Staking 29/11 t/m 1/12
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat de beweging voor wat dat betreft inmiddels ook weer een beetje de andere kant op is geslagen. Als ik bijvoorbeeld naar recentere concessies in aan Nederland grenzende gebieden in Duitsland kijk, dan kom ik daar op de meeste treinen wel personeel tegen. Voor de sociale veiligheid is dat ook een stuk beter. (Vaak zie je 's avonds dat controlepersoneel ook nog eens ondersteund wordt door beveiligers, bijvoorbeeld op de NRW RE19.)jpvdveer schreef: ↑26 nov 2022, 15:03 Leg een voorstel op tafel waarbij treinbegeleiders altijd samen zullen werken in situaties waarin agressie verwacht kan worden, maar dat er in ruil daarvoor wordt afgestapt van het principe dat elke trein een treinbegeleider moet hebben. Dat is naar de toekomst toe de enig realistische optie. In de meeste buurlanden zijn ze allang zover.
Wat je de laatste tijd in Nederland veel ziet, is dat er op zich wel personeel is, maar dat er heel vaak niet gecontroleerd wordt. De gevolgen laten zich raden: onterecht in de eerste klas zitten en daar ook echt storen, praten in de stiltecoupé, duidelijk lager veiligheidsgevoel dan voorheen, etc.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Uiteraard gingen ze niet akkoord met 100€, ze hadden liever enkele extra verlofdagen.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 17:44 Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Van waar haalt "De Morgen" de €100 vandaan? Intern gecommuniceerd is het een ander bedrag.pietje schreef: ↑26 nov 2022, 23:48Uiteraard gingen ze niet akkoord met 100€, ze hadden liever enkele extra verlofdagen.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 17:44 Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Die 100 euro wordt ook vermeld op de facebook van ACOD Spoor, die zullen het toch wel weten denk ik.b-loc schreef: ↑27 nov 2022, 10:28Van waar haalt "De Morgen" de €100 vandaan? Intern gecommuniceerd is het een ander bedrag.pietje schreef: ↑26 nov 2022, 23:48Uiteraard gingen ze niet akkoord met 100€, ze hadden liever enkele extra verlofdagen.Adler schreef: ↑26 nov 2022, 17:44 Spoortop probeerde staking af te kopen met premie van 100 euro:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/spoo ... beecb21aa/
https://www.facebook.com/ACODSpoor/
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Het ging eerst om een eenmalige premie van €75, dat is na weigering dan verhoogd tot €100. Eenmalige premies gaan het niet redden deze keer, er is geen vakbond die dat zal accepteren. Het gaat er nu echt om het personeelstekort aan te pakken en zolang dat niet opgelost is maatregelen te nemen om de werkdruk op het personeel te verlagen. Ook zijn de barema’s al een hele tijd niet aangepast, die zijn wellicht ook aan verhoging toe. Dat uitonderhandelen zal een hele kluif worden.
Addendum:
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de cx/rx-problematiek. Die is misschien wat specifieker voor het treinpersoneel. CX/RX zijn zogezegd onze “weekenddagen”, die natuurlijk niet altijd in het weekend vallen. Daarvan moeten er per jaar een x aantal van toegekend worden. Door het personeelstekort worden die echter niet altijd in de voorziene aantallen toegekend waardoor het treinpersoneel aan het eind van het jaar nog een potje heeft. Deze dagen mogen normaal niet naar het volgende jaar worden overgenomen, wat in het verleden toch gebeurd is en er mensen met een flink historisch saldo zitten. Dit historisch saldo moet van het FOD voor 2024 weggewerkt zijn, wat het personeelstekort nog versterkt. Daar is ook veel ontevredenheid over uiteraard.
Addendum:
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de cx/rx-problematiek. Die is misschien wat specifieker voor het treinpersoneel. CX/RX zijn zogezegd onze “weekenddagen”, die natuurlijk niet altijd in het weekend vallen. Daarvan moeten er per jaar een x aantal van toegekend worden. Door het personeelstekort worden die echter niet altijd in de voorziene aantallen toegekend waardoor het treinpersoneel aan het eind van het jaar nog een potje heeft. Deze dagen mogen normaal niet naar het volgende jaar worden overgenomen, wat in het verleden toch gebeurd is en er mensen met een flink historisch saldo zitten. Dit historisch saldo moet van het FOD voor 2024 weggewerkt zijn, wat het personeelstekort nog versterkt. Daar is ook veel ontevredenheid over uiteraard.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
De facto willen de spoorbonden drastisch in het aanbod snijden voor relatief lange tijd, want het personeelstekort gaat wel even duren eer dit opgelost geraakt.
Ik hoop dat men vooral ook voorstelt om meer dingen te automatiseren of efficiënter te maken?
Vervolgens dat men eens nadenkt om de NMBS om te vormen tot een modern bedrijf waar jonge mensen graag zouden willen werken en deze mensen zich ook voldoende gewaardeerd voelen.
Volgens mij dingen waarvoor de vakbonden voldoende voorstellen kunnen doen naar de directie toe, maar eerst even spierballen tonen aan de achterban.
Ik hoop dat men vooral ook voorstelt om meer dingen te automatiseren of efficiënter te maken?
Vervolgens dat men eens nadenkt om de NMBS om te vormen tot een modern bedrijf waar jonge mensen graag zouden willen werken en deze mensen zich ook voldoende gewaardeerd voelen.
Volgens mij dingen waarvoor de vakbonden voldoende voorstellen kunnen doen naar de directie toe, maar eerst even spierballen tonen aan de achterban.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Dingen automatiseren of efficiënter maken is een logisch streven, maar de quick wins zijn hier al lang genomen. Daar moet je zeker geen wonderen van verwachten op korte termijn waardoor de werklast daalt.
Wat inderdaad wel zou helpen is een moderner HR-beleid, maar we weten allemaal wel wie dat tegenhoudt...
Wat inderdaad wel zou helpen is een moderner HR-beleid, maar we weten allemaal wel wie dat tegenhoudt...
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Ik had het hier idd niet over quick wins, maar over structurele oplossingen voor de lange termijn.
En uiteraard ligt in beide gevallen de sleutel voor de oplossing in de handen van de vakbonden.
En uiteraard ligt in beide gevallen de sleutel voor de oplossing in de handen van de vakbonden.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Wat kan men automatiseren om het personeelstekort aan te pakken? Treinen automatisch laten rijden is een verre, verre toekomstdroom.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
In Belgie wel, ja.Treinen automatisch laten rijden is een verre, verre toekomstdroom.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Niet alleen in België hoor maar dit is toch een Belgische staking…
Niemand wil minder treinen rijden maar zolang er geen andere oplossing is zal het denk ik wel moeten
Niemand wil minder treinen rijden maar zolang er geen andere oplossing is zal het denk ik wel moeten
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
"Reculer pour mieux sauter"
Descheemaecker geeft hier een goede aanzet naar de oplossing - à la NS snijden in het aanbod. Kan (bijvoorbeeld op de rustige vrijdagen) ook prima, en had deze dienstregeling al moeten worden ingevoerd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/28 ... eemaecker/
Descheemaecker geeft hier een goede aanzet naar de oplossing - à la NS snijden in het aanbod. Kan (bijvoorbeeld op de rustige vrijdagen) ook prima, en had deze dienstregeling al moeten worden ingevoerd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/28 ... eemaecker/
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Ik vrees dat er inderdaad niet veel anders zal opzitten dan te snoeien in het aanbod, maar ook niet teveel, want anders jaag je teveel reizigers weg...
Er is momenteel opnieuw de mogelijkheid om je CX deels te laten uitbetalen, maar aan slecht 100% is dat een weinig aantrekkelijk voorstel, wat mij betreft. Mocht er 150% worden voorgesteld, zou ik een gedeeltelijke uitbetaling wel durven overwegen.
Er is momenteel opnieuw de mogelijkheid om je CX deels te laten uitbetalen, maar aan slecht 100% is dat een weinig aantrekkelijk voorstel, wat mij betreft. Mocht er 150% worden voorgesteld, zou ik een gedeeltelijke uitbetaling wel durven overwegen.
Re: Staking 29/11 t/m 1/12
Een deel van de reizigers is al weggelopen - velen werken enkele dagen per week thuis. Het is dan ook niet meer dan logisch, en efficiënt, dat je je treinaanbod op rustige dagen aan de gedaalde vraag aanpast. Dit:
- verbetert de financiële positie van de NMBS;
- zorgt voor meer investeringsruimte naar de toekomst toe;
- vormt een oplossing voor de personeelstekorten; en
- levert een bijdrage aan de energiecrisis (minder behoefte aan elektriciteit die zich 1 op 1 vertaalt in een lager gasverbruik).