Ik bezoek het forum nog maar zelden wegens andere bezigheden, maar voor dit topic zitten er wel experten hier die me kunnen verderhelpen..

Eind juni/begin juli ga ik opnieuw naar Zuid-Frankrijk, naar Antibes (tussen Cannes en Nice) voor een 10-tal dagen. Heen met de auto, maar ik verlaat mijn reisgezelschap op 11 juli om wat eerder terug te zijn (en omdat ik die extreme hitte niet zo lang meer verdraag).
Na lang afwegen tussen de keuze trein of vliegtuig is de keuze op de trein gevallen. Nu is enkel het probleem nog, welke trein ? Althans op het stuk Antibes-Marseille, want sinds 2018 (of vroeger?) rijdt de rechtstreekse rit van Nice naar Brussel (TGV 9864, al durfde het nummer door de jaren al eens veranderen) niet meer.
Ik heb een klein Excelletje gemaakt, en dan kom ik op dit uit: Omdat ik weet dat deze lijn (Nice-Marseille) de meest verzadigde en vertragingsgevoelige lijn van Frankrijk is, zou ik graag toch een buffer van minstens 1 uur willen inbouwen om de overstap in Marseille zonder al te veel stress te maken.
De SNCF Connect app stelt mij de TGV 6188 op het hele traject (Antibes-Parijs GdL) voor, en nadien een overstap tussen Gare de Lyon en Gare du Nord, met aansluiting op de volgende Thalys. Dat is té stressvol voor mij, ik doe dan liever langer over het gehele traject maar met een beperkt aantal overstappen.
Qua vertragingen heeft er een Duits team een site/app rond gemaakt, de Zugfinder. De gratis versie laat maar toe tot 30 dagen terug te kijken, voor langer en voor gedetailleerdere statistieken (vertraging per station, ..) moet je een betalende formule nemen.
Als we de 2 eerste ritten daarin gooien, krijgen we volgende resultaten:
https://www.zugfinder.net/en/train-TGV_5516
TGV 2242/5516 (beide Nice - Straatsburg, maar de 5516 wordt daar afgehaakt en rijdt alleen verder tot Nancy) is all over the place deze maand, met vertragingen variërend tussen 5 minuten en 140 minuten (op 03/05/2023). Ik denk dat de meeste vertragingen van deze relatie zich voordoen tussen Lyon en Dijon, want daar wordt via de klassieke PLM-lijn gereden met stops in Mâcon, Chalon-sur-Saône en Dijon-Ville.
https://www.zugfinder.net/en/train-TGV_6188
De 6188 doet beter, met één extreem geval van 51 minuten vertraging in St-Raphaël-Valescure, die nog opgehaald werd tot 30 minuten bij aankomst in Parijs.
Qua prijs maakt het niet uit: ik ga toch 1ste klas full-flex (Business Première/Première Pro) reizen, en dan is het verschil tussen 1ste semi-flex en 1ste full-flex op beide trajecten amper 5 euro. En met die 5 euro kan ik in het ergste geval één of beide tickets wisselen op de dag zelf.
Wat kan ik eveneens aan TGV materieel-verwachten ? De 2242/5516 is sowiso TGV-POS of TGV-R (verschillende spottings bevestigen dit). De 6188 zal TGV Duplex zijn, maar met ondertussen 3 varianten die onderling toch verschillen weet ik liefst op voorhand welke.
* TGV Duplex klassiek/"Tallon" -> origineel interieur van 1995-2001, grijstinten, niet gemoderniseerd. Deze stellen lijken eerder specifiek op de "vuilbakrelaties" in het noorden te rijden (Rang-du-Fliers/Boulogne/Calais/Duinkerke-Lille/Parijs), gemixt met de resterende POS enkeldeks stellen ?
* TGV Duplex Dasy/EuroDuplex -> nieuwer interieur vanaf 2005 tot en met nu, vooral blauwtinten & paars. Kan in alle Duplex stellen behalve Océane voorkomen, omdat er heel wat wisselingen van rijtuigen tussen verschillende motorbakken gedaan zijn. Dit omdat "oude" tussenrijtuigen werden verbouwd voor Ouigo met de low-cost layout en die met Dasy-motorbakken tot nieuwe Ouigo-stellen werden samengesteld.
* TGV Duplex Océane/Océane-like -> nieuwste model geïntroduceerd met de opening van de LGV naar Bordeaux, maar rijdt nu ook op andere lijnen omdat deze stellen een hogere zitcapaciteit hebben (556 plaatsen vs. 508 in Duplex klassiek/Dasy).
Océane-like zijn stellen van de originele serie die geen rijtuigen van een Dasy/EuroDuplex hebben gekregen, en waarvan het interieur wordt gemoderniseerd zoals op de "nieuwe" stellen. Deze situeren zich in de reeks 262-289, en ook enkele voormalige POS-motorbakken met RD-rijtuigen gaan deze layout krijgen.
Samenvatting en beeldjes van elke variant bij de man in zitje 61: https://www.seat61.com/trains-and-route ... TGV_Duplex
Als ik het zitplan bekijk en dat combineer met de info van deze site (https://showmethejourney.com/travel-inf ... elling-by/), dan zou het om een TGV Océane/like moeten gaan: Want weinig carrés en tafels in de carré, en de benedenverdieping van rijtuig 3/13 is tweede klasse. Op de andere Duplex-types is rijtuig 3/13 volledig eerste klasse.
De rit naar Brussel is met TGV-Réseau as usual. De enige vraag die ik daar bij heb: (bijna?)alle dubbeldeksstellen hebben Wifi aan boord. Is dit ook het geval nu op de TGV-R ? Of voorzie ik beter zelf een mifi-router (aka 4G hotspot) ?
Thalys heeft dat wel, maar Thalys of Thalys zon probeer ik te vermijden - daar die enkel zaterdag rijdt en je meestal dan échte toeristen aan boord hebt. Die wil ik enigzins vermijden door op een doordeweekse dag te rijden, alhoewel juli natuurlijk op elke dag drukker zal zijn dan buiten het seizoen..

Nog een laatste zaak over prijzen: het heeft geen zin mij een SNCF Carte Avantage aan te praten. Ik heb de voorwaarden meermaals gelezen, en ze is niet geldig voor mij omdat:
* ik ouder ben dan 26 jaar maar jonger dan 60 jaar - geen carte Avantage Jeune of Senior voor mij
* bij een heen/terug-reis moet de reis in het weekend gedaan worden, of moet er minimaal 1 nacht van een weekend tussen de heen-en-terug reis zitten. de heen en terug-reis moet eveneens een symmetrische reisweg hebben. Dus ik kan niet voor de heenreis een "dummy" ticket tussen Cannes en Antibes maken om dan bij de terugreis Antibes-Marseille te doen.
* bij een enkele reis (wat hier het geval is) moet je ook op zaterdag of zondag reizen, of moet er door de week een kind meereizen (met eigen biljet te verstaan). Helaas of gelukkig heb ik geen kinderen of andere reisgenoten, dus die mogelijkheid sluit zich ook.
Alvast bedankt om door deze tekst te worstelen, maar dan is het grootste deel van de informatie al gepost..
