Evolutie reizigersinformatie NMBS
-
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Treinnummers voor binnenlandse treinen zijn niet echt nodig naar mijn mening, en voor treinen waar deze wel van belang zijn (THALYS, Eurostar, ...) worden deze wel netjes getoond op de schermen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Als ik mijn trein snel wil opzoeken is dit wel handig. Om dezelfde reden is het handig dat de S-treinen aangeduid zijn met hun nummer: onmiddellijke herkenbaarheid.
Merk op dat er op de displays van de Desiro het treinnummer wél wordt geafficheerd.
Merk op dat er op de displays van de Desiro het treinnummer wél wordt geafficheerd.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Ja, die treinnummers. Ik vrees dat ze op een bepaald moment helemaal verdwijnen uit de reizigersinformatie. Nochtans gebruik ik ze stelselmatig als ik wat wil opzoeken, terwijl ik aan al dat gedoe met ICxx en Sxx helemaal geen boodschap heb. Misschien is dat interessant als je maar een verbinding gebruikt, maar als je overal komt, is het onbegonnen werk om in die reeks zonder enige logica uit het hoofd te kennen. Vier cijfers intikken gaat nu eenmaal snel en misschien vragen sommigen zich nu af waar de logica in die treinnummers dan zit, maar die is er wel degelijk.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
De kolom met het treintype zou ik links van de bestemming zetten. Denk in Leuven bijvoorbeeld maar aan de IC en L Antwerpen met identieke via's (naast IC met andere via's). Ik ben fan van die via's, al zullen de omroep en schermen op het perron dit vermoedelijk niet overnemen? Zou goed zijn voor de consistentie.
Vertraging zal waarschijnlijk niet anders dan vandaag worden weergegeven. De melding 'Komt aan' en 'Aan perron' overschrijft immers vertragingsinfo dus er is ruimte zat voor +x' met weergave van nieuwe vertrektijd.
Afwachten hoe men een spoorwijziging weergeeft.
Vertraging zal waarschijnlijk niet anders dan vandaag worden weergegeven. De melding 'Komt aan' en 'Aan perron' overschrijft immers vertragingsinfo dus er is ruimte zat voor +x' met weergave van nieuwe vertrektijd.
Afwachten hoe men een spoorwijziging weergeeft.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Ook in ons buurland Frankrijk gaat de SNCF de lay-out van de vertrekschermen vernieuwen. Ik heb dit altijd zeer overzichtelijke vertrek- en aankomstschermen gevonden. In bijgevoegde afbeelding zie je een voorsmaakje van de nieuwe vertrekschermen. De kleuren (blauw voor vertrek en groen voor aankomst) zullen behouden blijven.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geen idee of de oude vertrekschermen aan vervanging toe waren. Mijn inziens waren die zeer vlot te lezen.
Kijken de ontwikkelaars hier soms op het forum mee? Wissel de achtergrond tint van de rijen af met lichte en donkere blauwe kleuren voor extra leesbaarheid.
Kijken de ontwikkelaars hier soms op het forum mee? Wissel de achtergrond tint van de rijen af met lichte en donkere blauwe kleuren voor extra leesbaarheid.

-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
De testversie beperkt zich voorlopig tot Dendermonde en Nijvel.desirootje schreef: ↑21 jun 2023, 19:12 iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Volgens de communicatie van de NMBS vandaag, zou het in het najaar overal uitgerold worden. Ze spreken over de herfst.desirootje schreef: ↑21 jun 2023, 19:12 iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Als ik die foto's van de NMBS bekijk, valt het toch wat tegen.... Sommige tekst lijkt wel heel erg kleinSpoor92 schreef: ↑22 jun 2023, 10:57Volgens de communicatie van de NMBS vandaag, zou het in het najaar overal uitgerold worden. Ze spreken over de herfst.desirootje schreef: ↑21 jun 2023, 19:12 iemand enig idee hoelang het zal duren voor ze allemaal zijn omgezet, Aalst, Denderleeuw en Gent Sint Pieters hebben het nog niet... Of is dit een soort proefproject van het nieuwe design in Dendermonde?
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Lettertype is veel te klein. Maar de aankondiging op het perron van de trein ziet er wel goed uit. En dat hebben ze van Nederland gezien om de volgende trein al deels op het bord vanonder te zetten. Buiten het lettertype ben ik wel redelijk fan. Wel is waar het scherm met alle treinen erop mag wel wat veranderen. Spoornummers staan veel te ver van de bestemmingen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Hoi,
Ik vind dit ontwerp niet zo slecht maar ik vind het wel onhandig dat grotere stationsnamen er niet volledig opstaan...
Lukas
Ik vind dit ontwerp niet zo slecht maar ik vind het wel onhandig dat grotere stationsnamen er niet volledig opstaan...
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
ik zou vanuit een UX standpunt geen voorstander zijn om cijfers a la "728" prominent in beeld te brengen. Kan teveel verwarring geven ivm uren. 728 of 7u28 kan gemakkelijk, hé. En er zijn toch veel nummers tussen de 0000/000 en 2359/959.jan_olieslagers schreef: ↑20 jun 2023, 19:52 @TimJ36: treinnummers lijkt men te beschouwen als "bedrijfsinterne informatie" waarmee de reiziger/eindgebruiker/klootjesvolk niets te zien heeft. Reeds lang wordt die informatie weggestopt, zoveel als maar enigszins mogelijk.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
[quote=JPV post_id=276985 time=1687504545 user_id
ik zou vanuit een UX standpunt geen voorstander zijn om cijfers a la "728" prominent in beeld te brengen. Kan teveel verwarring geven ivm uren. 728 of 7u28 kan gemakkelijk, hé. En er zijn toch veel nummers tussen de 0000/000 en 2359/959.
[/quote]
Dat is gemakkelijk op te lossen door het treinnummer vooraf te laten gaan door de treincategorie. Die wordt sowieso vermeld, dus waarom niet combineren met het treinnummer?
ik zou vanuit een UX standpunt geen voorstander zijn om cijfers a la "728" prominent in beeld te brengen. Kan teveel verwarring geven ivm uren. 728 of 7u28 kan gemakkelijk, hé. En er zijn toch veel nummers tussen de 0000/000 en 2359/959.
[/quote]
Dat is gemakkelijk op te lossen door het treinnummer vooraf te laten gaan door de treincategorie. Die wordt sowieso vermeld, dus waarom niet combineren met het treinnummer?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Voor de reizigersinformatie voegt een treinnummer naar mijn mening helemaal niets toe, met uitzondering van treinen waarvoor je moet reserveren.
Als je al iets meer unieke informatie zou willen geven zou je het lijnnummer kunnen tonen.
Als je al iets meer unieke informatie zou willen geven zou je het lijnnummer kunnen tonen.