Even de link meegeven hoe dat dan werkt in het buitenland.
https://www.youtube.com/watch?v=5YK1Aish11E
https://www.youtube.com/watch?v=FkFrpP7V-TY
Even de link meegeven hoe dat dan werkt in het buitenland.
Halte op aanvraag weet ik in Zwitserland enkel op lijnen met een lage maximum snelheid. Dat pas je dus niet toe op lijnen waar je met snelheden van 120 km/u of meer een trein laat rijden. Het is niet zoals bij een bus even op knopje duwen en hij zal wel stoppen. Daarvoor moet je iets meer kennen van remafstanden bij een trein die onder de norm comfortabel genoteerd staan. bij max remvermogen kan je een desiro vlot op 500m laten stoppen bij een snelheid van 120 km/u maar dan zit de helft van de reizigers wel steeds vooraan (bij wijze van spreken). Geen enkele trein gebruikt zijn max remvermogen om met een comfortabele remming te stoppen aan een perron. Je zou dan kunnen stellen dat een machinist elke keer moet vertragen bij een mogelijke stop op zijn fiche. Maar dan doe je geen enkele winst in mijn ogen want als je moet vertragen kan je evengoed stoppen.
Zillertalbahn is tot 70 km/h. Nog steeds geen 120 maar wel al een beetje sneller. Snelheid is wel een belangrijke factor dus ik ben wel benieuwd of er haltes op verzoek op snellere lijnen bestaan.Steven schreef: ↑01 apr 2023, 09:37 Halte op aanvraag in Zwitserland ken ik vooral bij de RhB en MGB en die passen het vooral toe op plaatsen waar de max snelheid zo al beperkt is tot 50 km/u ongeveer. Dus heb je het over een totaal andere type uitbating van een lijn. Ook in Oostenrijk ken ik het principe bij de Zilltertalbahn maar ook deze heeft een lage max snelheid en dus zeker geen treinen die aan 120km/u of meer een perron naderen.
Hm, dat willen we volgens mij al helemaal niet: niet standaard, niet pan-Europees, alweer meer gehark in de diverse eigen nationale achtertuintjes. Alweer een argument tegen het pan-europese treinbestuurdersbewijs. (en dan maar klagen over personeelstekort, nadat men eerst de regelgeving en dus de examens zo complex maakt als maar enigszins mogelijk, om de instap toch maar zo moeilijk mogelijk te maken).een extra sein dat de machinist ziet langs de spoorlijn
Zo mag je niet denken. Als het Europese modelnetwerk telkens weer centraal moet staan, gaan we de komende 100 jaar geen nieuwe zaken meer mogen introduceren in het Belgische spoorweglandschap, vrees ik...jan_olieslagers schreef: ↑01 apr 2023, 12:28Hm, dat willen we volgens mij al helemaal niet: niet standaard, niet pan-Europees, alweer meer gehark in de diverse eigen nationale achtertuintjes. Alweer een argument tegen het pan-europese treinbestuurdersbewijs. (en dan maar klagen over personeelstekort, nadat men eerst de regelgeving en dus de examens zo complex maakt als maar enigszins mogelijk, om de instap toch maar zo moeilijk mogelijk te maken).een extra sein dat de machinist ziet langs de spoorlijn
Als er een Europese standaard voor kwam dan viel er nog over te klappen, maar dat verwacht ik niet zo gauw.
Of er ook internationale treinen zouden halteren op verzoek, is niet relevant op het moment dat je overschakelt op ETCS. Vanaf dan rijden immers alle treinen daarmee. Als je functionaliteit wilt toevoegen, dan houdt niets je tegen om een wijzigingsvoorstel in te dienen via het spoorwegbureau, zoals de vervoerders en infrabeheerders heel goed weten. Het zou me overigens niets verbazen als haltes op verzoek er al in zaten.trainlovertje schreef: ↑01 apr 2023, 14:57 Zo mag je niet denken. Als het Europese modelnetwerk telkens weer centraal moet staan, gaan we de komende 100 jaar geen nieuwe zaken meer mogen introduceren in het Belgische spoorweglandschap, vrees ik...
Laat het Europese netwerk aub geen rem zijn om iets in België te verbeteren. Het zou tenslotte slechts over een simpele lamp gaan. En ik denk niet dat er veel internationale treinen zouden halteren op verzoek.
Ik hoop maar dat dat niet letterlijk bedoeld is. "Die Gedanken sind frei" en dat willen we echt wel zo houden.
De standaardisering is zeker een goede zaak, maar als we onszelf moeten gaan onderdrukken omdat Europa niet volgt, wordt dat onze eigen ondergang. Wat geen Europese norm is, kan het alsnog worden, als ik je daarmee kan opbeuren.jan_olieslagers schreef: ↑01 apr 2023, 19:33 En we moeten en we zullen naar Europese standaardisering, tot spijt van wie 't benijdt, al zal het inderdaad zijn tijd vergen. Maar iets nieuws invoeren zonder Europese norm is volgens mij totaal onbespreekbaar en onaanvaardbaar. Ook al is het zogezegd "maar een simpel lampje".
Haltes op verzoek werden door de NMBS al eens uitgeprobeerd in de jaren '50 van vorige eeuw, op lijn 38 Luik - Herve - Montzen