Festivaltreinen 2023
Festivaltreinen 2023
De dienstregelingen van de eerste festival-nachttreinen in 2023 zijn gekend. De eerste grote festivals zijn Werchter Boutique en TW Classic met nachttreinen naar:
1. Antwerpen Centraal
2. Roeselare Centraal
3. Gent Sint Pieters
Opvallend is dat er dit keer geen trein rijdt naar Brugge of Oostende. NMBS argumenteert hiervoor: "Het aanbod nachttreinen wordt bepaald door een commerciële overeenkomst met de festivalorganisator. De herkomst van de bezoekers is de basis hiervoor."
Uurregeling Werchter Boutique
De uurregeling van de TW Classic treinen zijn nog niet gekend, Bruce Springsteen zal zo goed als zeker uitlopen, dus wordt er gerekend ergens rond 2u te vertrekken in Leuven.
1. Antwerpen Centraal
2. Roeselare Centraal
3. Gent Sint Pieters
Opvallend is dat er dit keer geen trein rijdt naar Brugge of Oostende. NMBS argumenteert hiervoor: "Het aanbod nachttreinen wordt bepaald door een commerciële overeenkomst met de festivalorganisator. De herkomst van de bezoekers is de basis hiervoor."
Uurregeling Werchter Boutique
De uurregeling van de TW Classic treinen zijn nog niet gekend, Bruce Springsteen zal zo goed als zeker uitlopen, dus wordt er gerekend ergens rond 2u te vertrekken in Leuven.
Re: Festivaltreinen 2023
Ook dit jaar geen avondtreinen naar het Lichtfeest in Lissewege (vrijdag 18 en zaterdag 19 augustus). De NMBS houdt er al mee op om 20u13, nog voor het feest nog goed en wel van start gaat.
Lichtfeest Lissewege gaat door van 21u tot omstreeks 23u30. Het evenement brengt jaarlijks duizenden mensen op de been.
Graag drie EXTRA avondtreinen tussen Brugge en Zeebrugge.
Vertrek te Brugge om:
20:36 / 21:36 / 22:36
Terugkeer vertrek te Lisswege:
21:13 / 22:13 / 23:13
Lichtfeest Lissewege gaat door van 21u tot omstreeks 23u30. Het evenement brengt jaarlijks duizenden mensen op de been.
Graag drie EXTRA avondtreinen tussen Brugge en Zeebrugge.
Vertrek te Brugge om:
20:36 / 21:36 / 22:36
Terugkeer vertrek te Lisswege:
21:13 / 22:13 / 23:13
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Festivaltreinen 2023
Ik neem aan dat de organisatie dan ook de NMBS gecontacteerd heeft met die vraag? Want op dit forum ga je weinig bereiken daarmee vrees ik: https://www.belgiantrain.be/nl/mobility ... a-la-carte
Re: Festivaltreinen 2023
Het zou een goede zaak zijn mocht NMBS (als publieke dienstverlener) op eigen initiatief anticiperen.BlackEagle schreef: ↑07 jun 2023, 12:30 Ik neem aan dat de organisatie dan ook de NMBS gecontacteerd heeft met die vraag? Want op dit forum ga je weinig bereiken daarmee vrees ik: https://www.belgiantrain.be/nl/mobility ... a-la-carte
Re: Festivaltreinen 2023
De standaardregel is dat elke organisatie contact neemt met de NMBS als ze extra treinen willen.
Re: Festivaltreinen 2023
Dat lijkt mij dan ook 100% logisch
Als organisator moet je toch het nodige doen om je evenement bereikbaar te maken?
De gemeente gaat ook zelf niet afkomen met de vraag of je graag een stuk grond van hen als parking wil gebruiken.
Als organisator moet je toch het nodige doen om je evenement bereikbaar te maken?
De gemeente gaat ook zelf niet afkomen met de vraag of je graag een stuk grond van hen als parking wil gebruiken.
Re: Festivaltreinen 2023
Het lijkt mij erg dat een gratis evenement nog eens zou moeten betalen aan de NMBS voor extra treinen, terwijl datzelfde evenement extra ticketinkomsten aan de NMBS genereert dankzij de duizenden toeschouwers verspreid over twee dagen. Wat meer initiatief en medewerking van de NMBS mag toch wel.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Festivaltreinen 2023
Hoezo gratis? In Werchter? Vergeet het maar gauw, dat is daar big business.
De precieze condities voor zo'n extra treinen zijn te onderhandelen, niks mis mee. Dat lijkt ook best te werken, al verschillende jaren.
Trouwens, de pendelbussen van Werchter naar Leuven en v.v. zullen ook wel niet gratis zijn, zeker?
De precieze condities voor zo'n extra treinen zijn te onderhandelen, niks mis mee. Dat lijkt ook best te werken, al verschillende jaren.
Trouwens, de pendelbussen van Werchter naar Leuven en v.v. zullen ook wel niet gratis zijn, zeker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Festivaltreinen 2023
Een grootschalig evenement hoort een mobiliteitsplan te hebben, waarbinnen extra treinen/bussen kunnen passen. Dat is de regel. Je kan moeilijk verwachten dat de NMBS de duizenden evenementen die in België plaatsvinden allemaal gaat opvolgen?
ALS die ticketinkomsten de extra kostprijs (manuren/treinkilometers) dekken natuurlijk.
Re: Festivaltreinen 2023
Wie spreekt er over dat de organisator de NMBS zou moeten betalen?TimJ36 schreef: ↑07 jun 2023, 17:20 Het lijkt mij erg dat een gratis evenement nog eens zou moeten betalen aan de NMBS voor extra treinen, terwijl datzelfde evenement extra ticketinkomsten aan de NMBS genereert dankzij de duizenden toeschouwers verspreid over twee dagen. Wat meer initiatief en medewerking van de NMBS mag toch wel.
Zoals anderen al zeggen, moet je als organisator zorgen dat je alles regelt, en daarbij horen dus ook afspraken met vervoerders en overheden in verband met de mobiliteit.
Maar je kan toch van de vervoerders niet verwachten dat ze aller reclamefoldertjes in heel het land doorzoeken om te zien of er ergens een evenement is waarvoor ze extra bussen/trams/treinen kunnen inzetten?
Ieder zijn job, en een ervaren oganisator zal deze dingen wel ergens in een draaiboek tegenkomen.
Re: Festivaltreinen 2023
Er worden regelmatig mooi-weer-treinen ingelegd naar de kust. Het weerbericht wordt door de NMBS alvast opgevolgd, dan kan men dat ook voor jaarlijks weerkerende evenementen. Die zijn in tegenstelling tot het weer voorspelbaar en dus nog makkelijker in te plannen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Festivaltreinen 2023
Sorry, maar ik heb persoonlijk nog niet gehoord van dat lichtfeest. Als alle gelijkaardige evenementen allemaal spontaan extra treinen moeten krijgen, zit men met een.nog veel groter personeelstekort geloof ik.
En je gedachtegang is averechts: de organisatie van een evenement beslist hoe het mobiliteitsplan wordt uitgewerkt, niet de nationale maatschappij der Belgische spoorwegen. Is er aan shuttlebussen gedacht? Of zijn zelfs die niet nodig gezien de vraag te beperkt zou zijn?
De vergelijking met de extra treinen richting kust gaat niet op. Het probleem is dat de capaciteit van de reguliere treinen richting kust gewoonweg ontoereikend is. Die treinen zitten dan vaak ook barstensvol.
En je gedachtegang is averechts: de organisatie van een evenement beslist hoe het mobiliteitsplan wordt uitgewerkt, niet de nationale maatschappij der Belgische spoorwegen. Is er aan shuttlebussen gedacht? Of zijn zelfs die niet nodig gezien de vraag te beperkt zou zijn?
De vergelijking met de extra treinen richting kust gaat niet op. Het probleem is dat de capaciteit van de reguliere treinen richting kust gewoonweg ontoereikend is. Die treinen zitten dan vaak ook barstensvol.
Re: Festivaltreinen 2023
De TW Classic nachttreinen vanuit Leuven waren goed geregeld. De check-in ging heel erg vlot. Vanaf de bushalte kon je rechtstreeks naar de trein richting Antwerpen, Gent of Roeselare. Het betrof telkens 2x of 3x Desiro.
Uurregeling TW Classic
Alle drie de treinen hadden een goede bezetting, maar er is altijd nog ruimte voor bijkomende capaciteit. Als je kijkt naar de files rond het festivalterrein afgelopen weekend zou er nog veel meer publiciteit moeten gemaakt worden voor de trein.
De bussen van/naar het station waren goed geregeld, al moesten de nachttreinen hun geplande vertrek rond 2u wel uitstellen tot ongeveer 3u15 omdat nog niet iedere bus was aangekomen.
Sowieso was de timing van 2u krap aangezien The Boss zijn concert maar rond tien voor één is geëindigd. Het is een kwartiertje stappen van het festivalterrein tot aan de bushalte, en reken dan nog eens een rit van een 20-tal minuten met de bus.
Zo'n grote massa verplaats je niet in een uurtje tijd, het zijn natuurlijk niet allemaal treinreizigers, maar ook mensen die overnachten in Leuven of vanaf daar hun reis verder zetten.
Uurregeling TW Classic
Alle drie de treinen hadden een goede bezetting, maar er is altijd nog ruimte voor bijkomende capaciteit. Als je kijkt naar de files rond het festivalterrein afgelopen weekend zou er nog veel meer publiciteit moeten gemaakt worden voor de trein.
De bussen van/naar het station waren goed geregeld, al moesten de nachttreinen hun geplande vertrek rond 2u wel uitstellen tot ongeveer 3u15 omdat nog niet iedere bus was aangekomen.
Sowieso was de timing van 2u krap aangezien The Boss zijn concert maar rond tien voor één is geëindigd. Het is een kwartiertje stappen van het festivalterrein tot aan de bushalte, en reken dan nog eens een rit van een 20-tal minuten met de bus.
Zo'n grote massa verplaats je niet in een uurtje tijd, het zijn natuurlijk niet allemaal treinreizigers, maar ook mensen die overnachten in Leuven of vanaf daar hun reis verder zetten.
Re: Festivaltreinen 2023
Bruce heeft een stukje langer gespeeld dan voorzien, dat scheelt natuurlijk ook. Al heeft hij een jaar of 10 geleden exact hetzelfde gedaan, dus de organisatoren hadden het kunnen weten 

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Festivaltreinen 2023
Ik heb zondag eveneens de nachttrein genomen, al had ik niet gedacht dat er zo veel vertraging gelaat zou worden bij vertrek in Leuven.
Op zaterdagavond, na P!NK, zat het busverkeer richting Leuven helemaal mee vast in het autoverkeer, met als gevolg een half uur langer onderweg per bus. Omdat alle bussen vast stonden, waren er na enige tijd geen nieuwe bussen meer voor een volgende rit vanuit Werchter om de massa op te laden. De treinen zijn toen met ongeveer 90 minuten vertraging vertrokken. Gelukkig hoefde ik toen niet mee met de trein, gezien ik verblijf had in Leuven.
Op zondag ging het busverkeer veel vlotter. Per vijftal bussen ging er een zwaantje mee om deze door de eventuele files te begeleiden. Maar alsnog een 70-tal minuten vertraging (waarvan bijna een half uur door de schuld van deheer Springsteen). 't Was pijnlijk opstaan op maandagmorgen... Ik denk dat ze die vertrekuren dus zeker wat te optimistisch gepland hadden.
Op zaterdagavond, na P!NK, zat het busverkeer richting Leuven helemaal mee vast in het autoverkeer, met als gevolg een half uur langer onderweg per bus. Omdat alle bussen vast stonden, waren er na enige tijd geen nieuwe bussen meer voor een volgende rit vanuit Werchter om de massa op te laden. De treinen zijn toen met ongeveer 90 minuten vertraging vertrokken. Gelukkig hoefde ik toen niet mee met de trein, gezien ik verblijf had in Leuven.
Op zondag ging het busverkeer veel vlotter. Per vijftal bussen ging er een zwaantje mee om deze door de eventuele files te begeleiden. Maar alsnog een 70-tal minuten vertraging (waarvan bijna een half uur door de schuld van deheer Springsteen). 't Was pijnlijk opstaan op maandagmorgen... Ik denk dat ze die vertrekuren dus zeker wat te optimistisch gepland hadden.