Ontsporing in Denderleeuw
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Ik moet eerlijk zeggen - nu mijn deskundigheid ingeroepen wordt - dat ik het doel van deze hele discussie niet goed begrijp. Ik heb jaren met mensen van de NMBS gesproken en moet spijtig genoeg toegeven dat ik het contact met de leden van de NMBS nu die vooral onzichtbaar geworden zijn, compleet verloren ben. Maar tot een heel eind in de jaren 1970 (en vermoedelijk ook later) bestond er een soort spoorwegjargon dat perfect bruikbaar was, en daar vonden termen als koetsak (cul-de-sac), automotrice en baljeu (banlieu = omnibustrein) hun plaats. En er ontstonden nooit misverstanden omdat iedereen die termen gebruikte, binnen de spoorwegkring. Wat niet wegneemt, dat pers en administratie wel gebruik moet maken van de geijkte termen, maar die liggen ver af van de concrete spoorwegsituatie.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ontsporing in Denderleeuw
NMBM moet ook dit forum - dat tenslotte buiten het spoorbedrijf valt, hoe nauw het er ook mee verbonden is - gebruik maken van de geijkte termen.Wat niet wegneemt, dat pers en administratie wel gebruik moet maken van de geijkte termen
Nogmaals: met alle begrip voor de spoormedewerk(st)ers die al eens in vakterminologie vervallen, dat is dan misschien niet echt correct maar wel heel erg begrijpelijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Wow, niet overdrijven Jan, het is niet omdat liefhebbers de ene term veel gebruiken en de professionals de andere term dat je het zo moet uitdrukken. Iets meer wederzijds respect. Ik deed gewoon wat opzoekwerk en beide termen komen voor. Zelfs met verwijzing naar Van Dale. Dus mag ik hierbij de paginalange discussie afronden en komen tot het onderwerp, het ontsporen van een trein in Denderleeuw.jan_olieslagers schreef: ↑18 jul 2023, 20:37NMBM moet ook dit forum - dat tenslotte buiten het spoorbedrijf valt, hoe nauw het er ook mee verbonden is - gebruik maken van de geijkte termen.Wat niet wegneemt, dat pers en administratie wel gebruik moet maken van de geijkte termen
Nogmaals: met alle begrip voor de spoormedewerk(st)ers die al eens in vakterminologie vervallen, dat is dan misschien niet echt correct maar wel heel erg begrijpelijk.
Re: Ontsporing in Denderleeuw
De leek zal stootblok gebruiken, de profi stootbok, kutzak of in het verlengde doodspoor of impasse
Re: Ontsporing in Denderleeuw
En ziedaar de reden van het ongeval: de bestuurder moest te lang zoeken naar de juiste benaming van het ding dat steeds groter werd in de voorruit...
Alle gekheid op een stokje: de reden zal tijdens het onderzoek naar boven komen en dat wordt ten gepaste tijde gepubliceerd. Al de rest is irrelevant omdat niemand hier aanwezig was of betrokken partij is. Er zijn tenslotte meerdere facetten aan het ongeval die onderzocht moeten worden.



Alle gekheid op een stokje: de reden zal tijdens het onderzoek naar boven komen en dat wordt ten gepaste tijde gepubliceerd. Al de rest is irrelevant omdat niemand hier aanwezig was of betrokken partij is. Er zijn tenslotte meerdere facetten aan het ongeval die onderzocht moeten worden.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Het is nu reeds enkele malen dat ik gewoon vraag aan de prof's hier aanwezig om een situatieschets te krijgen van het bewuste sporencomplex.DR-fan schreef: ↑19 jul 2023, 09:22 En ziedaar de reden van het ongeval: de bestuurder moest te lang zoeken naar de juiste benaming van het ding dat steeds groter werd in de voorruit...![]()
![]()
![]()
Alle gekheid op een stokje: de reden zal tijdens het onderzoek naar boven komen en dat wordt ten gepaste tijde gepubliceerd. Al de rest is irrelevant omdat niemand hier aanwezig was of betrokken partij is. Er zijn tenslotte meerdere facetten aan het ongeval die onderzocht moeten worden.
Om gewoon de situatie te overzien van het geheel der sporen/de uit te voeren beweging,de lengte van het bewuste spoor. Het is logisch dat ik het niet kan vinden op mijn oude lijnfiches van Y Welle en Denderleeuw uit 1980.
De reden zullen anderen wel ontdekken,maar het zal niet moeilijk zijn waarschijnlijk.
Misrekening/lengte van het konvooi/slippen, verstrooidheid.
Denk niet dat hij met een Grote beweging zal verzonden geweest zijn naar een doodspoor met stootbok.
Bijvoorbaat dank.
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Al eens gekeken bij: https://www.openrailwaymap.org/
Denderleeuw Kampstraat : https://goo.gl/maps/YgQAW7ScumCzWdWf8
Denderleeuw Kampstraat : https://goo.gl/maps/YgQAW7ScumCzWdWf8
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Bedankt,ja heb al gekeken ,maar zie niet onmiddelijk het mogelijke " doodspoor" en het punt waar hij bijna in kontakt is gekomen met de andere beweging.Knipex schreef: ↑19 jul 2023, 10:26 Al eens gekeken bij: https://www.openrailwaymap.org/
Denderleeuw Kampstraat : https://goo.gl/maps/YgQAW7ScumCzWdWf8
Mijn vraag is dan,is hij via een "doodspoor" bijna in kontakt gekomen met de andere beweging of is hij een gesloten sein voorbij gereden?
Ik ga niet af wat er in de pers is verschenen.
Het is toch geen staatsgeheim om uitleggen waar hij vertrokken is en wat de bedoeling was van de rangeerbeweging via welke wisselstraat,denk ik zo.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Blijkbaar dit:
https://www.openstreetmap.org/way/302819387
?
[ edit: helaas verkeerd, correct is https://www.openstreetmap.org/way/302817498 ]
https://www.openstreetmap.org/way/302819387
?
[ edit: helaas verkeerd, correct is https://www.openstreetmap.org/way/302817498 ]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 jul 2023, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Bedankt,dus beweging vanuit Bundel N .jan_olieslagers schreef: ↑19 jul 2023, 10:43 Blijkbaar dit:
https://www.openstreetmap.org/way/302819387
?
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Welk onderzoek en welke publicatie ?
Geen grote verwachtingen scheppen. Als voorbeeld verwijs ik naar een losgeslagen goederenwagons in botsing tegen reizigerstrein.
Toch geen bagatelle, maar een onderzoek is hiervoor nooit geopend.
https://www.hln.be/hasselt/losgeslagen- ... ~a11b7073/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201024_96118754
Ook van deze ontsporing zal geen onderzoek geopend worden omdat niet voldaan is aan 1 van de 3 voorwaarden:
- het overlijden van een persoon,
- tot zware verwondingen voor 5 personen of meer,
- of tot schade die op een totaal van minstens 2 miljoen euro wordt geraamd
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Dit geeft wellicht enkel een intern onderzoek bij de NMBS, het ontledingscentrum zal de data uitlezen van de desiro. Op basis daarvan kan men een beeld krijgen wat de treinbestuurder deed in de laatste meters, zaken zoals versnellen, vertragen, gelijke snelheid. Effectieve snelheid bij impact. …heeft hij een noodremmen gegeven ja of nee. Dat zal men wel allemaal analyseren.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Dat is niet het correcte doodspoor.jan_olieslagers schreef: ↑19 jul 2023, 10:43 Blijkbaar dit:
https://www.openstreetmap.org/way/302819387
?
Het ging over een rangering van spoor 9 in Denderleeuw via het bewuste doodspoor (091) naar bundel M, een beweging die daar veel wordt uitgevoerd. Het doodspoor loopt een klein stukje naast de L89 tot voorbij de brug Wellestraat en ligt naast de Kampstraat.
https://www.openstreetmap.org/node/3070990021
Van een seinvoorbijrijding is geen sprake want dan was hij al tegengehouden aan het uitritsein van Denderleeuw.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ontsporing in Denderleeuw
Ik had aanvankelijk verkeerd ingeschat en overeenkomstig verkeerd gemeld.
Later zag ik mijn vergissing in, en heb willen bijsturen maar dat is dus misgelopen blijkbaar.
Het stuk spoor dat ik bedoelde is https://www.openstreetmap.org/way/302817498
en komt netjes overeen met het genoemde stootblok (sic!) dat ooit nog in OSM werd ingetekend door een oude bekende :)
Excuus voor de verwarring!
Later zag ik mijn vergissing in, en heb willen bijsturen maar dat is dus misgelopen blijkbaar.
Het stuk spoor dat ik bedoelde is https://www.openstreetmap.org/way/302817498
en komt netjes overeen met het genoemde stootblok (sic!) dat ooit nog in OSM werd ingetekend door een oude bekende :)
Excuus voor de verwarring!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.