging van de S33 Antwerpen-Mol naar Hasselt, met Desiro's
Een treindienst nog langer maken komt de dienstregeling niet ten goede...
ODB spreekt hier over december '22, maar de instroom van elektrische tractie is toch uitgesteld naar juni '23 op deze spoorlijn? Maar ja, het is ook ODB, altijd met een korrel zout nemen wat er in dat tijdschrift staat...
Eerst zien, dan geloven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Dienstregeling december 2022
Het hoofdoel van die trein is niet Brussel - Parijs, maar grenstreek - Parijs en grenstreek - Charleroi. En dan stop je beter overal.
Er zouden op die route dan ook zowel ICs, IRs als L treinen moeten rijden. In Nederland of Zwitserland rijden er op vergelijkbare lijnen veel meer treinen. De NMBS moet iets doen aan haar kostenstructuur.Ik zit nu op een trein die tussen Poperinge en Waregem (60 autokilometers) stopt in élke gemeente die hij tegenkomt: Poperinge, Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem, Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ja, het is een P-trein, maar als IC-trein doet hij er slechts ééntje minder aan.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2022
Dat is wel heel gemakkelijk om te krijten, vanaf de zijlijn. We weten allemaal dat NMBS - en Infrabel evenzeer - met handen en voeten gebonden zijn aan de politiek. Niet in het minst als het om de centen gaat.De NMBS moet iets doen aan haar kostenstructuur.
[E: Plus wat hieronder wordt aangehaald, helemaal raak.]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 02 nov 2022, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2022
Dat is helemaal niet de belangrijkste reden. In zowel Nederland (goede ruimtelijke ordening) als Zwitserland (met zen allen geprangd in het dal) wonen de mensen veel geconcentreerder rond de stations. Dan heb je vanzelf veel meer reizigers en dus meer treinen. De Belgische ruimtelijke ordening maakt het veel moeilijker voor spoorwegmaatschappijen om rendabele lijnen te hebben dan Nederland of Zwitserland met een identieke kostenstructuur.