Klassieke treinen Aken-België
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dankje, Rian! Dat is heel precies wat ik altijd al aanvoelde, en probeerde te verwoorden. Ook al heb ik geen concrete feiten of documenten beschikbaar, ter staving.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Welk materieel naar Aachen?
Volgens een artikel in TTB zou er tot 2027 een pendeltrein komen tussen Verviers of Welkenraedt en Aken. (Mondig Mobiel nr 139) https://treintrambus.be/mondig-mobiel/
Re: Klassieke treinen Aken-België
En waar zie jij dan een lobby die tegen het algemeen belang ingaat? Wie wilt er geen bemoeienis?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Yeps, esattamento!het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden
Dat is natuurlijk wat er gebeurt in Frankrijk en zijn "invloedssfeer". Met mijn beperkte technische inzicht lijkt het me ook wel een betere keuze dan de Duitse: (nog) hogere spanning dus (nog) minder koper nodig, standaardfrekwentie dus simpeler aan te koppelen op het distributienet - de tijd is goed en wel voorbij dat de spoorwegen eigen electriciteitsnetten hadden met de bijhorende centrales.Er is een standaard EU-spanning: 25 kV 50Hz.
Maar er is nog geen verplichting/handhaving/plan van aanpak van EU-zijde.
Maar is het echt een EU-standaard? Is dat ergens gedocumenteerd?
En, toegegeven, zolang er geen planning is voor de veralgemening daarvan zal het weinig uitmaken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Het gaat vooral om breedte van het sleepstuk, de maximale en minimale hoogte en opwaartse druk. 1 standaard kiezen betekent het aanpassen van 1000’en km bovenleiding, dat is toch geen eenvoudige opgave.
Dat is een echte standaard, waar het precies geschreven staat moet ik (of u) eens opzoeken op de websites van de EU.jan_olieslagers schreef: ↑10 feb 2023, 21:10Yeps, esattamento!het zijn politieke keuzes die gemaakt moeten worden
Dat is natuurlijk wat er gebeurt in Frankrijk en zijn "invloedssfeer". Met mijn beperkte technische inzicht lijkt het me ook wel een betere keuze dan de Duitse: (nog) hogere spanning dus (nog) minder koper nodig, standaardfrekwentie dus simpeler aan te koppelen op het distributienet - de tijd is goed en wel voorbij dat de spoorwegen eigen electriciteitsnetten hadden met de bijhorende centrales.Er is een standaard EU-spanning: 25 kV 50Hz.
Maar er is nog geen verplichting/handhaving/plan van aanpak van EU-zijde.
Maar is het echt een EU-standaard? Is dat ergens gedocumenteerd?
En, toegegeven, zolang er geen planning is voor de veralgemening daarvan zal het weinig uitmaken.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Klopt, maar zolang je geen standaard definieert waar je naartoe wil, zal er niets aangepast worden en staan we binnen 50 jaar nog altijd waar we nu zijn.
Als je nu 2 systemen vastlegt, met hier en daar eventueel een regionale variant die met dezelfde hardware werkt, maar met andere instellingen, kunnen de betrokken operatoren gesubsidieerd worden om de interoperabiliteit binnen pakweg 10 jaar te verwezenlijken op de grote corridors
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Krek zo! Alleen mag die 50 wel wat ruimer, helaas.zolang je geen standaard definieert waar je naartoe wil, zal er niets aangepast worden en staan we binnen 50 jaar nog altijd waar we nu zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke treinen Aken-België
vandaag toevallig een 18 zien staan tussen BE/DE grens en Aachen (rond 11:30). Aangezien de NJ al weg was, was dit mss een test?
Onze ICE reed op tegenspoor naar Aachen.
Onze ICE reed op tegenspoor naar Aachen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
De verschillende elektrificatiesystemen zijn een gevolg van de stand van de techniek toen men begon met elektrificeren.jan_olieslagers schreef: ↑10 feb 2023, 21:10 Dat is natuurlijk wat er gebeurt in Frankrijk en zijn "invloedssfeer". Met mijn beperkte technische inzicht lijkt het me ook wel een betere keuze dan de Duitse: (nog) hogere spanning dus (nog) minder koper nodig, standaardfrekwentie dus simpeler aan te koppelen op het distributienet - de tijd is goed en wel voorbij dat de spoorwegen eigen electriciteitsnetten hadden met de bijhorende centrales.
In Duitsland en aanliggende gebieden was men er relatief vroeg bij, maar wilde men wel wisselspanning gebruiken. Gelijkrichters waren echter nog niet betrouwbaar genoeg om dit goed te kunnen doen met 50 Hz - met 16.7Hz lukte het wel. Andere landen (Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden) hebben dit overgenomen.
In Hongarije slaagde iemand erin om een spoorlijn te elektrificeren met 20 kV @ 50 Hz, maar daar was niet heel veel interesse in. De Deutsche Reichsbahn heeft het systeem overgenomen voor elektrificatie van de Höllentalbahn. Na de 2e wereldoorlog viel dat deel van Duitsland onder Franse bezetting, en de ingenieurs van SNCF hebben dat systeem bestudeerd, overgenomen, en verbeterd tot de 25 kV die we vandaag de dag kennen.
Landen die later zijn gaan elektrificeren, zoals Denemarken, zijn meteen op de 25 kV-wagen gesprongen. De techniek was toen betrouwbaar genoeg om met 50 Hz wisselspanning te kunnen werken.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Wat ik mij wel afvraag is waarom Infrabel er voor kiest om nieuwe elektrificatie nog uit te voeren in 3000V. Is 25KV ook niet beter op vlak van efficiëntie?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Jawel, 25kV is efficiënter, tenzij je eilandjes begint te maken, dan is het beter gewoon een homogeen geheel te bouwen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Inderdaad, de Zwitsers hebben smallere panto's door een smaller ruimteprofiel. Je mag dus tunnels gaan uitdiepen als je daar ooit met een Duitse panto wilt rijden. Dat zijn inderdaad enorme kosten.
Het hele panto-gedoe is daarnaast ook helemaal niet zo'n groot probleem. Ik zie vandaag geen enkele situatie waar een zelfde panto voor dezelfde spanning ook maar iets zou verbeteren aan een Belgische treindienst.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Wel, NJ 424 is gisteren in Aachen Hbf gestrand. De 18 is waarschijnlijk onverrichterzake weer teruggekeerd naar België.
In de plaats van NJ 425 reed dan een tiental rijtugen I11 van Brussel naar Aken met de 1863 ervoor. Een echte klassieke trein naar Aken dus

Re: Klassieke treinen Aken-België
Er zat daar normaal 1I10B en 1I6 in de samenstelling. Eerste plan was deze te beperken tot Welkenreadt. Maar denk dat ze ineens door hadden dat deze allemaal naar Aachen hbf mochten rijden. Vind het proper dat ze het aangedurfd hebben om zo een samenstelling op te sturen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Bij ieder voorstel van de Europese Commissie lobbyen de spoorwegen tegen de meeste veranderingen, want verreweg de meeste staatsspoorwegen willen geen bemoeienis. Het meeste weet ik van wat er gebeurd is rond de verschillende voorstellen rond de rechten van treinreizigers en daar gingen de lobby's inderdaad recht tegen het algemeen belang in.
Groetjes,
Rian