Nieuwe MS30
MR/AM 30
In de laatste 'Op de baan' is er sprake van motorstellen reeks 30: 3-delige dubbeldekstreinstellen die vanaf 2029-2031 de breaks, varkenssnuiten en CityRail-stellen (resterende 2-tjes) gaan vervangen op IC-, S- en L-treinen. Het is nog efkens, maar toch benieuwd wat het zou kunnen worden: merk, type, aantal exemplaren,...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: MR/AM 30
Zoals in de eerste post van dit topic gesteld zitten we nog maar in de eerste fase, het kan dus nog erg lang duren. Maar één ding is zeker: de cityrailstellen zullen er al heel lang tussenuit zijn wanneer de nieuwe MS beginnen rijdenLML schreef: ↑29 mar 2022, 21:32 In de laatste 'Op de baan' is er sprake van motorstellen reeks 30: 3-delige dubbeldekstreinstellen die vanaf 2029-2031 de breaks, varkenssnuiten en CityRail-stellen (resterende 2-tjes) gaan vervangen op IC-, S- en L-treinen. Het is nog efkens, maar toch benieuwd wat het zou kunnen worden: merk, type, aantal exemplaren,...
Re: Nieuwe MS
Bizar dat ODB al melding maakt van dubbeldektreinstellen want volgens de info die doorstroomt, is daar nog een beslissing over genomen.
Re: Nieuwe MS
Ik heb bij sommige artikels in ODB ook fameuze vraagtekens. Daarom dat ik het artikeltje over de MR/AM 30 in ODB hier in de groep gooi...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe MS30
Ik heb nu pas door dat onze dromen op dubbeldekkers of Desiro HC's niet zal kunnen doorgaan, er bestaat momenteel geen enkele dubbeldekker batterijtrein en het idee is ook niet bruikbaar, ze zijn zwaarder en kosten dus meer energie, niet wat je wilt wanneer je maar een beperkte afstand kunt afleggen. het zal wel een iLint, Flirt of Mireo zijn, tenzij men uit het niets besluit om 2 reeksen te kopen.
Re: Nieuwe MS30
Het is veel te vroeg om een dergelijke conclusie te trekken. De NMBS organiseert een marktbevraging, dat wil zeggen dat treinbouwers mogen antwoorden met de plannen die ze hebben voor de komende tien jaar. Dat kan dus gerust een product zijn dat nog in ontwikkeling is en nog niet eens in testfase. Je moet al heel goede contacten bij de Stadlers, Siemensen en Bombardiers van deze wereld hebben om zeker te zijn dat zij niet aan zoiets werken.desirootje schreef: ↑03 sep 2022, 23:14 Ik heb nu pas door dat onze dromen op dubbeldekkers of Desiro HC's niet zal kunnen doorgaan, er bestaat momenteel geen enkele dubbeldekker batterijtrein en het idee is ook niet bruikbaar, ze zijn zwaarder en kosten dus meer energie, niet wat je wilt wanneer je maar een beperkte afstand kunt afleggen. het zal wel een iLint, Flirt of Mireo zijn, tenzij men uit het niets besluit om 2 reeksen te kopen.
Re: Nieuwe MS30
Op 8 jaar tijd kan er nog veel veranderen. Ook de catalogus van een fabrikant van treinen veranderd op die tijd. Kijk naar onze HLE18, dat was in de cataloog van Siemens maar kort beschikbaar want was een eurosprinter met het uiterlijk van een vectron. Uiteindelijk verkocht aan 2 landen (zover ik kan volgen) want kort nadien was de vectron daar. Zo gaat dat met alles. Afwachten dus wat we weten over een jaar of 3
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: capaciteit in de NZV
Mij lijkt het nogal behoorlijk danig vanzelfsprekend dat een volgende generatie MS minstens even performant moet zijn als de huidige.ook de MS30 zal hier mogelijk onder vallen
Maar, hoe concreet is die MS30? Is er al een een (ontwerp van) lastenboek? Hoe complementair wordt dat materiaal met de M7?
Hebben we er al een aparte draad over? Zoniet, wordt het dan niet stilaan tijd, of is het nog te vroeg, bij gebrek aan concrete info?
[ latere edit: ] dank aan de moderator die mijn vraag verplaatste, maar ze lijkt dus wel terecht - die MS30 is nog allesbehalve concreet, toch naar het publiek toe. Toch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe MS30
De gedachten van B-Technics gaan momenteel uit naar een anderhalfdeks-treinstel, zoals de Luxemburgse Coradia of de Desiro HC (RRX in NRW). Of het lastenboek al af is weet ik niet.
Re: Nieuwe MS30
Die anderhalfdeks-treinstellen zijn duidelijk in de mode, maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een anderhalfdeks-treinstel ten opzichte van een volledig dubbeldekstreinstel?
Re: Nieuwe MS30
Je hebt in het enkeldeksgedeelte plaats op en onder de trein om al je technische toestellen te stoppen, waardoor je geen plaats in de lengte verliest aan technische compartimenten. In de M7 bijvoorbeeld is dat niet zo en zit het halve BMx-rijtuig ermee gevuld waardoor er amper nog plaats is voor reizigers daar.
Re: Nieuwe MS30
En de enkeldeksrijtuigen zijn ook makkelijker toegankelijk uit te voeren, je zit in elk dubbeldeksrijtuig immers of met de deuren boven de draaistellen, en dus met extra trappen, ofwel in de benedenverdieping, wat met de hoge perrons waarnaar we evolueren een lagere instap dan die perrons oplevert. Enkeldeks volstaat een uitschuifbare loopplank om zelfstandig toegankelijk te zijn voor reizigers in een rolstoel, maar ook makkelijker voor fietsers ed.
Re: Nieuwe MS30
Inderdaad, in het eerst en laatste rijtuig dat enkeldeks rijtuigen zijn kan je dan alles kwijt waarvoor in een dubbeldeksrijtuig geen plaats is (of toch heel weinig). En hopelijk brengt men eens een degelijk uitschuifbare trede aan zoals bij de ICNG of heel wat Zwitserse treinen, eentje die dus de perron boord gaat opzoeken en dan stopt.