Na heel wat stille jaren vanwege o.a. het wereldwijde "griepje" waar we mee te maken hebben/hadden,ben ik van plan is een spoorse vakantie te doen naar Belgie

Nu heb ik al wat lopen zoeken,maar echt concreet is er nog niks uitgekomen,dus vandaar dat ik hier maar is kom met de volgende vragen.
Ik zoek interessante musea/stichtingen,met rijdende oude (stoom)treinen bij voorkeur met de mogelijkheid om langs hun spoorlijn wat te kunnen filmen en fotograferen.
Wie heeft daar tips voor ??
Ook ben ik opzoek naar goed bereikbare plaatsen bij drukke goederen spoorlijnen,na veel duits goederen geweld jaren terug,wil ik me nu is storten op goederen verkeer in Belgie.
Wie heeft tips,linkjes e.d. ??
Zijn er nog cultureel interessante dingen te bezoeken ergens in die omgeving,zoals bv een tour door een oude mijn ofzo ?
Ook dat soort dingen vind ik interessant,dus tips zijn welkom.
Aangezien ook bij mij het geld niet op de rug groeit ben ik ook opzoek naar tips waar ik bovenstaande het meest in een compact gebied ga vinden,auto rijden is niet goedkoop geworden,dus als er bepaalde gebieden zijn die bovenstaande enigzins combineren om me een week mee bezig te houden,dan zou dat top zijn.
Dat je ergens iets voor over moet hebben,dat snap ik,maar bv 200km voor 1 ding en dan weer is 150km voor een ander ding afrijden,dat gaat wel te erg in de benzine centen lopen

Mijn enige ervaring met goederen in België stamt nog uit de tijd dat je vlakbij het 3 landenpunt op een spoorlijn diesel locs had rijden vanuit België naar Duitsland en vice versa,en wat uitstapjes richting antwerpen noorderdokken e.d. om daar wat cargo te spotten

Afijn jullie snappen m wel,deze Hollander in weinig de Belgische grens over gestoken

Alvast bedankt voor jullie hints/tips/moeite.