Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dank voor het delen van de foto! Begrijp ik dat nu goed?
* Er was reeds een eilandperron tussen sporen 1 en 2;
* nu komt er een eilandperron bij tussen sporen 2 en 3.
Dus nu zou men spoor 2 langs beide kanten kunnen bedienen, zoals in sommige Brusselse metrostations?
Toch een beetje een gemiste kans dat men het nieuwe eilandperron niet tussen 3 en 4 heeft gelegd. Maar dat zou wel een pak meer werk hebben betekend, want dan had men spoor 3 westwaarts moeten verplaatsen. Blijkbaar gaat men er van uit dat drie perronsporen genoeg is, voor de voorzienbare toekomst..?
* Er was reeds een eilandperron tussen sporen 1 en 2;
* nu komt er een eilandperron bij tussen sporen 2 en 3.
Dus nu zou men spoor 2 langs beide kanten kunnen bedienen, zoals in sommige Brusselse metrostations?
Toch een beetje een gemiste kans dat men het nieuwe eilandperron niet tussen 3 en 4 heeft gelegd. Maar dat zou wel een pak meer werk hebben betekend, want dan had men spoor 3 westwaarts moeten verplaatsen. Blijkbaar gaat men er van uit dat drie perronsporen genoeg is, voor de voorzienbare toekomst..?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Volgens 1limburg heeft Belgie (definitief) ingestemd met een plan om vanaf december te gaan rijden.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -duitsland... Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Heeft dat nu eigenlijk voordeel om via Maastricht naar Aken te rijden i.p.v. rechtstreeks via Welkenraedt of heeft dat niet zoveel verschil in tijd?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Daar zit inderdaad geen tijdwinst in, het gaat meer om de deeltrajecten. Van Luik (en achterliggend een groot deel van het land) naar pakweg Valkenburg of Heerlen ben je plots een stuk korter onderweg.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Luik-Aachen via Maastricht duurt een half uur langer. Luik-Heerlen is al een uur (als je de half uur overstap in Maastricht kunt schrappen), Luik-Aachen is nu 53 minuten met de IC tot Welkenraedt en dan overstappen op de stopper.
De vraag is wel hoe dat wordt als er straks weer een rechtstreekse verbinding vanaf Luik komt. Als die overal gaat stoppen zal dat nadelig uitpakken qua reistijd.
De vraag is wel hoe dat wordt als er straks weer een rechtstreekse verbinding vanaf Luik komt. Als die overal gaat stoppen zal dat nadelig uitpakken qua reistijd.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Was het niet de bedoeling dat dit een doortrekking wordt van de RE18?
Tot Maastricht zal die waarschijnlijk, net zoals de huidige L-trein, overal stoppen, maar vanaf Maastricht is dit dan een sneltrein met enkel stops te Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath en Aachen West.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Intussen is ook bevestigd dat de Hasselt-Maastricht vervangen wordt door een Hasselt-Verviers. Enkel de drielandentrein zal Maastricht voorlopig dus bedienen. Er lopen wel studies om haltes te heropenen en vervolgens een nieuwe S-trein Luik-Maastricht te gaan laten rijden.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
En zal ATB-loos materieel als de MS80 na een onderbreking van minstens een jaar (en vermoedelijk nog langer) plots weer in Maastricht binnen mogen alsof er niets aan de hand was?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Een MS30 hoeft dat zelfs niet eens op batterijen te doen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Laten we vooral hopen dat ProRail daartegen eindelijk door heeft hoe ze ETCS moeten installeren

Intussen is er wat meer geweten over de dienstregeling, de drielandentrein zou om u.08 vertrekken in Luik-Guillemins en dus mooi aansluiten op de Oostende.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik denk dat die bedoelde of die bij de aankomst in Luik ook mooi aansluit op de IC naar Brussel en Oostende.