stijn schreef: ↑30 mei 2023, 10:43
Ik geloof eerder in een (redelijke gescheiden) goederenas Zeebrugge - Gent - Antwerpen - Genk - Duitsland waar een goederentrein eens erop bijna nooit hoeft te stoppen en te wachten op andere treinen.
Dat wil ik ook maar de vraag is hoe ze dit in ons Belgenlandje mogelijk zouden maken. Hier zeggen ze overal njet op.
Je zou dan kunnen denken aan een nieuwe spoorlijn tussen de kust en Antwerpen-Noord langs de E34/N49.
Dan heb je ook voor Zeebrugge en tweede havenontsluiting die de bottleneck in Brugge vermijdt.
L50A krijgt sowieso extra speling maar er zullen altijd goederentreinen over rijden maar je creëert meer capaciteit.
Je hebt dan een directe verbinding met de spoorlijnen in Gent-Zeehaven. Op zich kan je dan ook een bocht Zeebrugge-Terneuzen in dienst nemen al weet ik niet of er verkeer tussen deze havens is? En omgekeerd, van Antwerpen naar Terneuzen.
Lijn 59/58 wordt dan ontlast tussen Gent-Zeehaven en Gent-Sint-Pieters. Je hebt een extra ontsluiting voor de North Sea Port. Je vermijdt kopmaken/lokwissels in Gent (want een groot deel zal geëlektrificeerd zijn.
Lijnen 50/53 worden dan voor een deel ontlast wat volgens mij ook bottlenecks lijken te zijn.
Mechelen Hauptbahnhof ook.
Muizen blijft een vraagteken, afhankelijk van de tweede havenontsluiting in Antwerpen.
Als die er komt worden Lijnen 15/16 ontlast?
Of is het de bedoeling om L16/35 te ontlasten en de treinen via L15 over Mol naar Hasselt te sturen?
Als ze een spoorverbinding aanleggen tussen lijnen 15 en 21A naar Genk wordt Hasselt enorm ontlast.
Lijnen 21A, 21A/1 en 21C zijn dat de "Güterumfahrung" van Hasselt.
Dan is het enige drukke stuk nog tussen Bilzen en Glons. Aanleggen derde spoor voor de goederentreinen?
Mocht ik over het kapitaal beschikken begon ik er morgen aan

Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.