Inzet MS96
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Inzet MS96
Op dat punt meen ik een verschuiving waar te nemen met de leeftijd: ik zie vooral jongere mensen gesteld zijn op hun "splendid isolation" - dat velen hun eigen muziek bijhebben zal daar ook wel mee te maken hebben. Zelf kan ik het best prettig vinden een praatje aan te knopen met een onbekende medereiziger, en nog meer met mensen die ik al eens vaker zie op dezelfde trein. Ik vind die kwadrantjes dan ook prima in orde, ze bieden een opener, socialer omgeving.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Inzet MS96
Heb ik net voor m'n studie een heel onderzoek naar keuzegedrag voor treinstoelen afgerond, wil ik even ontspannen en dan gaan jullie weer vrolijk over datzelfde onderwerp door
Mijn eigen ervaring: als alleenreizende pak ik de laatste maanden meestal een vierzitter, om de kans te verkleinen dat een lawaaiige groep in mijn coupé komt zitten. Soms kies ik echter voor een tweezitter als het in de buurt van de vierzitters al drukker is, of als ik productief wil zijn op mijn laptop (want enkel de tweezitters hebben hier in Nederland fatsoenlijke uitklaptafeltjes).

Mijn eigen ervaring: als alleenreizende pak ik de laatste maanden meestal een vierzitter, om de kans te verkleinen dat een lawaaiige groep in mijn coupé komt zitten. Soms kies ik echter voor een tweezitter als het in de buurt van de vierzitters al drukker is, of als ik productief wil zijn op mijn laptop (want enkel de tweezitters hebben hier in Nederland fatsoenlijke uitklaptafeltjes).
Re: Inzet MS96
Ik geef zelf ook sterk om hoe de stoelen met de ramen zijn afgestemd, niets zo ergerlijk (voor mij) om een raamplaats te hebben... met uitzicht op een wand. En dat lukt vaker met 4-tjrs dan tweetjes...
Re: Inzet MS96
Intussen rijden de MS96 al een tijdje op de 26xx Antwerpen-luchthaven-Hasselt. Door de hoge instap en smalle deuren zijn ze eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor grote groepen reizigers met bagage.
Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
Re: Inzet MS96
Als pendelaar op deze lijn kan ik dit alleen maar beamen. Natuurlijk nog steeds blij met de vervanging de MS80 door de MS96 - zeker in de zomer - maar gezien het reizigersprofiel m.i. een eerder ongelukkige keuze.
Kunnen ze niet voor langere IC-diensten ingezet worden? Er verschijnt toch zeer regelmatig 4 x DMT op de IC03.Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
En als ze op de 26xx vervangen worden door M6'en of M7's ga je mij zeker ook niet horen klagen

Re: Inzet MS96
De E7227 rijd leeg van Brussels-Airport-Zaventem naar Hasselt om daar op de 49xx verbinding rijd voor de rest van de dag. Als deze nu eens op de 26xx komt en de DMT dan op de 49xx reeks bolt zou toch al een verbetering zijn.TB_worden schreef: ↑31 aug 2023, 10:52Als pendelaar op deze lijn kan ik dit alleen maar beamen. Natuurlijk nog steeds blij met de vervanging de MS80 door de MS96 - zeker in de zomer - maar gezien het reizigersprofiel m.i. een eerder ongelukkige keuze.
Kunnen ze niet voor langere IC-diensten ingezet worden? Er verschijnt toch zeer regelmatig 4 x DMT op de IC03.Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
En als ze op de 26xx vervangen worden door M6'en of M7's ga je mij zeker ook niet horen klagen![]()
Re: Inzet MS96
Help mij even, aub... E7227?260689 schreef: ↑31 aug 2023, 10:57De E7227 rijd leeg van Brussels-Airport-Zaventem naar Hasselt om daar op de 49xx verbinding rijd voor de rest van de dag. Als deze nu eens op de 26xx komt en de DMT dan op de 49xx reeks bolt zou toch al een verbetering zijn.TB_worden schreef: ↑31 aug 2023, 10:52Als pendelaar op deze lijn kan ik dit alleen maar beamen. Natuurlijk nog steeds blij met de vervanging de MS80 door de MS96 - zeker in de zomer - maar gezien het reizigersprofiel m.i. een eerder ongelukkige keuze.
Kunnen ze niet voor langere IC-diensten ingezet worden? Er verschijnt toch zeer regelmatig 4 x DMT op de IC03.Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
En als ze op de 26xx vervangen worden door M6'en of M7's ga je mij zeker ook niet horen klagen![]()
De 49xx wordt toch gereden met MS80's? Kwa comfort toch geen verbetering tegenover de DMT's, behalve bij in- en uitstappen.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Inzet MS96
7227 is een P-trein van Noorderkempen naar Brussels Airport 's morgens, die stam met 19 + M6 rijdt daarna leeg naar Hasselt en gaat vervolgens rijden op de IC 49xx Hasselt - Antwerpen via Heist-ODB. 260689 bedoelt dat die M6-stam beter op de 26xx zou blijven rijden doorheen de dag en dat de zo vrijgekomen MS96 (en de rest wellicht ook in ruil voor de MS80...) dan naar de 49xx kan gaan, waar door het gebrek aan luchthaven in principe minder gesleur met bagage zal zijn.
Re: Inzet MS96
In de Kempen is er nog steeds een stil verlangen om M6/M7 tijdens de spits op de IC ANtwerpen-Mol-Hamont/Hasselt te zien en de MS96 tijdens de daluren. Maar dat zal bij een stil verlangen blijven, vrees ik...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Inzet MS96
Ik denk dat ze dat verlangen overal hebben, maar in de realiteit is er ook nog ander materieel dat moet gebruikt worden.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Inzet MS96
Ik hoop dat ze vooral op minder drukke IC's toch nog lang MS96 zullen blijven inzetten. Vind die véél gezelliger dan die kille operatiekamer die een M6 is. De M7 vind vind ik iets beter, maar heeft het nadeel dat er geen tafeltjes zijn in de aparte hoekjes aan het einde.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Inzet MS96
Ik denk dat dat verlangen toch niet zo groot is hoor.
Minder mobielen, mensen die stopcontacten zoeken, mensen met fietsen, mensen met grote stukken bagage,... zijn geen fan van de DMT.
Mol en omstreken zijn dan beter af met breaks of zelfs desiro's.
Maar ik vermoed dat de M7 zijn weg naar de Kempen wel snel zal vinden

Re: Inzet MS96
Toegankelijkheid is een van de grote struikelblokken van de AM96.
Er zijn 116 treinstellen van dit type. Als er nu eens 116 tussenrijtuigen worden besteld met verlaagde instap, dan is de toegankelijkheid van deze treinen ineens een stuk groter.
Je kan je natuurlijk afvragen of het nog de moeite loont om bijna 25 jaar oude stellen uit te rusten met nieuwe tussenrijtuigen. Maar deze rijtuigen kunnen ook na einde carrière van de AM96 (hopelijk nog niet zo snel) opnieuw gebruikt worden. Er kunnen dan bijvoorbeeld 14 treincomposities gemaakt worden van telkens 8 volledig toegankelijke rijtuigen.
Er zijn 116 treinstellen van dit type. Als er nu eens 116 tussenrijtuigen worden besteld met verlaagde instap, dan is de toegankelijkheid van deze treinen ineens een stuk groter.
Je kan je natuurlijk afvragen of het nog de moeite loont om bijna 25 jaar oude stellen uit te rusten met nieuwe tussenrijtuigen. Maar deze rijtuigen kunnen ook na einde carrière van de AM96 (hopelijk nog niet zo snel) opnieuw gebruikt worden. Er kunnen dan bijvoorbeeld 14 treincomposities gemaakt worden van telkens 8 volledig toegankelijke rijtuigen.