Vorst is gewoon een bundel die je moet leren kennen door er rond te rijden naar mijn mening, rij bijvoorbeeld eens mee met een rangeermachinist daar als die de treinen aan het samenstellen zijn, om een gevoel te krijgen van waar je naar waar kan rijden en op welke manier.
Vorst is zo de plek in België met de meest onlogisch geplaatste seinen, die er vooral staan voor alle mogelijke rangeringen, en je kan in je lijnstudie echt niet elk sein van buiten leren. Hou rekening met de rangeersassen voor locomotieven waardoor je soms achter of midden tussen de wissels een sein tegenkomt (als je de doorsteek eens moet maken van het spoor tussen bundels 500 en 600 richting expo, daar staat er bijvoorbeeld zo één dat erg gevaarlijk is, spoor 962). Rij echt nooit te snel dat je altijd kan stoppen op het stuk dat je voor je ziet omdat seinen, soms rechts geplaatst, plots heel laat kunnen tevoorschijn komen, zeker in de scherpe bochten waar het zicht soms geblokkeerd wordt door de treinen op het spoor ernaast, of bovenleidingspalen. Ga echt actief op zoek naar seinen voor je heel de tijd. Zoals hierboven gezegd, hou rekening met bundel 700/expo die vereenvoudigde seinen heeft bij het binnenrijden kant Brussel, er zijn ook de kleine stopseinen bij het binnenrijden kant Halle, de zeer korte secties bij het binnenrijden langs beide kanten. Kijk tot het laatste moment dat een sein dat je ziet open staan wel voor jou is dat je je niet vergist dat dat sein voor het spoor naast je is.
Maar dus, zoals gezegd, 't is echt een bundel die je pas kan begrijpen door er genoeg door te rijden, je moet er geen schrik van hebben, maar dus wel voorzichtig zijn elke keer je er komt, en rij traag genoeg.
Als je plannetjes nodig hebt, zie ook bijvoorbeeld op
open railway map, er is ook een app genaamd Railmap voor Android die die kaart kan weergeven à la google maps dat je ter plekke wat oriëntatie kan krijgen. De spoornummers staan erop bijvoorbeeld. Kan soms wel eens van pas komen.