Ik vermeld Duitsland omdat ik bij de organisatie van reizen graag doorgaande tickets van Deutsche Bahn uitgeef.dovaere schreef: ↑02 nov 2022, 14:49Inderdaad.Portbou schreef: ↑31 okt 2022, 16:17 We moeten er wel erg lang op wachten dit jaar.
Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling
Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Is er een reden dat je Frankrijk er niet bij vermeldt?
Ik heb in het voorjaar geprobeerd een doorgaand ticket naar Frankrijk te boeken bij SNCF Connect, van mijn woonplaats naar Parijs, en nam daar in de allerlaatse keuzestap een "optie" op in plaats van direct te betalen.
Op dat moment pas zag ik dat SNCF Connect er twee aparte reizen (naar Brussel en de Thalys Brussel-Parijs) van gemaakt had.
(De €40 (?) die SNCF mij wou aanrekenen voor de Belgische reis tot Brussel, zonder garantie op het halen van de Thalys, heb ik natuurlijk niet gekozen.)
Concreet voorbeeld van zo'n doorgaand ticket is de combinatie van :
- IC Blankenberge-Brussel Z
- ICE Brussel Z-Frankfurt
- ICE Frankfurt-Dresden
Vandaag kan ik dat ticket niet uitgeven omdat het stuk Blankenberge - Brussel nog niet boekbaar is.
- Als ik wacht tot dit wel zo is zijn de Sparpreistickets over het Duitse deel niet meer te krijgen of veel duurder geworden. Klant neemt dan de auto of het vliegtuig.
- Als ik niet wacht en vandaag alvast het stuk Brussel-Zuid - Duitsland boek heeft mijn reiziger geen doorgaand ticket. Als er dan op de heenreis vertraging opgelopen wordt tussen Blankenberge en Brussel moet er een nieuw ticket gekocht worden voor Brussel - Frankfurt - Dresden. Dat risico kan ik niet dragen en ik raad de klant zelf aan om de auto of het vliegtuig te nemen.