werken: in stations
Re: werken: in stations
Perronverhogingen zijn zeer duur en moeten gebeuren tijdens een TLO (tijdelijke lijnonderbreking), wat meubilair vervangen kost bijna niks en kan altijd uitgevoerd worden. De twee zijn dus absoluit niet vergelijkbaar.
Wat je zegt klopt ook niet, wanneer de perrons toch verhoogd zouden worden kan dat nieuwe meubilair perfect behouden blijven - maar dan op het hogere perron.
Maar de kans dat dat nodig zal zijn is klein, de perronverhogingen zijn geen prioriteit en gaan maar mondjesmaat vooruit.
Wat je zegt klopt ook niet, wanneer de perrons toch verhoogd zouden worden kan dat nieuwe meubilair perfect behouden blijven - maar dan op het hogere perron.
Maar de kans dat dat nodig zal zijn is klein, de perronverhogingen zijn geen prioriteit en gaan maar mondjesmaat vooruit.
Re: werken: in stations
Er is toch geen TLO voor nodig? Ik herinner me een tijdje geleden pakweg Torhout, waar eerst het voorste deel en daarna het achterste deel van het perron verhoogd werd, de lijn bleef gewoon in dienst en er bleven treinen stoppen.Shrek schreef: ↑29 nov 2022, 23:23 Perronverhogingen zijn zeer duur en moeten gebeuren tijdens een TLO (tijdelijke lijnonderbreking), wat meubilair vervangen kost bijna niks en kan altijd uitgevoerd worden. De twee zijn dus absoluit niet vergelijkbaar.
Wat je zegt klopt ook niet, wanneer de perrons toch verhoogd zouden worden kan dat nieuwe meubilair perfect behouden blijven - maar dan op het hogere perron.
Maar de kans dat dat nodig zal zijn is klein, de perronverhogingen zijn geen prioriteit en gaan maar mondjesmaat vooruit.
Re: werken: in stations
Tijdens het plaatsen van de betonnen elementen naast het spoor, zullen er daar toch geen treinen rijden vermoed ik?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
Dat mag men hopen, inderdaad ;) Maar daar heb ik alle vertrouwen in, de veiligheidscultuur kennende binnen ons spoorbedrijf.
Daarom hoeft er nog geen complete onderbreking te zijn: op dubbelsporige lijnen kan men, zeker als er geen stoppers zijn in het betreffende station, enkelspoors rijden, met 1 richting dan eventjes in tegenspoor. Enkelsporige reizigerslijnen (bv. L53) zien 's nachts geen verkeer, vaak, en in het weekeinde soms ook niet, dus daar valt ook wel iets te regelen. Met enige zin voor compromis, althans, en ook daarin is het Belgische spoorbedrijf helemaal niet slecht!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: in stations
Men past dan dus doorgaans TLO toe omdat er dan een spoorkraan actief is om die boorden te plaatsen, die kan in het vrijruimteprofiel komen. Bijgevolg gevaar voor de treinen die op het andere spoor rijden. Men heeft het verkeer met mogelijke indringing in het vrijruimteprofiel afgeschaft. Er zijn al heel wat incidenten aan voorafgegaan. Telkens een kraan die een trein raakt. Ook al gaat de trein heel traag ter hoogte van zo’n werf een nul risico heb je niet op die manier.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: werken: in stations
Is de doortrekking van de onderdoorgang in Schaarbeek tot aan Docks al klaar?
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: in stations
In Hasselt zou er een 10e perronspoor bijkomen (spoor A)
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230118_69583698
Ik veronderstel om de L-treinen vanuit Mol op te ontvangen?
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230118_69583698
Ik veronderstel om de L-treinen vanuit Mol op te ontvangen?
Re: werken: in stations
Ooit was er in Hasselt een spoor A aan de oostzijde (kant Bilzen / Sint-Truiden). In de jaren 50 van vorige eeuw vertrokken daar de snelle driedelige motortreinen naar Brussel (met enkel een stop in Sint-Truiden en facultatieve plaatsbespreking). Later was dat spoor nog nuttig voor de posttreinen, het postgebouw lag er vlak langs.
Re: werken: in stations
Zo druk lijkt het mij in Hasselt toch niet? Er zijn overigens meer treinen uit die richting die keren in Hasselt, behalve de L naar MOL de IC08 en IC09, de L naar Leuven, 2 P-treinen,... Een deel zal toch moeten blijven keren op de doorgaande sporen, gaat dat ene spoor dan zo'n wezenlijk verschil maken?nibura schreef: ↑20 jan 2023, 10:26 In Hasselt zou er een 10e perronspoor bijkomen (spoor A)
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230118_69583698
Ik veronderstel om de L-treinen vanuit Mol op te ontvangen?
300 meter is een beetje overdreven, denk ik... Dan kom je aan de andere kant van het stationsgebouw uit.Frederic Petit schreef: “Daarvoor wordt het perron, dat dus aan één zijde perron 1 bedient en aan de andere zijde het nieuwe perron 1A, enkele meters verbreed”, legt Frédéric Petit van Infrabel uit. “Het spoor, dat vandaag als rangeerspoor wordt gebruikt, wordt zowat 300 meter verlengd en zal op die manier tot vlak bij het station komen. Zo komt het spoor ook volwaardig in gebruik.”

Re: werken: in stations
Ja dat maakt een wezenlijk verschil. Treinen vanop L35 kunnen gemakkelijk naar één van de hogere perrons, vanop L15 moet je echter een hoop sporen (en verkeer) kruisen. Een extra perron maakt de hele zone dus een stuk minder gevoelig voor vertragingen. Zeker als er ooit een tweede trein op Genk-Landen gaat rijden staat een kerende trein op spoor 1 of 2 enorm in de weg.TB_worden schreef: ↑26 jan 2023, 09:32 Zo druk lijkt het mij in Hasselt toch niet? Er zijn overigens meer treinen uit die richting die keren in Hasselt, behalve de L naar MOL de IC08 en IC09, de L naar Leuven, 2 P-treinen,... Een deel zal toch moeten blijven keren op de doorgaande sporen, gaat dat ene spoor dan zo'n wezenlijk verschil maken?
Re: werken: in stations
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/26 ... -kortrijk/groentje schreef: ↑10 jun 2021, 09:04 Het verschil is wel dat van stations in de stijl van Kortrijk er steeds minder overschieten. Het oude station van Mol had z'n charmes, zoals je zegt, maar was uiteindelijk slechts een typisch voorbeeld van een station uit de late 19e eeuw, waarvan er weliswaar tientallen verdwenen zijn, maar er ook nog flink wat van overschieten, je gaf zelf al Geel, Olen en Neerpelt op in de buurt.
Ik pleit niet voor het behoud van elk ooit gebouwd station, maar minstens wel enkele voorbeelden. En als ik dan moet kiezen tussen pakweg Dendermonde en Kortrijk, dan kies ik uitdrukkelijk voor Kortrijk...
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: werken: in stations
Perron 1 in Denderleeuw is weer bruikbaar, er stoppen weer treinen, het is wel nog niet af. Zo moeten de lift en roltrap nog geïnstalleerd worden, alsook de afwerking van de trappen in de 1e tunnel. Er moeten nog schuilhokjes, windschermen, vertrekborden en banken neergezet worden, maar daarbuiten is het perron klaar. Men is al begonnen aan de afbraak van perrons 2&3.
Re: werken: in stations
Ik heb 2 dagen geleden daar de trein gepakt, het was toch een vreemd gevoel hoor om zo hoog te staan in Denderleeuw en niet op de trein te hoeven springen omdat het perron te laag is. Ik werd er spontaan stil van!desirootje schreef: ↑27 feb 2023, 16:38 Perron 1 in Denderleeuw is weer bruikbaar, er stoppen weer treinen, het is wel nog niet af. Zo moeten de lift en roltrap nog geïnstalleerd worden, alsook de afwerking van de trappen in de 1e tunnel. Er moeten nog schuilhokjes, windschermen, vertrekborden en banken neergezet worden, maar daarbuiten is het perron klaar. Men is al begonnen aan de afbraak van perrons 2&3.
ps. De naambordjes moeten ook nog geplaatst worden
Altijd onderweg