Het is niet de NMBS die al het historisch materieel uit het voertuigenregister heeft geschrapt en nu weigert ze er weer in te zetten. Zonder registratie geen ritten...
Stoomlok HLV 29013 is terug !
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Opnieuw een stoomtrein laten rijden op de oudste spoorlijn van het Europese vasteland, Brussel-Mechelen. Het was al enkele jaren de droom van Train World, het spoormuseum in Schaarbeek. Er werd gemikt op een opstart in 2020. De stoomlocomotief die zou worden gebruikt, stond zelfs te blinken en te stomen aan het spoormuseum.
Maar het zal bij een droom blijven, zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.
Tijdens de besprekingen is gebleken "hoe complex het zou zijn om deze treinen, in dit geval stoomtreinen, ook te laten rijden", duidt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Zeker als we rekening willen houden met de ETCS-voorschriften." De stoomlocomotief is daar niet mee uitgerust.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/plannen ... newsletter)
Maar het zal bij een droom blijven, zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.
Tijdens de besprekingen is gebleken "hoe complex het zou zijn om deze treinen, in dit geval stoomtreinen, ook te laten rijden", duidt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Zeker als we rekening willen houden met de ETCS-voorschriften." De stoomlocomotief is daar niet mee uitgerust.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/plannen ... newsletter)
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Dan moeten we maar eens enkele Australische stoomlocomotieven bekijken https://www.youtube.com/watch?v=sdsFmkrVDpg ^^
Watch the 2023 Great Train Race from Burton Automotive Hunter Valley Steamfest 35th Anniversary event.
Watch the 2023 Great Train Race from Burton Automotive Hunter Valley Steamfest 35th Anniversary event.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Te complex... in UK hebben ze toch ook stoomlocomotieven met ETCS?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
UK'ers hebben dan ook diepe eerbied voor hun historisch patrimonium, en bovendien een sterke traditie van vrijwillige vrijgevigheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Ze zijn bezig met 1 project, blijkbaar, en da's nog steeds niet in orde. Ondanks de enorme middelen die er al werden in gestoken.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Geen enkel land ter wereld heeft een stoomlocomotief met werkende ETCS. Het zou leuk zijn als het ooit iemand lukt, maar ik vrees er wat voor.
Maar er is ook goed nieuws: op vlak van inbouw van ETCS in oude diesellocs staat België met stip op 1. Op dit moment enkel nog de 62'ers, maar die ervaring zal ook gebruikt worden voor andere diesels.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Het blijft mij verbazen dat niemand hierin schijnt te lukken.
Ik kan mij voorstellen dat het een vreemd zicht is om een computerscherm in een stoomloc te zien, maar het technisch aan het werk krijgen kan toch niet zo'n onmogelijke opgave zijn.
Om het er dan ook nog "normaal" te laten uitzien, is iets anders natuurlijk.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Ik denk dat het vooral duur is. Wellicht duur in aanschaf, zeker duur om goedgekeurd te krijgen.
En allicht een eindeloze procedure, bovendien, die goedkeuring.
Technisch zou het inderdaad allemaal wel moeten meevallen.
En allicht een eindeloze procedure, bovendien, die goedkeuring.
Technisch zou het inderdaad allemaal wel moeten meevallen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Een probleem is ook dat de stuurpost op een stoomlok niet direct te vergelijken is met die van een Desiro of TRAXX: veel meer stof en roet, hoge temperaturen edjan_olieslagers schreef: ↑17 mei 2023, 15:13 Ik denk dat het vooral duur is. Wellicht duur in aanschaf, zeker duur om goedgekeurd te krijgen.
En allicht een eindeloze procedure, bovendien, die goedkeuring.
Technisch zou het inderdaad allemaal wel moeten meevallen.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Het zicht is het minste van de problemen. Een stabiele elektrische voeding, plaatsing van een antenne op de goede plaats (en die niet te warm mag worden), ruimte voor een computerrack, koppeling met tractieonderbreking,...pietje schreef: ↑17 mei 2023, 14:58 Het blijft mij verbazen dat niemand hierin schijnt te lukken.
Ik kan mij voorstellen dat het een vreemd zicht is om een computerscherm in een stoomloc te zien, maar het technisch aan het werk krijgen kan toch niet zo'n onmogelijke opgave zijn.
Om het er dan ook nog "normaal" te laten uitzien, is iets anders natuurlijk.
Mij verbaast het niet dat zoiets heel complex is en in het beste geval heel veel tijd en geld kost en in andere gevallen gewoon niet lukt.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Ik vraag mij oprecht af welke CPU power er verwacht wordt als je spreekt over een computerrack.Shrek schreef: ↑17 mei 2023, 19:01Het zicht is het minste van de problemen. Een stabiele elektrische voeding, plaatsing van een antenne op de goede plaats (en die niet te warm mag worden), ruimte voor een computerrack, koppeling met tractieonderbreking,...pietje schreef: ↑17 mei 2023, 14:58 Het blijft mij verbazen dat niemand hierin schijnt te lukken.
Ik kan mij voorstellen dat het een vreemd zicht is om een computerscherm in een stoomloc te zien, maar het technisch aan het werk krijgen kan toch niet zo'n onmogelijke opgave zijn.
Om het er dan ook nog "normaal" te laten uitzien, is iets anders natuurlijk.
Mij verbaast het niet dat zoiets heel complex is en in het beste geval heel veel tijd en geld kost en in andere gevallen gewoon niet lukt.
Om de data afkomstig van de balises, de GSM-R verbinding, de snelheidsmeter en dergelijke te verwerken, zou het mij ten zeerste verbazen dat je meer nodig hebt dan een soort "ruggedized" versie van een Raspberry Pi, aangevuld met wat I/O modules die de nodige dat ontvangen en/of versturen.
Het probleem lijkt mij vooral dat er niemand ernstig genoeg mee bezig is, en dat er weinig tools "open source" beschikbaar zijn om iets op te bouwen, want de dingen die opgenoemd worden, zijn zeker oplosbaar.
Maar aangezien hier voor de industrie niet veel aan te verdienen is, zullen het vrijwilligers moeten zijn die het ontwikkelen en dan zijn de mogelijkheden nogal beperkt.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
Op https://de.wikipedia.org/wiki/European_Vital_Computer zie je enkele voorbeelden van de racks.pietje schreef: ↑17 mei 2023, 20:41 Ik vraag mij oprecht af welke CPU power er verwacht wordt als je spreekt over een computerrack.
Om de data afkomstig van de balises, de GSM-R verbinding, de snelheidsmeter en dergelijke te verwerken, zou het mij ten zeerste verbazen dat je meer nodig hebt dan een soort "ruggedized" versie van een Raspberry Pi, aangevuld met wat I/O modules die de nodige dat ontvangen en/of versturen.
Het probleem lijkt mij vooral dat er niemand ernstig genoeg mee bezig is, en dat er weinig tools "open source" beschikbaar zijn om iets op te bouwen, want de dingen die opgenoemd worden, zijn zeker oplosbaar.
Maar aangezien hier voor de industrie niet veel aan te verdienen is, zullen het vrijwilligers moeten zijn die het ontwikkelen en dan zijn de mogelijkheden nogal beperkt.
De constante berekening van remcurves op basis van afstanden, snelheden en gradiënten vraagt zeker wat rekenkracht, dat in combinatie met alle I/O gaat het petje van een raspberry wel te boven en dan moet alles nog eens redundant en SIL4 uitgevoerd worden.
Maar het belangrijkste is dat je een gehomologeerde EVC moet inbouwen. De reeds gehomologeerde EVC's zijn allemaal van de grootte van de voorbeelden in dit wikipedia-artikel, dus daar hang je sowieso aan vast.
Zelf een EVC bouwen en laten homologeren kan jaren duren, vraag maar aan Lineas, dat is dus onhaalbaar voor vrijwilligers.
Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !
In het VK gaan ze precies toch de goede richting uit, in hun A1 Tornado hebben ze toch een plekje gevonden voor de rack:
https://www.a1steam.com/tornado/news/to ... -milestone
https://www.a1steam.com/tornado/news/to ... s-advances
https://www.a1steam.com/tornado/news/to ... -milestone
https://www.a1steam.com/tornado/news/to ... s-advances