Staking 29/11 t/m 1/12
Staking 29/11 t/m 1/12
Van maandag 28 november (22 u.) tot en met donderdag 1 december is het weer maar eens staking.
Ik denk dat het nooit meer goed komt met de NMBS.
https://vrtnws.be/p.PqdPp6wPa
Ik denk dat het nooit meer goed komt met de NMBS.
https://vrtnws.be/p.PqdPp6wPa
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Bij Infrabel staken ze op 29/11 ook hoor. Het enige wat nooit meer goed komt is het realiteitsbesef van de spoorbonden.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 08:49 Van maandag 28 november (22 u.) tot en met donderdag 1 december is het weer maar eens staking.
Ik denk dat het nooit meer goed komt met de NMBS.
https://vrtnws.be/p.PqdPp6wPa
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
In het Nieuwsblad las ik het volgende in verband met die staking:
Het ASTB klaagt onder meer aan dat “de veiligheid in het gedrang” komt. De bond wijst naar het toegenomen aantal gevallen waarbij treinbestuurders voorbij een stopsein reden: 83 procent meer in de eerste jaarhelft. “Onaanvaardbaar, gezien de huidige technologieën die de bestuurder zouden moeten helpen in het geval van een menselijke fout.”
Daarnaast gaan de werkomstandigheden “steeds verder bergaf”. Het ASTB verwijst naar te lange werkdagen, te weinig pauzes en geweigerde vakantieaanvragen.
Dat eerste begrijp ik dus niet.
Waarom staakt men omdat er 83 procent meer seinoverschrijdingen zijn ?
En wat bedoelt men met "de huidige technologieën die de bestuurder zouden moeten helpen in het geval van een menselijke fout." ?
Het ASTB klaagt onder meer aan dat “de veiligheid in het gedrang” komt. De bond wijst naar het toegenomen aantal gevallen waarbij treinbestuurders voorbij een stopsein reden: 83 procent meer in de eerste jaarhelft. “Onaanvaardbaar, gezien de huidige technologieën die de bestuurder zouden moeten helpen in het geval van een menselijke fout.”
Daarnaast gaan de werkomstandigheden “steeds verder bergaf”. Het ASTB verwijst naar te lange werkdagen, te weinig pauzes en geweigerde vakantieaanvragen.
Dat eerste begrijp ik dus niet.
Waarom staakt men omdat er 83 procent meer seinoverschrijdingen zijn ?
En wat bedoelt men met "de huidige technologieën die de bestuurder zouden moeten helpen in het geval van een menselijke fout." ?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Al dat pessimisme, geen goede zaak voor de mentale gezondheid.Ik denk dat het nooit meer goed komt met de NMBS.
De problemen waar de spoorwegen in België mee te kampen hebben zijn niet een zuiver Belgisch probleem, maar een West-Europees probleem, mede veroorzaakt door de laatste crisissituaties. We zullen wel nog even moeten wachten op beterschap, helaas.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
TBL 1+, ETCS, ...En wat bedoelt men met "de huidige technologieën die de bestuurder zouden moeten helpen in het geval van een menselijke fout." ?
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Die systemen bestaan toch.trainlovertje schreef: ↑26 nov 2022, 11:05TBL 1+, ETCS, ...En wat bedoelt men met "de huidige technologieën die de bestuurder zouden moeten helpen in het geval van een menselijke fout." ?
Bedoelt men dan dat ze niet goed werken ?
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Door steeds maar opnieuw stakingen te organiseren, nu zelfs bijna een hele week, maakt men het spoor steeds maar meer onaantrekkelijk en graaft men zijn eigen put.trainlovertje schreef: ↑26 nov 2022, 11:04Al dat pessimisme, geen goede zaak voor de mentale gezondheid.Ik denk dat het nooit meer goed komt met de NMBS.
De problemen waar de spoorwegen in België mee te kampen hebben zijn niet een zuiver Belgisch probleem, maar een West-Europees probleem, mede veroorzaakt door de laatste crisissituaties. We zullen wel nog even moeten wachten op beterschap, helaas.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Het nieuwe systeem om treinen te laten vertrekken (LINDA genaamd) werkt alles behalve perfect waardoor er al meer seinen werden voorbijgereden.
Het systeem mag normaal geen vertrek geven als het sein nog rood is toch komt het al eens voor. Als de bestuurder dan enkel op die gesproken boodschap let en niet meer visueel het sein controleert is een fout snel gemaakt. Als het systeem goed zou werken zou je die boodschap nooit mogen krijgen als het sein nog rood staat.
Het systeem mag normaal geen vertrek geven als het sein nog rood is toch komt het al eens voor. Als de bestuurder dan enkel op die gesproken boodschap let en niet meer visueel het sein controleert is een fout snel gemaakt. Als het systeem goed zou werken zou je die boodschap nooit mogen krijgen als het sein nog rood staat.

Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Dat gebeurde met AVG ook wel eens: rode lamp verschijnt en bestuurder vertrekt. Dat soort menselijke fouten ga je nooit 100% vermijden.Steven schreef: ↑26 nov 2022, 11:47 Het nieuwe systeem om treinen te laten vertrekken (LINDA genaamd) werkt alles behalve perfect waardoor er al meer seinen werden voorbijgereden.
Het systeem mag normaal geen vertrek geven als het sein nog rood is toch komt het al eens voor. Als de bestuurder dan enkel op die gesproken boodschap let en niet meer visueel het sein controleert is een fout snel gemaakt. Als het systeem goed zou werken zou je die boodschap nooit mogen krijgen als het sein nog rood staat.![]()
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Dat weet ik wel, maar als een nieuw systeem meer fouten geeft als het oude systeem ….
vandaar die stijgende cijfers. TBL1+ of etcs komt wel tussen maar de fout werd dan toch gemaakt.

Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Sinds wanneer bestaat een week uit 3 dagen?
Nu ben ik 100% tegen deze stakingsgolf, maar bij het spoor wordt het tenminste aangekondigd en wordt er een alternatieve dienstregeling opgesteld. Deze week was er een wilde staking bij De Lijn in Oost-Vlaanderen, maar daar valt blijkbaar niemand over.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Dus daar gaat men dan 3 dagen voor staken ?Steven schreef: ↑26 nov 2022, 11:47 Het nieuwe systeem om treinen te laten vertrekken (LINDA genaamd) werkt alles behalve perfect waardoor er al meer seinen werden voorbijgereden.
Het systeem mag normaal geen vertrek geven als het sein nog rood is toch komt het al eens voor. Als de bestuurder dan enkel op die gesproken boodschap let en niet meer visueel het sein controleert is een fout snel gemaakt. Als het systeem goed zou werken zou je die boodschap nooit mogen krijgen als het sein nog rood staat.![]()
Gaat dat iets oplossen ?
Zou men niet beter eerst samenzitten met de verantwoordelijken om een oplossing voor het probleem te zoeken ?
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
"Door een staking zal het treinaanbod beperkt zijn van maandag 28 november (22 u.) tot en met donderdag 1 december. "
Ik noem dat "bijna" een hele week ja.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Wie zegt er dat 'daar niemand over valt' ?DR-fan schreef: ↑26 nov 2022, 11:54Sinds wanneer bestaat een week uit 3 dagen?
Nu ben ik 100% tegen deze stakingsgolf, maar bij het spoor wordt het tenminste aangekondigd en wordt er een alternatieve dienstregeling opgesteld. Deze week was er een wilde staking bij De Lijn in Oost-Vlaanderen, maar daar valt blijkbaar niemand over.
Maar op een forum over het spoor moet men toch niet beginnen over de Lijn ?
Die staking was in alle kranten, op de radio 's morgens en op de VRT website.
Maar een beperkte regionale staking die na een halve dag al vrijwel voorbij was is toch niet te vergelijken met een nationale staking van 3 dagen.
En dat de staking niet op voorhand was aangekondigd kon ook moeilijk anders als men staakt omdat een collega de dag voordien was aangevallen.
En of die alternatieve dienstregeling van de treinen veel gaat helpen twijfel ik ook aan als je weet dat er bij de normale dienstregeling al regelmatig overvolle ingekorte treinen zijn waar niemand meer bij kan.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Hebben die getroffen reizigers dan geen recht op een dienstverlening? Zij waren geen week op voorhand ingelicht door de pers en de vervoersmaatschappij.
Er worden dagelijks gemiddeld 3 treinbegeleiders fysiek geagresseerd. Deze week moesten 2 daarvan naar het ziekenhuis. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het spoorwegpersoneel professioneler en gedisciplineerder is wat wilde acties betreft.
Ideaal is het zeker niet, maar zoals gezegd: iedereen is ruim op voorhand ingelicht en wie echt geen alternatief heeft raakt ook op zijn of haar bestemming.