Ja Rian, zoals steeds bekijk je het weer puur theoretisch, de realiteit is wel anders...rvdborgt schreef: ↑24 feb 2023, 11:40 Sinds dat de EU een boekhoudkundige scheiding tussen openbare dienst en andere diensten voorschrijft (richtlijn 91/440), vond de Belgische overheid dat alleen de binnenlandse treindienst onder de openbare dienst viel. Daarop zijn later enkele uitzonderingen gekomen, maar de nachttreinen die de NMBS (mede-)exploiteerde, vielen daar niet onder. Subsidie mag daarvoor dus niet gebruikt zijn.
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Misschien was dat anders, maar ik wil zonder duidelijke aanwijzingen geen valsheid in geschrifte bij de NMBS suggereren.Shrek schreef: ↑24 feb 2023, 11:48Ja Rian, zoals steeds bekijk je het weer puur theoretisch, de realiteit is wel anders...rvdborgt schreef: ↑24 feb 2023, 11:40 Sinds dat de EU een boekhoudkundige scheiding tussen openbare dienst en andere diensten voorschrijft (richtlijn 91/440), vond de Belgische overheid dat alleen de binnenlandse treindienst onder de openbare dienst viel. Daarop zijn later enkele uitzonderingen gekomen, maar de nachttreinen die de NMBS (mede-)exploiteerde, vielen daar niet onder. Subsidie mag daarvoor dus niet gebruikt zijn.
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
De nachttrein van European Sleeper komt nogal vroeg in de ochtend aan in Berlijn, ik vond dat jammer.
Maar kijk eens aan... het is al opgelost

Maar kijk eens aan... het is al opgelost


Re: Nachttreinen
Ik blijf het wel vreemd vinden dat als een privé operator het zonder subsidies haalbaar vindt om enkele nachttreinen per week in te leggen, dat er dan een overheid gaat beslissen dat dit onvoldoende is en er vervolgens met subsidies een dagelijkse dienstregeling van wil maken.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat als er voldoende vraag is naar een dagelijkse dienstregeling, de privé operator dit met plezier zal aanbieden?
Waar ik wel voorstander van ben, is dat de overheid door middel van subsidies aan de infra beheerder de rijpadkosten kan verlagen om bepaalde verbindingen sneller rendabel te krijgen, maar dit dus onafhankelijk van de operatoren.
Maar als een internationale (dag- of nacht-) trein niet rendabel te krijgen is als de rijpadkosten bv. 0€ bedragen, vraag ik mij echt af of een overheid hierin nog extra geld moet steken.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat als er voldoende vraag is naar een dagelijkse dienstregeling, de privé operator dit met plezier zal aanbieden?
Waar ik wel voorstander van ben, is dat de overheid door middel van subsidies aan de infra beheerder de rijpadkosten kan verlagen om bepaalde verbindingen sneller rendabel te krijgen, maar dit dus onafhankelijk van de operatoren.
Maar als een internationale (dag- of nacht-) trein niet rendabel te krijgen is als de rijpadkosten bv. 0€ bedragen, vraag ik mij echt af of een overheid hierin nog extra geld moet steken.
Re: Nachttreinen
ja dat moeten ze zeker. Zolang het algemene kader niet eerlijk is moeten er subsidies voor treinen bestaan.
De accijnzen op kerosine zijn 0%, de BTW op vlietickets is onbestaande en de overheid sonsort bedrijfswagens à volonté. Ofwel moeten ze die dingen aanpakken ofwel moet spoorvervoer, zowel nationaal als internationaal, gesubsidieerd worden.
Re: Nachttreinen
Daarin verschillen we dus deels van mening.Shrek schreef: ↑25 feb 2023, 12:18ja dat moeten ze zeker. Zolang het algemene kader niet eerlijk is moeten er subsidies voor treinen bestaan.
De accijnzen op kerosine zijn 0%, de BTW op vlietickets is onbestaande en de overheid sonsort bedrijfswagens à volonté. Ofwel moeten ze die dingen aanpakken ofwel moet spoorvervoer, zowel nationaal als internationaal, gesubsidieerd worden.
De aangerekende kosten voor de alternatieven mogen wat mij betreft omhoog, maar als een internationale treinverbinding niet rendabel te krijgen is door flankerende maatregelen (zoals de rijpadkosten), heeft die volgens mij geen bestaansrecht.
Directe subsidies voor operatoren zijn echt wel een brug te ver, zeker op verbindingen die zonder subsidies ook rendabel kunnen uitgevoerd worden, zij het met lagere frequentie.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen
Hm. Het sponsoren van bedrijfswagens is stilaan aan het keren - hoewel tergend traag - maar de belastingvrijstelling van tickets en brandstof voor verkeersvliegtuigen zijn inderdaad zware concurrentievervalsing.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nachttreinen
Met enkel rendabele verbindingen zal de modal shift nooit lukken en zullen er amper treinen bijkomen. En er zijn nu éénmaal weinig verbindingen die rendabel te krijgen zijn, tenzij de passagiers plots bereid zijn meer te betalen. Maar dat zal slechts voor een handvol mensen zo zijn zolang er vliegtuigen bestaan die je voor 30€ naar de andere kant van Europa brengen.pietje schreef: ↑25 feb 2023, 13:55 Daarin verschillen we dus deels van mening.
De aangerekende kosten voor de alternatieven mogen wat mij betreft omhoog, maar als een internationale treinverbinding niet rendabel te krijgen is door flankerende maatregelen (zoals de rijpadkosten), heeft die volgens mij geen bestaansrecht.
Directe subsidies voor operatoren zijn echt wel een brug te ver, zeker op verbindingen die zonder subsidies ook rendabel kunnen uitgevoerd worden, zij het met lagere frequentie.
De nightjet is allemaal heel leuk en comfortabel en ik neem hem graag. Maar mijn vrienden overtuigen om 3x meer te betalen dan een vliegtuig voor het zelfde traject is onmogelijk.
Re: Nachttreinen
Gisteren zag ik op sociale media berichten van "Train Charter Services" die op zoek zijn naar treinbestuurders voor België, Nederland en Duitsland.
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
Re: Nachttreinen
M'n kan treinbegeleiders huren van NMBS he.Terminus schreef: ↑26 feb 2023, 14:33 Gisteren zag ik op sociale media berichten van "Train Charter Services" die op zoek zijn naar treinbestuurders voor België, Nederland en Duitsland.
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
Re: Nachttreinen
Een treinbegeleider huren die het materieel niet kent, bedoel je dan?260689 schreef: ↑26 feb 2023, 16:58M'n kan treinbegeleiders huren van NMBS he.Terminus schreef: ↑26 feb 2023, 14:33 Gisteren zag ik op sociale media berichten van "Train Charter Services" die op zoek zijn naar treinbestuurders voor België, Nederland en Duitsland.
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
Puur theoretisch: kan je een treinbegeleider die de exploitatieregelgeving kent (= een TBG NMBS) combineren met b.v. een Nederlandse "privé"-treinbegeleider die het materieel kent?
Re: Nachttreinen
NMBS heeft er voor gekozen om niet mee te werken aan deze nachttrein. Dus ik verwacht daar geen TBG van de nmbs te zien op die trein.
Re: Nachttreinen
Train Charter Services is vanaf midden maart officieel een spoorwegonderneming bij Infrabel.
Re: Nachttreinen
En hebben die dan de toelating van de NSA om treinbegeleiders in te zetten? Dat is wel nog iets anders dan van Infrabel rijpaden mogen kopen - dat kan bijna iedereen tegenwoordig.