Dit weekend heb ik verschillende treinen genomen, en hierbij een klas verhoging gekocht van tweede naar eerste klas.
In 2 van de 4 treinen werd de eerste klas ingenomen door reizigers die er niet thuishoorden. Het was meer dan duidelijk dat ze dit wisten, we hoorden het hen zeggen.
Zoals de meesten zeggen ze tegen de TBG "we wisten het niet", en komen er daarmee vanaf. In het beste geval vraagt de TBG vriendelijk om te verplaatsen. Ik moet zeggen dat ik dit enorm frustrerend en oneerlijk vind.
Ik heb het proberen aan te kaarten bij de klantendienst via WhatsApp en kreeg dit antwoord:
Ik vind dit antwoord enorm verontrustend. Mijn conclusie is dat iedereen er mag gaan zitten, en je in het slechtste geval bij controle de vraag zal krijgen om je te verplaatsen.Dag ***, ik ben Lena en sta je graag te woord. Ga je een oma van 90 jaar ook zomaar doen bijbetalen als die verkeerd zit of een hulpbehoevende persoon? Waar trek je de lijn? Moeilijk om niet te discrimineren? Zeker deze tijden. Helaas, ik begrijp je heel goed want ik reis ook eerste klasse en kan er mij ook aan storen. Maar ik durf op te staan en mensen erop te wijzen dat ze in eerste klasse zitten en dat ik daar zit voor rust. Nu ook daar begrijp ik zeker dat vele dat niet durven en vaak er jeugd in eerste klasse gaat zitten met een grote mond. Maar de tbg's mogen niet bevooroordeeld zijn. En dienen dus iedereen het voordeel van de twijfel te geven en de kans om zich te verzetten. Ook kan het goed zijn dat bepaalde mensen naar eerste klasse worden gestuurd door de tbg bij gebrek aan plaats aan bepaalde haltes en dan mogen zij daar heel de rit blijven of als er iets met die reiziger was. Ik ben zelf 12j tbg geweest. Ik weet dus zeer goed wat je bedoelt en waarover we spreken, maar direct mensen gaan beboeten is niet meer van deze tijd. ^Lena
Is dit het nieuwe algemene beleid van de NMBS?
Als dit het geval is kan men beter meteen stoppen met de eerste klas...
Ik heb het volgende geantwoord, maar nog geen reactie gekregen:
Ik ben benieuwd of er een reactie zal komen. Maar ik vind dit antwoord zeer teleurstellendDag Lena,
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Echter, ik kan er niet mee akkoord gaan.
Uiteraard begrijp ik dat een treinbegeleider een appreciatierecht heeft om personen zonder geldig ticket toe te laten in eerste klasse. Dit is echt niet mijn punt.
Mijn punt is het feit dat de treinbegeleider zelfs de meest flagrante gevallen laat passeren. Je hoort heel vaak mensen zeggen: “we zullen wel zeggen dat we het niet wisten”. En 75% van de verkeerd zitten personen weten dit maar al te goed, en ze weten ook al te goed dat ze niets riskeren.
Maar welk signaal geeft u hiermee naar de betalende eerste klasse reiziger? Een reiziger die voor de NMBS extra inkomsten oplevert. Eigenlijk kan ik uit uw antwoord begrijpen dat er een policy is van “we vragen vriendelijk om te verhuizen”. Mijn besluit is dat ik eigenlijk altijd met mijn tweede klasse ticket in eerste kan gaan zitten, en dat ik bij een controle enkel gevraagd wordt om te verhuizen? Waarom zou ik nog bijbetalen voor meer comfort en rust (zoals op de website gepromoot)?
Ik kan u ook een voorbeeld geven.
In een restaurant bestel ik een menu met een fles wijn van maximum EUR 20 die ik zelf mag gaan halen en kiezen uit hun kelder. Ik ben echter niet eerlijk en neem een fles van EUR 100 en begin hiervan te drinken. Denkt u dat, wanneer de kelner dit zal opmerken, mij enkel vriendelijk zal vragen om te stoppen met deze duurdere wijn te drinken, of dat men mij zal laten bijbetalen voor niet volgen van wat afgesproken was.
Begrijpt u dat eerste klasse reizigers dit zeer frustrerend en oneerlijk vinden? Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Met vriendelijke groeten,
Als men consequent de foute reizigers laat bijbetalen, zullen ze dit ook wel snel weten