Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Beste NMBS, wij zijn geen appels
Vandaag om 05:00 door Elise Verdegem Sleidinge
Beste NMBS, wij zijn geen appels
Eerste klasse op de trein is een anachronisme. Afschaffen dus.
Weg met eerste klasse
Al tientallen jaren gebruik ik de trein en erger ik mij aan het archaïsche klassensysteem dat daar nog altijd gehanteerd wordt. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de overheid, die dus het idee van de ‘klassen’ doortrekt tot treinzitjes. Die eerste en tweede klasse zijn niet meer van deze tijd. Het systeem is compleet achterhaald. Stel je voor: een overvolle trein op een vrijdagavond en je vindt geen enkele vrije plaats in tweede klasse. Je zoekt hopeloos naar een plekje om de rit vol te houden en dan: joepie, een wagon met vrije plaatsen! Tot je merkt dat je in een eersteklassecoupé bent beland.
Beste NMBS, waar zijn jullie mee bezig? Hoe komen jullie erbij zoiets gewoons en alledaags als treinzitjes op te splitsen in klassen? Het argument dat altijd wordt bovengehaald luidt: je moet er maar gewoon voor betalen, doe eens niet zo vervelend als je een rustig plekje wilt, toch?
Nee. De NMBS moet instaan voor een goede openbare dienstverlening voor iedereen. In de 21ste eeuw kunnen we het echt niet meer maken mensen prioritair te behandelen op basis van hun inkomen. Kunnen we het dus even hebben over de levensvatbaarheid van dat systeem? Waarden veranderen en ik denk dat het tijd wordt om eerste klasse af te schaffen. Wij zijn geen appels met een label. We zijn allemaal mensen die gewoon een plekje willen op de trein. We willen geen onderscheid zien tussen de ‘hoge’ en ‘minder hoge’ inkomens en alles wat ertussenin zit. Laten we allen samen plaatsnemen in dezelfde coupés, zonder onderscheid.
Sleidinge
Beste NMBS, wij zijn geen appels
Eerste klasse op de trein is een anachronisme. Afschaffen dus.
Weg met eerste klasse
Al tientallen jaren gebruik ik de trein en erger ik mij aan het archaïsche klassensysteem dat daar nog altijd gehanteerd wordt. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de overheid, die dus het idee van de ‘klassen’ doortrekt tot treinzitjes. Die eerste en tweede klasse zijn niet meer van deze tijd. Het systeem is compleet achterhaald. Stel je voor: een overvolle trein op een vrijdagavond en je vindt geen enkele vrije plaats in tweede klasse. Je zoekt hopeloos naar een plekje om de rit vol te houden en dan: joepie, een wagon met vrije plaatsen! Tot je merkt dat je in een eersteklassecoupé bent beland.
Beste NMBS, waar zijn jullie mee bezig? Hoe komen jullie erbij zoiets gewoons en alledaags als treinzitjes op te splitsen in klassen? Het argument dat altijd wordt bovengehaald luidt: je moet er maar gewoon voor betalen, doe eens niet zo vervelend als je een rustig plekje wilt, toch?
Nee. De NMBS moet instaan voor een goede openbare dienstverlening voor iedereen. In de 21ste eeuw kunnen we het echt niet meer maken mensen prioritair te behandelen op basis van hun inkomen. Kunnen we het dus even hebben over de levensvatbaarheid van dat systeem? Waarden veranderen en ik denk dat het tijd wordt om eerste klasse af te schaffen. Wij zijn geen appels met een label. We zijn allemaal mensen die gewoon een plekje willen op de trein. We willen geen onderscheid zien tussen de ‘hoge’ en ‘minder hoge’ inkomens en alles wat ertussenin zit. Laten we allen samen plaatsnemen in dezelfde coupés, zonder onderscheid.
Sleidinge
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Beste NMBS, wij zijn geen appels
In de jaren 1970 was er zo'n mafkegel uit China die vond dat we, allen zonder onderscheid, dezelfde kleren moesten dragen. Verschillende maten, dat was nog juist op het randje toelaatbaar. Leve de "klassen"strijd, jawel. Gelukkig zijn we intussen toch enige decennia teruggekeerd, in de richting van het gezond boerenmensenverstand.
Of, anders gezegd: afschaffing van de eerste klasse zou betekenen dat NMBS een pak inkomsten moet derven. Welke vermindering van dienstverlening zou daar dan mogen tegenoverstaan?
Verder is het heel heel erg oneerlijk om het verschil in klassen in de trein (of elders) terug te voeren tot een onderscheid in inkomen: ja, de een verdient meer dan de ander, en dat komt niet zomaar toevallig uit de lucht gevallen; maar hoe eenieder het inkomen (hoe ruim of hoe smal ook) besteedt, dat is eenieders eigen zaak. Ik heb mensen gekend, met een middelmatig inkomen, die het geld goed besteed vonden om in de trein te kunnen werken op hun laptop - offline - een dik uur 's morgens, en nog eens zoveel op de terugrit - en dus in eerste klasse reisden, en niet om hun dikke inkomen, allesbehalve.
Kortom: deze politieke slogan is een dikke vette leugen.
@Shrek: dank voor de samenvoeging, en helemaal akkoord met uw kritische opmerking hieronder.
Of, anders gezegd: afschaffing van de eerste klasse zou betekenen dat NMBS een pak inkomsten moet derven. Welke vermindering van dienstverlening zou daar dan mogen tegenoverstaan?
Verder is het heel heel erg oneerlijk om het verschil in klassen in de trein (of elders) terug te voeren tot een onderscheid in inkomen: ja, de een verdient meer dan de ander, en dat komt niet zomaar toevallig uit de lucht gevallen; maar hoe eenieder het inkomen (hoe ruim of hoe smal ook) besteedt, dat is eenieders eigen zaak. Ik heb mensen gekend, met een middelmatig inkomen, die het geld goed besteed vonden om in de trein te kunnen werken op hun laptop - offline - een dik uur 's morgens, en nog eens zoveel op de terugrit - en dus in eerste klasse reisden, en niet om hun dikke inkomen, allesbehalve.
Kortom: deze politieke slogan is een dikke vette leugen.
@Shrek: dank voor de samenvoeging, en helemaal akkoord met uw kritische opmerking hieronder.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 31 mei 2023, 19:28, 5 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
JonasV91, je opent hier om de haverklap nieuwe topics over onderwerpen waar al een draadje over bestaat. Zou je op voorhand iets meer kunnen opzoeken of het onderwerp waarover je het wil hebben niet al lang bestaat?
Re: Beste NMBS, wij zijn geen appels
Laat ons dan alle hetzelfde soort kleding dragen, geen onderscheid meer in soort klederdracht, laat ons allen slapen in hotelkamers die er overal hetzelfde uitzien, laat ons alleen op vliegvakantie gaan en geen reis kunnen kiezen tussen economie of business. Laat alle restaurants ook maar hetzelfde zijn want ook dat kan je er onder sorteren. Laat ons ook vooral allemaal aan hetzelfde loon werken want waarom zou die ene meer mogen verdienen dan die andere….. wil ik nog effe doorgaan?JonasV91 schreef: ↑31 mei 2023, 18:50 Vandaag om 05:00 door Elise Verdegem Sleidinge
Beste NMBS, wij zijn geen appels
Eerste klasse op de trein is een anachronisme. Afschaffen dus.
Weg met eerste klasse
Al tientallen jaren gebruik ik de trein en erger ik mij aan het archaïsche klassensysteem dat daar nog altijd gehanteerd wordt. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de overheid, die dus het idee van de ‘klassen’ doortrekt tot treinzitjes. Die eerste en tweede klasse zijn niet meer van deze tijd. Het systeem is compleet achterhaald. Stel je voor: een overvolle trein op een vrijdagavond en je vindt geen enkele vrije plaats in tweede klasse. Je zoekt hopeloos naar een plekje om de rit vol te houden en dan: joepie, een wagon met vrije plaatsen! Tot je merkt dat je in een eersteklassecoupé bent beland.
Beste NMBS, waar zijn jullie mee bezig? Hoe komen jullie erbij zoiets gewoons en alledaags als treinzitjes op te splitsen in klassen? Het argument dat altijd wordt bovengehaald luidt: je moet er maar gewoon voor betalen, doe eens niet zo vervelend als je een rustig plekje wilt, toch?
Nee. De NMBS moet instaan voor een goede openbare dienstverlening voor iedereen. In de 21ste eeuw kunnen we het echt niet meer maken mensen prioritair te behandelen op basis van hun inkomen. Kunnen we het dus even hebben over de levensvatbaarheid van dat systeem? Waarden veranderen en ik denk dat het tijd wordt om eerste klasse af te schaffen. Wij zijn geen appels met een label. We zijn allemaal mensen die gewoon een plekje willen op de trein. We willen geen onderscheid zien tussen de ‘hoge’ en ‘minder hoge’ inkomens en alles wat ertussenin zit. Laten we allen samen plaatsnemen in dezelfde coupés, zonder onderscheid.
Sleidinge
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: Beste NMBS, wij zijn geen appels
Denk dat je op verkeerde forum zit gast! Jaloers dat je zelf niet in eerste klas kan reizen???JonasV91 schreef: ↑31 mei 2023, 18:50 Vandaag om 05:00 door Elise Verdegem Sleidinge
Beste NMBS, wij zijn geen appels
Eerste klasse op de trein is een anachronisme. Afschaffen dus.
Weg met eerste klasse
Al tientallen jaren gebruik ik de trein en erger ik mij aan het archaïsche klassensysteem dat daar nog altijd gehanteerd wordt. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de overheid, die dus het idee van de ‘klassen’ doortrekt tot treinzitjes. Die eerste en tweede klasse zijn niet meer van deze tijd. Het systeem is compleet achterhaald. Stel je voor: een overvolle trein op een vrijdagavond en je vindt geen enkele vrije plaats in tweede klasse. Je zoekt hopeloos naar een plekje om de rit vol te houden en dan: joepie, een wagon met vrije plaatsen! Tot je merkt dat je in een eersteklassecoupé bent beland.
Beste NMBS, waar zijn jullie mee bezig? Hoe komen jullie erbij zoiets gewoons en alledaags als treinzitjes op te splitsen in klassen? Het argument dat altijd wordt bovengehaald luidt: je moet er maar gewoon voor betalen, doe eens niet zo vervelend als je een rustig plekje wilt, toch?
Nee. De NMBS moet instaan voor een goede openbare dienstverlening voor iedereen. In de 21ste eeuw kunnen we het echt niet meer maken mensen prioritair te behandelen op basis van hun inkomen. Kunnen we het dus even hebben over de levensvatbaarheid van dat systeem? Waarden veranderen en ik denk dat het tijd wordt om eerste klasse af te schaffen. Wij zijn geen appels met een label. We zijn allemaal mensen die gewoon een plekje willen op de trein. We willen geen onderscheid zien tussen de ‘hoge’ en ‘minder hoge’ inkomens en alles wat ertussenin zit. Laten we allen samen plaatsnemen in dezelfde coupés, zonder onderscheid.
Sleidinge
Re: Beste NMBS, wij zijn geen appels
Lol, gast, ik denk dat jij niet begrijpend kan lezen.traindriverbe schreef: ↑31 mei 2023, 19:33Denk dat je op verkeerde forum zit gast! Jaloers dat je zelf niet in eerste klas kan reizen???JonasV91 schreef: ↑31 mei 2023, 18:50 Vandaag om 05:00 door Elise Verdegem Sleidinge
Beste NMBS, wij zijn geen appels
Eerste klasse op de trein is een anachronisme. Afschaffen dus.
Weg met eerste klasse
Al tientallen jaren gebruik ik de trein en erger ik mij aan het archaïsche klassensysteem dat daar nog altijd gehanteerd wordt. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de overheid, die dus het idee van de ‘klassen’ doortrekt tot treinzitjes. Die eerste en tweede klasse zijn niet meer van deze tijd. Het systeem is compleet achterhaald. Stel je voor: een overvolle trein op een vrijdagavond en je vindt geen enkele vrije plaats in tweede klasse. Je zoekt hopeloos naar een plekje om de rit vol te houden en dan: joepie, een wagon met vrije plaatsen! Tot je merkt dat je in een eersteklassecoupé bent beland.
Beste NMBS, waar zijn jullie mee bezig? Hoe komen jullie erbij zoiets gewoons en alledaags als treinzitjes op te splitsen in klassen? Het argument dat altijd wordt bovengehaald luidt: je moet er maar gewoon voor betalen, doe eens niet zo vervelend als je een rustig plekje wilt, toch?
Nee. De NMBS moet instaan voor een goede openbare dienstverlening voor iedereen. In de 21ste eeuw kunnen we het echt niet meer maken mensen prioritair te behandelen op basis van hun inkomen. Kunnen we het dus even hebben over de levensvatbaarheid van dat systeem? Waarden veranderen en ik denk dat het tijd wordt om eerste klasse af te schaffen. Wij zijn geen appels met een label. We zijn allemaal mensen die gewoon een plekje willen op de trein. We willen geen onderscheid zien tussen de ‘hoge’ en ‘minder hoge’ inkomens en alles wat ertussenin zit. Laten we allen samen plaatsnemen in dezelfde coupés, zonder onderscheid.
Sleidinge
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Dat is omdat het voor sommige personen moeilijk is om begrijpend te lezen.
Het is een nieuw artikel maar blijkbaar kunnen sommigen die link niet maken.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Overigens heb ik nog ergens een foto, +/- 1960 of iets eerder, van mijn dooppeter die op bezoek was geweest en vanuit het Antwerpse terug naar het verre Zonnebeke vertrok. In een GC- of GCI-rijtuig, en geloof het of niet maar die man ziet er op die foto heel erg gelukkig uit! Hij reisde nochtans in derde klasse. Wees maar gelukkig dat dat tenminste al is afgeschaft.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
In se is het niet de derde klasse die afgeschaft was, maar de eerste.jan_olieslagers schreef: ↑31 mei 2023, 19:41 Overigens heb ik nog ergens een foto, +/- 1960 of iets eerder, van mijn dooppeter die op bezoek was geweest en vanuit het Antwerpse terug naar het verre Zonnebeke vertrok. In een GC- of GCI-rijtuig, en geloof het of niet maar die man ziet er op die foto heel erg gelukkig uit! Hij reisde nochtans in derde klasse. Wees maar gelukkig dat dat tenminste al is afgeschaft.

En feitelijk zien we die afgeschafte eerste klasse nu terug op sommige treinen zoals de Italiaanse ETR 1000 of de Oostenrijkse RailJet.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Hehe, dat is een fraaie doordenker! Alleen spijtig dat ik helemaal geen zicht heb op wat ze daar aan de Alpen allemaal aanrichten.TKR schreef: ↑31 mei 2023, 19:55In se is het niet de derde klasse die afgeschaft was, maar de eerste. :wink:jan_olieslagers schreef: ↑31 mei 2023, 19:41 Overigens heb ik nog ergens een foto, +/- 1960 of iets eerder, van mijn dooppeter die op bezoek was geweest en vanuit het Antwerpse terug naar het verre Zonnebeke vertrok. In een GC- of GCI-rijtuig, en geloof het of niet maar die man ziet er op die foto heel erg gelukkig uit! Hij reisde nochtans in derde klasse. Wees maar gelukkig dat dat tenminste al is afgeschaft.
En feitelijk zien we die afgeschafte eerste klasse nu terug op sommige treinen zoals de Italiaanse ETR 1000 of de Oostenrijkse RailJet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Wat alle problemen van die vrouw zou kunnen oplossen is dat men af en toe de 1e klasse deklasseerd, maar sommige TBG's vinden het niet nodig dat te doen wanneer er zelfs amper plaats is om recht te staan aan de deuren...
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Als jij begrijpt dat het om het zelfde onderwerp gaat is dat voldoende, post het dan maar in het bestaande topic over dat onderwerp

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Alleen is het helemaal niet bedoeld als doordenker.jan_olieslagers schreef: ↑31 mei 2023, 20:02Hehe, dat is een fraaie doordenker! Alleen spijtig dat ik helemaal geen zicht heb op wat ze daar aan de Alpen allemaal aanrichten.

In 1956 werd in de meeste Europese landen de eerste klasse afgeschaft. Deze was extreem luxueus.
Eerste klasse rijtuigen werden omgebouwd naar de standaard van de toenmalige 2de klasse, welke voortaan 1st klasse genoemd werd.
En zo werd 3de klasse de 2de.
Hier een beeld van de 'Executive' klasse (dus boven 1ste klasse) in de italiaanse Frecciarossa:

dinner service aan je stoel, recliner seats, beenruimte van meer dan een meter, ..
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Ik heb het wel moeilijk gemaakt door de hyperlink te vergeten https://www.standaard.be/cnt/dmf20230530_96124113
Plus, vaak als ik iets post komt er alsnog een discussie op gang.
Dat lijkt mij toch de kern van een forum.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?
Ik heb het artikel vandaag lichtjes geamuseerd gelezen.
Niet omwille van het toffe taalgebruik of orignele invalshoeken, zoals een opiniestuk soms kan zijn.
Maar eerder omwille van het totaal gebrek aan maatschappelijke voeling en een op het strakke communisme geïnspireerde ideeëngoed.
Het nodigt zelfs niet uit om er over te discussiëren, het is gewoon geschreven vanuit een extreme ideologie waarover verstandige mensen hun schouders ophalen en er zich verder niets van aantrekken.
Ik wist al dat kwaliteitskranten iets uit een ver vervlogen tijd is, maar zo'n dingen horen toch echt niet meer thuis in een krant die pretendeert ernstig te zijn.
Vergelijk het even met de opiniestukken van J-M Dedecker: je hoeft het helemaal niet eens te zijn met de man, om te waarderen op welke bevlogen manier hij zijn opiniestukken schrijft
Niet omwille van het toffe taalgebruik of orignele invalshoeken, zoals een opiniestuk soms kan zijn.
Maar eerder omwille van het totaal gebrek aan maatschappelijke voeling en een op het strakke communisme geïnspireerde ideeëngoed.
Het nodigt zelfs niet uit om er over te discussiëren, het is gewoon geschreven vanuit een extreme ideologie waarover verstandige mensen hun schouders ophalen en er zich verder niets van aantrekken.
Ik wist al dat kwaliteitskranten iets uit een ver vervlogen tijd is, maar zo'n dingen horen toch echt niet meer thuis in een krant die pretendeert ernstig te zijn.
Vergelijk het even met de opiniestukken van J-M Dedecker: je hoeft het helemaal niet eens te zijn met de man, om te waarderen op welke bevlogen manier hij zijn opiniestukken schrijft