Je had in de jaren 1970 - 1990 de nachttrein Amsterdam - Parijs vv. die via Antwerpen-Centraal reed en er kopmaakte.ostbahnhof schreef: ↑03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis![]()
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Nachttreinen
Had hier ook even aan gedacht.Paul schreef: ↑03 jan 2023, 17:24Je had in de jaren 1970 - 1990 de nachttrein Amsterdam - Parijs vv. die via Antwerpen-Centraal reed en er kopmaakte.ostbahnhof schreef: ↑03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis![]()
Had die slaaprijruigen mee? En denk dat die na “sluiting” van Antwerpen-Oost in Antwerpen-Berchem stopte.
De Treski deed inderdaad Centraal aan.
Re: Nachttreinen
In het jaar 1999 stopte 288/289 Amsterdam <-> Parijs in Berchem. Ik heb er toen 1 keer mee gereden.
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Nachttreinen
In mijn herinnering had die slaap- en/of ligrijtuigen mee en stopte die enkel in Berchem. Maar het spoorboekje 1984-1985 leert me dat in elk geval in dat jaar er werd kopgemaakt (of kop werd gemaakt?) in Antwerpen-Centraal.ostbahnhof schreef: ↑04 jan 2023, 07:39 Had die slaaprijruigen mee? En denk dat die na “sluiting” van Antwerpen-Oost in Antwerpen-Berchem stopte.
Re: Nachttreinen
ovspotter_be schreef: ↑03 jan 2023, 15:48Treski (de NMBS-nachttrein in de winter richting Oostenrijkse skigebieden) stopte o.a. in 2009 ook in Antwerpen-Centraal, zie http://www.lijn-12.be/album-09-03-01.php.ostbahnhof schreef: ↑03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis![]()
Was dat de trein die "geplaagd" werd met eeen uitgebreide controle bij elke terugkomst in BelgIë ?
Gezien de gebruikte termen hier lijkt mij de kans niet onbestaande dat ze zoiets ook met deze nachttrein gaan doen .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nachttreinen
Die had in ieder geval een of meerdere ligrijtuigen mee, en in een bepaalde periode ook een speciaal rijtuig met 'ligzetels' die je bijna horizontaal kon platleggen. In de spoorboekjes uit de jaren 1970 die ik heb geraadpleegd stopte hij niet in Berchem noch in Antwerpen -Oost, enkel in Antwerpen-Centraal. Daar werd dus kopgemaakt en hoogstwaarschijnlijk ook van loc gewisseld.ostbahnhof schreef: ↑04 jan 2023, 07:39Had hier ook even aan gedacht.Paul schreef: ↑03 jan 2023, 17:24Je had in de jaren 1970 - 1990 de nachttrein Amsterdam - Parijs vv. die via Antwerpen-Centraal reed en er kopmaakte.ostbahnhof schreef: ↑03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis![]()
Had die slaaprijruigen mee? En denk dat die na “sluiting” van Antwerpen-Oost in Antwerpen-Berchem stopte.
De Treski deed inderdaad Centraal aan.
Re: Nachttreinen
Als het me goed voor de geest staat moest er eerst een wagenschouwer langs de trein gaan om per bak te kijken of deze in goede staat werd geacht om in België te rijden, ook al was het ding zojuist zonder problemen vanuit Oostenrijk gekomen.
Re: Nachttreinen
Bij de bergland express was dat niet het geval allesinds. Deze had merendeels van de jaren NMBS I5/I6bc/AB30/T2 en den SR3 rijtuigen. Laatste 2 jaar waren de ligrijtuigen en bardisco vervangen door de BahnTouristix rijtuigen. Daar ook nooit geen schouwing op gebeurd bij binnenkomst in België.
Re: Nachttreinen
Het zijn de nationale spoorwegmaatschappijen die de internationale samenwerking omtrent nachttreinen hebben opgeblazen. Dit zijn de werkelijke cowboys! Probeer maar eens een ticket naar Portugal te kopen bij de NMBS: onmogelijk!
European Sleeper kan met een positieve en klantvriendelijke bedrijfsvoering veel verwezenlijken, en ik wens hun daar alle succes in. Een nieuwe nachttrein is niet onmiddellijk in de maak dus hebben we er alle baat bij dit initiatief volop te ondersteunen!
Re: Nachttreinen
Daar hadden ze vorig jaar (of nog langer geleden) al aan gedacht.Shrek schreef: ↑02 jan 2023, 20:53Inderdaad, want Thalys of Eurostar zie ik zoiets niet meteen doen. Maar dat wil dus zeggen dat de Nederlandse cowboys met de NMBS concrete afspraken moeten maken hierover. Zouden ze daar al aan gedacht hebben?ovspotter_be schreef: ↑02 jan 2023, 20:42NMBS is toch de enige echte optie, aangezien ze voor deze trein toch een bevoegde treinbegeleider nodig hebben voor het Belgische gedeelte?
Voor kwalificaties is het uiteraard nog veel te vroeg. Ze rijden nog niet eens. De eerste concrete startdatum is nog maar net bekendgemaakt.
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
Die werd inderdaad het laatste jaar in Essen opzij getrokken om daar "uitgebreid gecontroleerd" te worden. Het leek alvast op een pestmaatregel.
-
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nachttreinen
Volgens mij werd daar de bestuurdersploeg gewisseld en "slot" afgewacht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nachttreinen
Dat is één van de problemen die opduiken met zo'n cowboys. De noodzakelijke voorwaarden om een rijpad aan te vragen zijn eigenlijk heel erg soepel. Je moet je tegenwoordig zelfs geen operator meer noemen om rijpaden te kunnen aanvragen. Het hele systeem is gebaseerd op de veronderstelling dat iemand die rijpaden aanvraagt zijn zaken wel op orde heeft en bijvoorbeeld effectief treinen heeft. Tot nu toe werkte dat vertrouwen perfect en was de laagdrempeligheid enkel positief, maar nu komen er dus risico's bij als de infrastructuurbeheerders enkel naar de noodzakelijke voorwaarden kijken en niet verder nagaan of het wel om een serieuze aanvraag gaat.
Geen idee hoe het gaat evolueren, maar een positieve invloed zal het zeker niet hebben op wie in de toekomst nachttrein-rijpaden wil aanvragen.