Maar dat zijn geen bestuurders van Eurostar, voor Eurostar-bestuurders is ETCS iets nieuws.
Thalys op L94
Re: Thalys op L94
Re: Thalys op L94
Deze post houdt geen steek. We gaan net overal behalve op de HSL1 ETCS leggen, wat er nog steeds voor zorgt dat alle operatoren het gaan moeten gebruiken. De HSL verandert daar niets aan.
(Er zijn natuurlijk wel andere goeie redenen om daar ETCS te leggen, maar dit is er geen van).
Re: Thalys op L94
Dat zeiden ze van de E300 ook en daar zijn ze intussen al aan het eerste prototype met ETCS aan het bouwen. Het zal wel niet te lang duren voor ze ook aan de TGV-R beginnen

-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Thalys op L94
Ik denk dat er in Brussel steeds wordt gewisseld tussen personeel van Eurostar en personeel van NS International.
Re: Thalys op L94
Tussen Brussel en Amsterdam zijn het steeds machinisten uit NL die er mee rijden. Het betreft machinisten standplaats Amsterdam die zowel met Eurostar als Thalys rijden op dit traject. Dat werk is dus uitbesteed aan NS, voor wat betreft Thalys gaat het maar over een deel van de ritten en niet over alle ritten tussen Brussel en Amsterdam.ovspotter_be schreef: ↑28 mar 2023, 11:00Ik denk dat er in Brussel steeds wordt gewisseld tussen personeel van Eurostar en personeel van NS International.
Re: Thalys op L94
Vanaf het eerste sein kant L0 is het nu al ETCS, de rest van het station Brussel Zuid en de lijn richting Halle zal volgen, als ik mij niet vergis is dat nog dit jaar.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Thalys op L94
Is er nu al nieuws voor de TGV, dus momenteel nog steeds geen Reseau met ETCS, Thalys heeft eerder treinen te weinig dan te veel, TGV M is nog niet besteld voor België... Hoe wilt men rondkomen met het huidige aantal HST's zonder de Reseau's? Bibi's en MR96 laten rijden tussen Brussel en Lille vanwaar je een TGV kunt nemen?
Re: Thalys op L94
Naar alle waarschijnlijkheid krijgen de TGV-R ook ETCS. Maar er is nog niets officieel aangekondigd.desirootje schreef: ↑28 mar 2023, 11:29 Is er nu al nieuws voor de TGV, dus momenteel nog steeds geen Reseau met ETCS, Thalys heeft eerder treinen te weinig dan te veel, TGV M is nog niet besteld voor België... Hoe wilt men rondkomen met het huidige aantal HST's zonder de Reseau's? Bibi's en MR96 laten rijden tussen Brussel en Lille vanwaar je een TGV kunt nemen?
Re: Thalys op L94
Mogen we ooit hopen op een werkwijze analoog aan het busvervoer op de weg ?
Te weten : Zodra een buschauffeur zijn rijbewijs D heeft behaald mag hij in alle Europese landen, op alle wegen,... met zijn bus rijden.
Waarom kan dit niet op treinen ?
Mits aangepaste signalisatie, meer automatisatie,...
Echt ondenkbaar ?
Te weten : Zodra een buschauffeur zijn rijbewijs D heeft behaald mag hij in alle Europese landen, op alle wegen,... met zijn bus rijden.
Waarom kan dit niet op treinen ?
Mits aangepaste signalisatie, meer automatisatie,...
Echt ondenkbaar ?
Re: Thalys op L94
Tot nu toe is taalkennis nog steeds een grote factor. Dus enkel uw rijbewijs halen volstaat niet. Verder is voor een treinbestuurder ook nog zoiets als materieel en Lijnkennis dat heel belangrijk is. Iets wat bij een vrachtwagen minder belangrijk is. Om 1 uniforme Europese regelgeving te verkrijgen zal je nog ettelijke decennia geduld moeten hebben want daarvoor moet in Europa het signalisatiesysteem ook uniform zijn. Men neemt kleine stapjes. Geen grote stappen.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Thalys op L94
Momenteel verplicht de EU nog steeds niet de installatie van ETCS op het hele net, enkel TEN-T corridors moeten het krijgen, dus alles omzetten, zal niet direct gebeuren...
Re: Thalys op L94
Het moment dat we daar aanbeland zijn kan je de treinbestuurder even goed weglaten, maar dat zullen jij en ik niet meer mee makenPortbou schreef: ↑30 mar 2023, 18:07 Mogen we ooit hopen op een werkwijze analoog aan het busvervoer op de weg ?
Te weten : Zodra een buschauffeur zijn rijbewijs D heeft behaald mag hij in alle Europese landen, op alle wegen,... met zijn bus rijden.
Waarom kan dit niet op treinen ?
Mits aangepaste signalisatie, meer automatisatie,...
Echt ondenkbaar ?

De eerste stap is zorgen dat (quasi) alle treinen al overal kunnen rijden, dat is al een levensgrote uitdaging.
Bestuurders kan je opleiden, van een loods voorzien of snel aflossen, die problematiek is dus veel minder groot dan de technische uitdaging.
Re: Thalys op L94
Maar als iedere Belgische machinist nu al eens op alle lijnen mocht rijden...Steven schreef: ↑30 mar 2023, 18:32 Tot nu toe is taalkennis nog steeds een grote factor. Dus enkel uw rijbewijs halen volstaat niet. Verder is voor een treinbestuurder ook nog zoiets als materieel en Lijnkennis dat heel belangrijk is. Iets wat bij een vrachtwagen minder belangrijk is. Om 1 uniforme Europese regelgeving te verkrijgen zal je nog ettelijke decennia geduld moeten hebben want daarvoor moet in Europa het signalisatiesysteem ook uniform zijn. Men neemt kleine stapjes. Geen grote stappen.
Re: Thalys op L94
Dat mag hij ook, mits hij lijnstudie doet en een test aflegt. Geen kennis hebben van een lijn kan gevolgen hebben. Meestal in de vorm van een gestrande trein. Zeker op Waalse lijnen is kennis hebben van het profiel heel belangrijk, nog 2x zo belangrijk als je met een goederentrein gaat rijden. Iemand die onvoldoende kennis heeft maakt van 1 trein misschien wel 2 of 3 treinen door koppelingsbreuken. Je kan nu eenmaal een vrachtwagen niet vergelijken met een trein, veel langer, veel zwaarder, grotere remafstanden. Weten wanneer een blokpost u de verkeerde lijn op stuurt. Kennis van een lijn zorgt er ook voor dat een machinist zuiniger kan rijden, iets waar men de laatste jaren ook veel belang aan hecht.Portbou schreef: ↑31 mar 2023, 18:33Maar als iedere Belgische machinist nu al eens op alle lijnen mocht rijden...Steven schreef: ↑30 mar 2023, 18:32 Tot nu toe is taalkennis nog steeds een grote factor. Dus enkel uw rijbewijs halen volstaat niet. Verder is voor een treinbestuurder ook nog zoiets als materieel en Lijnkennis dat heel belangrijk is. Iets wat bij een vrachtwagen minder belangrijk is. Om 1 uniforme Europese regelgeving te verkrijgen zal je nog ettelijke decennia geduld moeten hebben want daarvoor moet in Europa het signalisatiesysteem ook uniform zijn. Men neemt kleine stapjes. Geen grote stappen.