Een voorstel tot afschaffen van eerste klasse meteen gelijkstellen met het communisme van de 19de eeuw is compleet absurd, maar wel tekenend voor het denken van tegenwoordig
Er zijn zowel argumenten pro als contra, en die kent iedereen ondertussen wel zeker?
Idd, mijn post ging alvast over het stuk en de manier waarop het geschreven is, niet over het voorstel op zich, hoewel ik het daar ook niet mee eens ben.
Ten gronde: als er mensen zijn die extra willen betalen voor extra "luxe", is er niets mis mee dat de NMBS daar tot op bepaalde hoogte in mee gaat.
Als je dat niet doet, loop je extra inkomsten mis en jaag je mensen naar de auto, want daar heb je die keuze alvast wel.
Het is steeds een afweging die gemaakt moet worden, maar volgens mij maakt de NMBS die vrij goed.
De opbrengsten van de eerste klas moeten in mindering gebracht worden door het aantal stoelen die leeg blijven gedurende iedere rit.
De zogezegde winst die uit eerste klas vloeit resulteert eigenlijk in een verlies.
TimJ36 schreef: ↑06 jun 2023, 20:06
De opbrengsten van de eerste klas moeten in mindering gebracht worden door het aantal stoelen die leeg blijven gedurende iedere rit.
De zogezegde winst die uit eerste klas vloeit resulteert eigenlijk in een verlies.
TimJ36 schreef: ↑06 jun 2023, 20:06
De opbrengsten van de eerste klas moeten in mindering gebracht worden door het aantal stoelen die leeg blijven gedurende iedere rit.
De zogezegde winst die uit eerste klas vloeit resulteert eigenlijk in een verlies.
Kan je dat met cijfers aantonen?
Zolang de NMBS de cijfers niet vrijgeeft, niet nee. Maar iedereen ziet toch dat de eerste klascompartimenten bij NMBS-treinen vaker leeg dan vol zitten.
Eén van de redenen waarom menig 1ste klasreiziger zo vasthoudt aan de 1ste klasse: "omdat het er rustig is en weinig reizigers er gebruik van maken". Maar dat is natuurlijk niet de essentie van een collectief vervoermiddel als de trein.
Steeds meer regio's in Frankrijk hebben daarom de eerste klas in de trein afgeschaft wegens geen toegevoegde waarde voor de publieke dienstverlening.
iedereen ziet toch dat de eerste klascompartimenten bij NMBS-treinen vaker leeg dan vol zitten
Als typisch spitsuurpendelaar herinner ik me dat meestal de eerste klasse iets minder vol zat dan de tweede; al heb ik het ook wel meegemaakt dat er mensen recht stonden in de eerste klasse, die dan net zo vol was als de tweede.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
iedereen ziet toch dat de eerste klascompartimenten bij NMBS-treinen vaker leeg dan vol zitten
Als typisch spitsuurpendelaar herinner ik me dat meestal de eerste klasse iets minder vol zat dan de tweede; al heb ik het ook wel meegemaakt dat er mensen recht stonden in de eerste klasse, die dan net zo vol was als de tweede.
Er moet wel een beeld gevormd worden over de hele dag. Die enkele volle eerste klasrijtuigen tijdens de spits zullen het verlies tijdens de rest van de dag niet goedmaken.
TimJ36 schreef: ↑06 jun 2023, 20:46
Er moet wel een beeld gevormd worden over de hele dag. Die enkele volle eerste klasrijtuigen tijdens de spits zullen het verlies tijdens de rest van de dag niet goedmaken.
Als je de hele dag bekijkt heb je net nog minder argumenten op de eerste klas af te schaffen. Of denk jij echt dat er buiten de spits ook maar één reiziger meer de trein zou nemen omdat er 9 ipv 8 halflege rijtuigen tweede klasse zouden zijn?