Shrek schreef: ↑06 apr 2023, 13:45
Intussen bij de noorderburen: een zoveelste voortgangsrapportage laat weten dat het daar allemaal nog een stuk trager en duurder gaat dan wat ze ingeschat hadden, ze betwijfelen of ze 2050 wel gaan halen
Tegen welk jaar verwacht Infrabel dan overal niveau 2 zonder laterale seininrichting in dienst te hebben?
Dat is net het belangrijke verschil: door dat onmiddellijk te eisen maakt Nederland het zichzelf onmogelijk. Je zou denken dat ze het na het debacle in Denemarken wel door zouden hebben, maar neen, bijleren is moeilijk voor prorail
Shrek schreef: ↑06 apr 2023, 13:45
Intussen bij de noorderburen: een zoveelste voortgangsrapportage laat weten dat het daar allemaal nog een stuk trager en duurder gaat dan wat ze ingeschat hadden, ze betwijfelen of ze 2050 wel gaan halen
Tegen welk jaar verwacht Infrabel dan overal niveau 2 zonder laterale seininrichting in dienst te hebben?
Dat is net het belangrijke verschil: door dat onmiddellijk te eisen maakt Nederland het zichzelf onmogelijk. Je zou denken dat ze het na het debacle in Denemarken wel door zouden hebben, maar neen, bijleren is moeilijk voor prorail
Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen of het wel nut heeft om ETCS LS uit te rollen op lijnen waar nu ATB ligt.
Zwoopaman schreef: ↑06 apr 2023, 14:14
Tegen welk jaar verwacht Infrabel dan overal niveau 2 zonder laterale seininrichting in dienst te hebben?
Dat is net het belangrijke verschil: door dat onmiddellijk te eisen maakt Nederland het zichzelf onmogelijk. Je zou denken dat ze het na het debacle in Denemarken wel door zouden hebben, maar neen, bijleren is moeilijk voor prorail
Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen of het wel nut heeft om ETCS LS uit te rollen op lijnen waar nu ATB ligt.
Aan de andere kant is een trage uitrol een meerkost voor het spoor, in Nederland zullen er veel langer treinen rondrijden met ETCS en ATB dan bij ons met treinen met TBL1+ en ETCS. Ook moeten ingenieurs, technici en treinbestuurders met beide systemen veel langer kunnen werken, bij Infrabel en NMBS zal TBL1+ binnenkort wss niet meer aangeleerd worden, behalve mss voor naar Aachen te rijden.
We spreken nu over TB's die leren om met ETCS te werken, nieuwe TB's moeten momenteel met beiden leren werken, en bij NS en andere vervoerders in NL gaat het juist hetzelfde zijn over een veel langere periode.
Zwoopaman schreef: ↑06 apr 2023, 14:14
Tegen welk jaar verwacht Infrabel dan overal niveau 2 zonder laterale seininrichting in dienst te hebben?
Dat is net het belangrijke verschil: door dat onmiddellijk te eisen maakt Nederland het zichzelf onmogelijk. Je zou denken dat ze het na het debacle in Denemarken wel door zouden hebben, maar neen, bijleren is moeilijk voor prorail
Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen of het wel nut heeft om ETCS LS uit te rollen op lijnen waar nu ATB ligt.
ETCS LS uitrollen waar TBL1+ ligt is ook volkomen nutteloos (voor de gebruiken), en toch blijft Infrabel bij hoog en bij laag beweren dat dit een goed idee is, en bekijken ze het, in hun marketing naar buitenaf, als volwaardig ETCS om de cijfertjes op te smukken.
Shrek schreef: ↑06 apr 2023, 14:16
Dat is net het belangrijke verschil: door dat onmiddellijk te eisen maakt Nederland het zichzelf onmogelijk. Je zou denken dat ze het na het debacle in Denemarken wel door zouden hebben, maar neen, bijleren is moeilijk voor prorail
Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen of het wel nut heeft om ETCS LS uit te rollen op lijnen waar nu ATB ligt.
ETCS LS uitrollen waar TBL1+ ligt is ook volkomen nutteloos (voor de gebruiken), en toch blijft Infrabel bij hoog en bij laag beweren dat dit een goed idee is, en bekijken ze het, in hun marketing naar buitenaf, als volwaardig ETCS om de cijfertjes op te smukken.
ETCS LS geeft een hogere mate van beveiliging dan TBL1+. Daar gaat dat ontbreken van een geel lampje niets aan veranderen.
Mij is het ook niet helemaal duidelijk waarom men bij onze noorderburen zo talmt met de uitrol van ETCS.
Als het ATB-systeem nu over een veel grotere footprint zou in gebruik zijn dan alleen NL, zou ik het nog snappen, maar zo'n antiek systeem in leven houden is financieel toch niet lang meer verantwoord.
Vooral voor internationale goederenvervoerders wordt NL stilaan een probleemland dat de kosten nodeloos doet oplopen: ATB, 1,5 kV en nog wat kleinere futiliteiten die de interoperabiliteit bemoeilijken.
CursorX schreef: ↑06 apr 2023, 15:16
ETCS LS uitrollen waar TBL1+ ligt is ook volkomen nutteloos (voor de gebruiken), en toch blijft Infrabel bij hoog en bij laag beweren dat dit een goed idee is, en bekijken ze het, in hun marketing naar buitenaf, als volwaardig ETCS om de cijfertjes op te smukken.
Dat bij hoog en bij laag klopt niet hoor. Op heel hoog niveau is er al toegegeven dat we, moesten we in 2012 geweten hebben wat we nu weten, het anders gedaan hadden. Zonder LS dus. Maar zo'n gigantisch programma heeft altijd leercurves, daar zullen de hollanders ook wel achter komen als ze er ooit eens echt aan beginnen.
Shrek schreef: ↑06 apr 2023, 14:16
Dat is net het belangrijke verschil: door dat onmiddellijk te eisen maakt Nederland het zichzelf onmogelijk. Je zou denken dat ze het na het debacle in Denemarken wel door zouden hebben, maar neen, bijleren is moeilijk voor prorail
Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen of het wel nut heeft om ETCS LS uit te rollen op lijnen waar nu ATB ligt.
ETCS LS uitrollen waar TBL1+ ligt is ook volkomen nutteloos (voor de gebruiken), en toch blijft Infrabel bij hoog en bij laag beweren dat dit een goed idee is, en bekijken ze het, in hun marketing naar buitenaf, als volwaardig ETCS om de cijfertjes op te smukken.
ETCS LS is toch een pak beter als enkel tbl1+. ETCS LS zal alle grote risicos afdekken die er zijn. Hierdoor zal je niet tegen 160 kunnen blijven rijden als je een wissel van 40 moet nemen. Iets wat TBL1+ wel toelaat. Ook het feit dat Infrabel treinen met enkel memor kan weigeren op deze lijnen is behoorlijk positief. Een Thalys heeft in Belgie enkel ETCS + TBL1 en 2 en kan op TBL1+ lijnen tegen volle snelheid door rood rijden zonder dat er iets ingrijpt(behalve waar er TBL1 bakens liggen).
Betreffende de uitrol in Nederland, wat mij uitermate de wenkbrauwen doet fronsen is dat men van plan is om in 2027 gedurende een periode van 3-4 maanden het baanvak Almere - Lelystad - Zwolle dicht te gooien zodat dat gebruikt kan worden voor het opdoen van praktijkervaring.
AlexNL schreef: ↑06 apr 2023, 18:07
Betreffende de uitrol in Nederland, wat mij uitermate de wenkbrauwen doet fronsen is dat men van plan is om in 2027 gedurende een periode van 3-4 maanden het baanvak Almere - Lelystad - Zwolle dicht te gooien zodat dat gebruikt kan worden voor het opdoen van praktijkervaring.
Ik besef dat er iets bestaat als een leercurve, maar dit klinkt mij eerder als "het warme water opnieuw uitvinden"
Betreffende de uitrol in Nederland, wat mij uitermate de wenkbrauwen doet fronsen is dat men van plan is om in 2027 gedurende een periode van 3-4 maanden het baanvak Almere - Lelystad - Zwolle dicht te gooien zodat dat gebruikt kan worden voor het opdoen van praktijkervaring.
Toch even fijntjes opmerken dat we in België ook lange periodes van testen en opleiding gehad hebben. Onder andere op L60, L73, L165 en L132 zijn er maandenlang testritten georganiseerd geweest.
Waarom ook die lijn, bij ons waren het lijnen met elk 1 reizigerstrein per uur en met uitzondering van L165 geen goederentrafiek, dat wss omgeleid kon worden via Arlon... Op het baanvlak Almere Centrum-Almere Oostvaarders reden er in 2021 8 treinen/h, 6 ervan reden tot Lelystad en 4 tot Zwolle.
Men kan dan toch beter zoiets uitvoeren in Zeeland of de korte lijntjes in het Noorden en rond Zutphen... Het enige voordeel is dat je omleidingen kunt doen via Amersfoort