Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Welke voordelen ? tramnet Gent is berekend op voertuigen die 2,3 meter breed zijn. spoorweg gabarit is ietsje breder. Smalspoor heeft ook een kleinere draaicirkel. Zie geen light rail een bocht met boogstraal van 22 meter nemen.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
De light rail op normaalspoor hoeft Gent niet binnen te rijden. Gewoon zorgen voor een goede overstapmogelijkheid tussen beide transportmodi.
Aan de Aziëstraat/Afrikalaan (tram richting Dampoort) en aan de overzijde van de Buitensingel een overstapmogelijkheid via de oude spoorbedding(en) waaronder richting de Gaardeniersbrug waarna er aansluiting kan zijn aan het huidige tramnet. Wel scherpe bochten maar het is mogelijk, ook zonder al te veel schending aan de natuur (wat blijkbaar een recente klacht was).
Maar er is geen geld dus geen zorgen, dit komt er nooit.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Overstappen kost altijd reizigers, zelfs als het naadloos kan, met perron-perronaansluiting en amper tijdsverlies. Slechts wanneer reizigers voordeel zien, zoals plaats kunnen nemen in een comfortabeler of sneller vervoersmiddel, zullen de meeste reizigers spontaan overstappen. Nog steeds zijn er busreizigers uit bijvoorbeeld het Pajottenland die aan Erasmus, Coovi-Ceria of Weststation blijven zitten, omdat ze dan niet moeten overstappen, ook als de metro sneller is.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Onbegrijpelijk dat de bus niet gewoon terminus Erasmus is.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Misschien omdat de ticketing nog niet goed genoeg aansluit?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
dan zorg je ervoor dat die extra overstap verplicht is, wat mensen kan wegjagen van het ov, het voelt altijd trager en meer risicovol om een overstap te nemen, je wilt ze aanbieden maar zover je kan wil je het niet verplichten... In het algemeen hebben veel mensen ook een aversie voor de metro, mijn ouders vermijden het als het kan, hij zit vaak te vol en hij is vies en de mensen zijn vies, etc... Er zijn genoeg redenen om dat niet te doen, niet allemaal even gegrond maar dat maakt niet uit, ik zie ook niet hoe zo een bus in Erasmus zou moeten keren, er is geen plaats om die bus daar even te laten staan en direct keren lijkt me een recept voor een ramp qua stiptheid, zelfs volgens de normen van de Lijn.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
In omgekeerde richting zijn er even veel mensen die een aversie voor de bus hebben, en zweren bij vervoer op rails. Meestal ingegeven door de traagheid, of het publiek. Zelfs iemand als Danny Smagghe, van autolobby Touring, krijg je gemakkelijk op de metro
.

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Als hij direct kan opstappen in de metro, ja. Niet als hij eerst nog zo'n trage bus moet nemen om tot een metrostation te rijden. Overstappen kost reizigers, zelfs als dat tijd uitspaart. Het is altijd een afweging tussen de reizigers die je verliest door de overstap, en de reizigers die je verliest door de traagheid van de reisketting...