Nuance tussen 05h00 en 22h30 ogeveer rijden alle treinen minstens 140 Km/h in de tunnel,het probleem zijn de Eurostars die 160 rijden ,en die dus een slokkop zijn met de rijpaden.(beperkte rijpaden net voor de Eurostar om ze niet te remmen gedurende of bij het buitenrijden ) "domestikeren".Shrek schreef: ↑25 okt 2022, 17:16Ja zoiets kan, Eurotunnel slaagt er toch in gelijkaardige zaken klaar te spelen. Maar dan moet alles wel exact juist vallen en mag er niemand treuzelen.dentheo schreef: ↑24 okt 2022, 19:08Voor zover ik mij herinner het treindebiet door die tunnel was voorzien op 1 IC en drie goederentreinen per half uur. De goederentreinen stonden in een bundel voor de tunnel, daar reed de IC ze voorbij.....met ETCS ging men ervoor zorgen dat de eerste goederentrein toch 3 minuten achter de IC de tunnel binnenkwam en dan elke 3 minuten weer een goederentrein.jpvdveer schreef: ↑24 okt 2022, 16:55
https://www.treinreiziger.nl/sbb-treine ... -besparen/
(ik veronderstel dat dit ook een capaciteitsverhogend effect heeft - kleinere snelheidsverschillen en dus meer ruimte voor goederentreinen?)
Als je weet dat het verschil in rijtijd door de tunnel ongeveer 20 minuten is tussen IC en goederen, kwam de laatste goederentrein drie minuten voor de volgende IC achteraan uit de tunnel.
Dat alles vond ik best sterk vooral omdat de goederen uit stilstand weg moeten, je moet ze al een start toelating geven nadat de IC een paar honderd meter voorbij is. Dus vrijgave voor korte afstand en lage snelheid en die dan snel laten oplopen ivf vrijrijden door de IC.... extra korte secties ?
Kan zoiets "Shrek" ?
Ik ben na inbedrijfname niet meer in de buurt geraakt om dat spelletje te bekijken....
Uit literatuur in Zwitserland heb ik wel opgevist dat het in praktijk dikwijls niet lukt.
Dan eindigt men met 1 IC en twee goederentreinen per half uur.
Dit lijkt mij dan inderdaad een oplossing ....
En 'snachts heb je beperkte goederentreinen aan 100 km/h.
Voordelen,allle trein hebben al 70 tot 90km/h bij inrit en het gaat in dalende lijn. En s'nachts zijn de vertrekken voor autos(tourisme) beperkt tot 1 per uur,dus heb je minder druk en plaats voor 100km/h treinen (zoals transferts van werktreinen). En als er werken zijn is het eenoudigst,dan rijden ze allemaal 100.