Uiteraard kunnen ze in beide richtingen gebruikt worden, maar op sommige plaatsen (zoals geschrankte haltes) zijn er secundaire gevolgen. Op kleinere lijnen met verouderde seininrichting is de capaciteit op tegenspoor ook lager.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Dat wordt in de video die JHS2013 gelinkt had beschreven. Het zijn duitse termen, maar er is een datapunt Aufwärte, Sperrsignal en Langsamfahrstelle. AW/SA/LF. Daarvoor zijn dan varianten voor datapunten langs perrons gemaakt, genaamd AB/SB/LB.
Dus ik vraag me af of dat een Duits verzinsel is dat door Duitse ETCS balises doorgegeven wordt en of dat dan niet begrepen wordt door treinsystemen die niet specifiek voor Duitsland software hebben.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België.
Reeds lang heb ik een aanvoelen dat de diverse spoorbedrijven - in dit geval specifiek de spoorbeheerders - het helemaal niet prettig vinden om aan de Europese leiband te moeten lopen, en ieder mogelijk achterpoortje in die Europese regelgeving benutten om toch maar een dingetje van zichzelf te kunnen doen. Maar ik ben natuurlijk een outsider, ik heb noch de vakkennis noch de informatie om dat hard te maken met feiten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België.
Oh op die manier. Dat heeft niets met software te maken, maar puur met de parameters die doorgegeven worden. Die Duitse bakens geven dezelfde pakketten door als hun Belgische of Spaanse evenkniëen, elke Europese trein (met de baseline 3 uiteraard) kan dat lezen. De verstuurde info is echter verschillend, maar dat is logisch gezien de Duitse reglementering anders is dan pakweg de Franse of Britse.maarten schreef: ↑06 dec 2022, 21:31Dat wordt in de video die JHS2013 gelinkt had beschreven. Het zijn duitse termen, maar er is een datapunt Aufwärte, Sperrsignal en Langsamfahrstelle. AW/SA/LF. Daarvoor zijn dan varianten voor datapunten langs perrons gemaakt, genaamd AB/SB/LB.
Dus ik vraag me af of dat een Duits verzinsel is dat door Duitse ETCS balises doorgegeven wordt en of dat dan niet begrepen wordt door treinsystemen die niet specifiek voor Duitsland software hebben.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België.
O ja, natuurlijk. En wie gaat die doorgegeven parameters dan inlezen? De software, toch wel, zeker? Of Prosper van de kreemkar, misschien :) ?Dat heeft niets met software te maken, maar puur met de parameters die doorgegeven worden.
Is dat niet eerder te lezen als "de vormgeving van de pakketten is Europees genormaliseerd, en dus overal conform, maar dat zegt niets over de inhoud"?Die Duitse bakens geven dezelfde pakketten door als hun Belgische of Spaanse evenkniëen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België.
Sinds gisteren is ETCS N1 LS in dienst op L52 tussen Ant-Zuid en Puurs, en werd N1 verlengd op L59 van iets voor Ant-Zuid tot Zwijndrecht.
Een treintje Roosendaal-Puurs gaat op zijn korte traject dus in 5 verschillende beveiligingsniveaus rijden. Quasi niks tussen RSD en Essen, waar het ETCS N2 wordt tot Sint-Mariaburg waar het N1 wordt, tot Ant-Zuid waar het N1 LS wordt en vlak voor Puurs wordt het TBL1+ omdat het station nog niet met ETCS uitgerust is. Elk systeem heeft zijn eigen regeltjes en kenmerken, dus als bestuurder kan je maar best wakker zijn als er iets mis gaat
Een treintje Roosendaal-Puurs gaat op zijn korte traject dus in 5 verschillende beveiligingsniveaus rijden. Quasi niks tussen RSD en Essen, waar het ETCS N2 wordt tot Sint-Mariaburg waar het N1 wordt, tot Ant-Zuid waar het N1 LS wordt en vlak voor Puurs wordt het TBL1+ omdat het station nog niet met ETCS uitgerust is. Elk systeem heeft zijn eigen regeltjes en kenmerken, dus als bestuurder kan je maar best wakker zijn als er iets mis gaat

Re: ETCS in België.
Ja tijdelijk is het inderdaad een lappendeken, maar we werken eraan. De ETCS2 in Puurs komt eraan over een paar jaar. Ook over de omschakeling van L52 naar ETCS2 wordt al nagedacht. Enkel het eerste stukje, van Roosendaal tot de grens, zal waarschijnlijk nog lang zonder beveiliging blijven...Ducktape schreef: ↑12 dec 2022, 13:21 Sinds gisteren is ETCS N1 LS in dienst op L52 tussen Ant-Zuid en Puurs, en werd N1 verlengd op L59 van iets voor Ant-Zuid tot Zwijndrecht.
Een treintje Roosendaal-Puurs gaat op zijn korte traject dus in 5 verschillende beveiligingsniveaus rijden. Quasi niks tussen RSD en Essen, waar het ETCS N2 wordt tot Sint-Mariaburg waar het N1 wordt, tot Ant-Zuid waar het N1 LS wordt en vlak voor Puurs wordt het TBL1+ omdat het station nog niet met ETCS uitgerust is. Elk systeem heeft zijn eigen regeltjes en kenmerken, dus als bestuurder kan je maar best wakker zijn als er iets mis gaat![]()

Re: ETCS in België.
Dat is inderdaad een bug in de RBC's. De leverancier is op de hoogte maar lijkt niet echt gehaast om snel een patch te makenEimai schreef: ↑02 dec 2022, 18:46 Aangezien mensen hier precies soms iets meer over etcs weten... Weet er hier iemand waarom op lijn 12 in level 2 er verschillende seinen zijn waar je geen update van je MA krijgt tot je pakweg 100 meter bent voor het sein dat rood stond? Level 2 zou normaal toch steeds updates moeten doorsturen, maar als je naar sommige seinen op de lijn rijdt die rood staan en je de twee geel al gepasseerd bent, en het rood sein komt open naar twee geel of later zelfs groen, wordt de MA niet aangepast en moeten we dus blijven afremmen tot we bijna stilstaan voor dat sein, waar we dan opeens een update binnen krijgen.
Instructie heeft wel al eens gehoord bij Infrabel en er zou een technische reden voor zijn maar de situatie lijkt ons erg vreemd gewoon en niet echt hoe level 2 zou moeten werken.

Re: ETCS in België.
Volgens de laatste voortgangsrapportage van het ERTMS-uitrolprogramma in Nederland zou Kijfhoek - Roosendaal-grens in de periode 2026-2028 moeten worden voorzien van ETCS L2 only.
Re: ETCS in België.
Sinds 2010 staat in elke voortgangsreportage al dat het over 5 jaar klaar gaat zijn, eerst zien en dan geloven

Re: ETCS in België.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom de Nederlanders zo terughoudend zijn, vooral op de lokaties waar je echt wel een verschil kunt maken.
Ik weet dat ze al een werkend systeem hebben dat voor het binnenlands gebruik voldoet en alles aan hoog tempo vervangen is inderdaad kapitaalvernietiging.
Maar de grensbaanvakken lijken mij eigenlijk no-brainers, zowel richting Roosendaal als richting Maastricht.
Ik had toch ergens begrepen dat het niet abnormaal ingewikkeld was om op baanvakken zowel ATB als ETCS parallel te installeren?
Iets wat volgens mij ook een duidelijke winst zou opleveren: het werkingsgebied van de Limax treinen Aken-Maastricht-Luik volledig onder ETCS brengen, waardoor er weer wat complexiteit uit de treinen gehaald kan worden.
Ik weet dat ze al een werkend systeem hebben dat voor het binnenlands gebruik voldoet en alles aan hoog tempo vervangen is inderdaad kapitaalvernietiging.
Maar de grensbaanvakken lijken mij eigenlijk no-brainers, zowel richting Roosendaal als richting Maastricht.
Ik had toch ergens begrepen dat het niet abnormaal ingewikkeld was om op baanvakken zowel ATB als ETCS parallel te installeren?
Iets wat volgens mij ook een duidelijke winst zou opleveren: het werkingsgebied van de Limax treinen Aken-Maastricht-Luik volledig onder ETCS brengen, waardoor er weer wat complexiteit uit de treinen gehaald kan worden.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België.
Misschien heeft men in NL net zo weinig belangstelling voor grensoverschrijdende lokale treinen als in Belgie :wink: ?
Enne, geen enkele infrastructuurbeheerder heeft er belang bij dat de treinen minder complex worden. Niet dat ze er tegen zouden zijn, maar een prioriteit is het evenmin.
Enne, geen enkele infrastructuurbeheerder heeft er belang bij dat de treinen minder complex worden. Niet dat ze er tegen zouden zijn, maar een prioriteit is het evenmin.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België.
Er ligt inmiddels ATB-EG op de grensbaanvakken. Wat in principe net zo veilig is als ETCS1LS.
Re: ETCS in België.
En dat was een redelijk nutteloze investering want als de treinen het niet kunnen lezen ben je daar helemaal niets mee.
Re: ETCS in België.
Er ligt tegenwoordig ATB-EG tussen Maastricht en Visé-grens, dat klopt.
In het verleden heeft dat baanvak een ontheffing gekregen voor de uitrol van ATB, omdat er enkel Belgisch reizigersmaterieel reed dat niet is voorzien van ATB. Arriva wil daar gaan rijden met FLIRTs, die wél zijn voorzien van ATB.
De werking van ATB-EG zal er waarschijnlijk wat mee te maken: als er geen ATB-code in het spoor staat, wordt de snelheid door het systeem beperkt tot 40 km/u. Voor een trein die van Luik naar Maastricht rijdt en die bij de grens omschakelt van TBL/ETCS naar ATB zou dit meteen een snelheidsbeperking van 40 km/u met zich meebrengen totdat de trein een ATB-signaal oppikt.
In het verleden heeft dat baanvak een ontheffing gekregen voor de uitrol van ATB, omdat er enkel Belgisch reizigersmaterieel reed dat niet is voorzien van ATB. Arriva wil daar gaan rijden met FLIRTs, die wél zijn voorzien van ATB.
De werking van ATB-EG zal er waarschijnlijk wat mee te maken: als er geen ATB-code in het spoor staat, wordt de snelheid door het systeem beperkt tot 40 km/u. Voor een trein die van Luik naar Maastricht rijdt en die bij de grens omschakelt van TBL/ETCS naar ATB zou dit meteen een snelheidsbeperking van 40 km/u met zich meebrengen totdat de trein een ATB-signaal oppikt.