Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Het wordt echt overal herhaald he?
En voor iedereen die niet verder dan de kop leest: de treinen zijn nog niet gebouwd en het kost geen 250 miljoen om ze aan te passen.
Kan dit non-nieuws eens een keer zijn gerechte dood sterven?
En voor iedereen die niet verder dan de kop leest: de treinen zijn nog niet gebouwd en het kost geen 250 miljoen om ze aan te passen.
Kan dit non-nieuws eens een keer zijn gerechte dood sterven?
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Dit integendeel tot Frankrijk, waar de Regiolis en Regio2N wel al gebouwd waren toen bleek dat sommige perrons te breed waren...
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Het was overigens ook niet Spanje dat de treinen heeft besteld maar de RENFE.
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Wat mij wel verwondert is dat er niet alleen een verantwoordelijke bij RENFE ontslagen zou zijn, maar ook iemand bij ADIF.
Als er treinen besteld zijn die niet aan het gabarit voldoen op elk punt van de lijn, is het vreemd dat dit bij beide entiteiten een "schuldige" oplevert.
Ofwel heeft ADIF dit niet correct doorgegeven en ligt de fout enkel daar, ofwel heeft RENFE niet correct gehandeld met de aangeleverde data en ligt de fout toch enkel daar.
Welk van de 2 fout was, is mij niet duidelijk in de artikels die ik hierover gelezen heb.
Als er treinen besteld zijn die niet aan het gabarit voldoen op elk punt van de lijn, is het vreemd dat dit bij beide entiteiten een "schuldige" oplevert.
Ofwel heeft ADIF dit niet correct doorgegeven en ligt de fout enkel daar, ofwel heeft RENFE niet correct gehandeld met de aangeleverde data en ligt de fout toch enkel daar.
Welk van de 2 fout was, is mij niet duidelijk in de artikels die ik hierover gelezen heb.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Tsja, de eindverantwoordelijkheid heeft nogal stevige financiele konsekwenties, dus die hete patat zal men zo lang mogelijk van de een naar de ander schuiven. In afwachting heeft men blijkbaar op veilig willen spelen door zowel Renfe ( =~ NMBS) als ADIF (=~ Infrabel) ezelsoren aan te naaien; vroeg of laat zal dat wel herbekeken worden. Mij zou het normaler lijken om die twee personen dan te schorsen, ttz op non-actief te zetten zonder daarom hun contract te verbreken, in afwachting van een bindende uitspraak over de eindverantwoordelijkheid.
Als ik zo eens rondkijk dan vind ik op de Engelstalige wikipedia een bestelling van 31 smalspoorstellen voor het smalspoornetwerk in Noord-Spanje, 26 voor bovenleiding (EMU) en 5 met batterijtractie (BMU), ik vermoed dat het over deze gaat. Er blijken ook nog eens 6 EMU-stellen besteld voor de voorstadsdiensten van Renfe, en nog eens 28 voor Iberisch breedspoor. Zou het kunnen dat men bij de bestelling enkel gelet heeft op de vereisten - vooral het gabarit - van deze laatste? Ref.: https://en.wikipedia.org/wiki/Renfe#Fut ... ling_Stock
Dat VRT-bericht maakt overigens weinig indruk op me, het slaat bv. nergens op dat er naar Catalunya verwezen wordt. De Catalanen zijn heel straf in "wat we zelf doen doen we beter" :) ze hebben nu hun eigen lokale vervoersbedrijf FGC, dat ze daar maar gaan mekkeren. En er wat meer Renfe-diensten naar overhevelen, als ze echt denken daarmee beter af te zijn.
VRT heeft het ook stomweg over "de Spaanse spoorwegen" zonder te preciseren welke operator er bedoeld wordt; het valt de topicstarter niet zwaar aan te rekenen dat er dan in de draadtitel gewoon "Spanje" staat. Les: de media niet blindelings geloven, ook niet de overheidsmedia.
Als ik zo eens rondkijk dan vind ik op de Engelstalige wikipedia een bestelling van 31 smalspoorstellen voor het smalspoornetwerk in Noord-Spanje, 26 voor bovenleiding (EMU) en 5 met batterijtractie (BMU), ik vermoed dat het over deze gaat. Er blijken ook nog eens 6 EMU-stellen besteld voor de voorstadsdiensten van Renfe, en nog eens 28 voor Iberisch breedspoor. Zou het kunnen dat men bij de bestelling enkel gelet heeft op de vereisten - vooral het gabarit - van deze laatste? Ref.: https://en.wikipedia.org/wiki/Renfe#Fut ... ling_Stock
Dat VRT-bericht maakt overigens weinig indruk op me, het slaat bv. nergens op dat er naar Catalunya verwezen wordt. De Catalanen zijn heel straf in "wat we zelf doen doen we beter" :) ze hebben nu hun eigen lokale vervoersbedrijf FGC, dat ze daar maar gaan mekkeren. En er wat meer Renfe-diensten naar overhevelen, als ze echt denken daarmee beter af te zijn.
VRT heeft het ook stomweg over "de Spaanse spoorwegen" zonder te preciseren welke operator er bedoeld wordt; het valt de topicstarter niet zwaar aan te rekenen dat er dan in de draadtitel gewoon "Spanje" staat. Les: de media niet blindelings geloven, ook niet de overheidsmedia.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Ze hebben daar al drie spoorbreedtes, sinds FEVE ook bij Adif zit .
Breedspoor en standaard zijn niet zo verschillend in ruimte binnenin, maar FEVE was duidelijk smaller.
Breedspoor en standaard zijn niet zo verschillend in ruimte binnenin, maar FEVE was duidelijk smaller.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Het gevalletje heeft inmiddels tot het ontslag/aftreden van enkele hooggeplaatsten geleid: een staatssecretaris, de CEO van Renfe en de vorige voorzitter van Adif. Bron: https://www.ville-rail-transports.com/f ... issionner/
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Toch breed genoeg voor een heuse luxetrein :) https://en.wikipedia.org/wiki/Transcant ... 13352).jpg
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Smalspoor betekent niet automatisch een kleiner profiel. Heel wat smalspoornetten in bv Australië, zuidelijk Afrika en Zuid-Amerika hebben een groter profiel dan bv de Britse spoorwegen op normaalspoor.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Dat wil ik grif aannemen, maar het ging hem over Spanje :) en over deze opmerking:
De Britten doen overigens wel heel gekke dingen met hun "gabarit", af en toe, zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_g ... e_Tube.jpg ... adembenemend.Breedspoor en standaard zijn niet zo verschillend in ruimte binnenin, maar FEVE was duidelijk smaller.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Maar dit kom je op nog wel wat plaatsen tegen bij metrosystemen, niet echt vergelijkbaar met "gewone treinen"jan_olieslagers schreef: ↑21 feb 2023, 15:45 De Britten doen overigens wel heel gekke dingen met hun "gabarit", af en toe, zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_g ... e_Tube.jpg ... adembenemend.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Ja, dat neem ik alweer graag aan ;)
Mssch. maar beter bij de Spaanse capriolen blijven ...
Mssch. maar beter bij de Spaanse capriolen blijven ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Zoek even op Glascow daar is de metro nog een maatje kleiner. en een gek circuit....jan_olieslagers schreef: ↑21 feb 2023, 15:45
De Britten doen overigens wel heel gekke dingen met hun "gabarit", af en toe, zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_g ... e_Tube.jpg ... adembenemend.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spanje bestelt nieuwe treinen die niet in hun tunnels passen
Kan ik bevestigen, ik was er een maand geleden, en dat ding is laag. Maar als je kan zitten, wel leuk. De Glasgow Subway of bijgenaamd Clockwork Orange is een attractie op zich.dentheo schreef: ↑22 feb 2023, 12:28Zoek even op Glascow daar is de metro nog een maatje kleiner. en een gek circuit....jan_olieslagers schreef: ↑21 feb 2023, 15:45
De Britten doen overigens wel heel gekke dingen met hun "gabarit", af en toe, zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_g ... e_Tube.jpg ... adembenemend.