Ongewone samenstelling.
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Ongewone samenstelling.
Rijden ze dan rond over Landen richting Ans in plaats van via de HSL? Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Ongewone samenstelling.
Inderdaadtrainfan03 schreef: ↑26 jun 2023, 18:23 Rijden ze dan rond over Landen richting Ans in plaats van via de HSL? Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.

Re: Ongewone samenstelling.
Dat hebben ze je zeker niet zomaar wijsgemaakt: ze lusten de spanning op de HSL's (25 kV) niet, ze hebben de nodige veiligheidssystemen niet aan boord en ze voldoen ook niet aan de gevraagde minimumsnelheid van 200 km/h.trainfan03 schreef: ↑26 jun 2023, 18:23 Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
Re: Ongewone samenstelling.
De Nightjet rijdt inderdaad aan 200. Of het een harde vereiste is, durf ik niet zeggen, maar een rijpad over de HSL wordt wel duurder naargelang het onder de maximumsnelheid zit, omdat het capaciteit kost.
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Ongewone samenstelling.
Mag een Desiro dan eigenlijk op de HSL? De P-variant met 25 kV panto/apparatuur aan boord?Steve schreef: ↑26 jun 2023, 19:35Dat hebben ze je zeker niet zomaar wijsgemaakt: ze lusten de spanning op de HSL's (25 kV) niet, ze hebben de nodige veiligheidssystemen niet aan boord en ze voldoen ook niet aan de gevraagde minimumsnelheid van 200 km/h.trainfan03 schreef: ↑26 jun 2023, 18:23 Alle mij hebben ze wijsgemaakt dat breaks niet op de HSL mochten.
Re: Ongewone samenstelling.
Op lijn 4 hebben ze jaren gereden... Maar aan een maximumsnelheid van 160, vandaar dat ik toch wat twijfels heb over het verhaal dat er een minimumsnelheid is van 200 km/u.
Re: Ongewone samenstelling.
Hoe hard de vereiste is, is me niet helemaal duidelijk (ik sprak bewust over "gevraagd"), maar uit meerdere berichten hier en elders heb ik dat wel begrepen en zeker als het gaat over HSL 1-2-3. HSL 4 een ander verhaal doordat er ook lokale bediening is en die treinen bovendien maar een vrij kort stuk doen. Als de Benelux volledig bediend wordt door de nieuwe ICNG en er voldoende M7 en aangepaste M6 is voor de binnenlandse treinen, zou het me niet verbazen dat het daar ook een stuk strikter zal worden.
Re: Ongewone samenstelling.
Die is er in principe wel, de M6 hebben tijdelijk aan 170 over lijn 2 gereden maar dat was een tijdelijke uitzondering. Een lijn zoals een HSL is niet ontworpen om traag te rijden, de bogen zijn ontworpen om snel door te rijden. Je merkt dat met de Benelux bijvoorbeeld in NL waar de rijtuigen aan 160 km/u eigenlijk te traag door de bogen gaan, alles is afgestemd om er aan 300 te rijden.
Re: Ongewone samenstelling.
Dat laatste wil ik best geloven, het gaat me meer over een expliciet verbod op een rijpad aan te vragen dat trager is. Wel wil ik geloven dat dat financieel wordt ontraden.
Re: Ongewone samenstelling.
In onze regelmentering wordt er niet gesproken van een minimum snelheid voor verkeer op L2 (andere HST-lijnen ken ik niet als bestuurder)
Wat zijn de vereisten in onze reglementering:
- ETCS aanwezig en werkend
- Werkende GSM-r
- Krachtvoertuig kan op 25 kV rijden
- Max lengte 400 meter
Van snelheid geen sprake, dus voor ons mag MR08, MR96, HLE13, HLE18/19, HLE28 en M7BMX dus de L2 op. In werkelijkheid zie ik het ook niet snel gebeuren dat ze daar een MR08 of MR96 opsturen. Toch heb ik eens gehad dat ik met een max. snelheid van 160 ipv 200 zat op een IC4xx naar Welkenraedt door een verkeerde M6 in de samenstelling en ben ik toch over L2 mogen gaan van traffic control.
Wat zijn de vereisten in onze reglementering:
- ETCS aanwezig en werkend
- Werkende GSM-r
- Krachtvoertuig kan op 25 kV rijden
- Max lengte 400 meter
Van snelheid geen sprake, dus voor ons mag MR08, MR96, HLE13, HLE18/19, HLE28 en M7BMX dus de L2 op. In werkelijkheid zie ik het ook niet snel gebeuren dat ze daar een MR08 of MR96 opsturen. Toch heb ik eens gehad dat ik met een max. snelheid van 160 ipv 200 zat op een IC4xx naar Welkenraedt door een verkeerde M6 in de samenstelling en ben ik toch over L2 mogen gaan van traffic control.
Re: Ongewone samenstelling.
Die minimale snelheid is voor ons als treinbestuurder niet zo belangrijk, wat logisch is, die andere minimale voorwaarden zijn belangrijker. Maar dat er bij Infrabel geen wens is om zo’n “trage” trein over zo’n lijn te sturen is niet meer dan begrijpelijk aangezien dergelijk rijpad een grote impact kan hebben. Ter info lijn 2 is niet ontworpen met de gedachte om alle treinen te laten rijden aan 300 km/u, daar werd wel degelijk naar een compromis gezocht omdat men bij het ontwerp al wist dat er ook reguliere IC’s aan 200 km/u over gaan. Dus de bogen van lijn 2 zijn niet perfect voor treinen van 300 of 200 km/u maar ze voldoen wel. Dat heeft enkel te maken met het gevoel van comfort waar ik het over heb. Bij lijn 4 werd daar geen rekening mee gehouden. (Het feit dat daar veel minder bogen zitten is dat ook niet zo belangrijk).