Maar ook voor vertragingen in te perken. Zodoende dat de volgende rit op uur kan vertrekken. En niet te misstaan, dat de machinist een deftige pauze heeft voor een sanitaire stop of om wat te eten/drinken.Steven schreef: ↑10 mei 2023, 10:31 Een lange kering kan al eens nuttig zijn voor andere zaken, men kan het interieur eens tussendoor reinigen (vuilbakjes, tafeltjes, toilet). Want een trein een hele dag laten rijden met nergens tijd voor dergelijke ingreep zorgt er voor dat om 12u iedereen klaagt over de netheid van het interieur.
Vervoersplan 2023-2026
Re: Vervoersplan 2023-2026
Re: Vervoersplan 2023-2026
Als ik het goed voorheb, heeft de IC nu in Sint-Niklaas ook een uur stilstand bij het keren. Dus op dat vlak is er geen winst of verlies.
Ik maak me toch wat bedenkingen bij de capaciteit van de onderdoorgang (of tijdelijke passerelle in de toekomst) om een hele stam dubbeldeks door te sturen. Die tunnel is niet breed, en bijna iedereen moet dezelfde richting uit (spoor 6/7 richting spoor 1), ook voor parking en fietsenstalling. Slechts een kleine minderheid gaat richting Sint-Gillis. Ondertussen is er ook een kleinere stroom reizigers die van het stationsgebouw en spoor 1 richting sporen 2, 3, 4, 5 en 6 gaat.
Ik maak me toch wat bedenkingen bij de capaciteit van de onderdoorgang (of tijdelijke passerelle in de toekomst) om een hele stam dubbeldeks door te sturen. Die tunnel is niet breed, en bijna iedereen moet dezelfde richting uit (spoor 6/7 richting spoor 1), ook voor parking en fietsenstalling. Slechts een kleine minderheid gaat richting Sint-Gillis. Ondertussen is er ook een kleinere stroom reizigers die van het stationsgebouw en spoor 1 richting sporen 2, 3, 4, 5 en 6 gaat.
Laatst gewijzigd door rdv op 10 mei 2023, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ook in Genk gebeurt het vandaag: daar wordt een pauze van ongeveer 70 minuten voorzien. Voor dat dit het geval was, vertrok de trein stelselmatig met vertraging in Genk tot die weer aan de kust was, waar een ruime pauze voorzien is.delta schreef: ↑10 mei 2023, 10:03 Wat ik echter totaal niet snap is het mogelijk benoemde feit dat IC-26 een kering van ruim een uur zou krijgen. Dat is zeer inefficiënt omgaan met schaarse middelen. Dan is het wel echt de vraag of de nadelen (een dergelijke lange kering en extra overstappen voor Sint-Niklaas, Lokeren, Zele) opwegen tegen een conflictvrijer plan.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ik vind het best bijzonder. Wat ik ook zoek, https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan blijft uit m'n zoekmachine.
Nog anderen die dit tegenkomen? De belangrijkste pagina, zelfs als ik de titel van dit topic gebruik, stuurt me niet naar de PPT's op de originele site.
Nog anderen die dit tegenkomen? De belangrijkste pagina, zelfs als ik de titel van dit topic gebruik, stuurt me niet naar de PPT's op de originele site.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Er was vandaag weer een infomarktje in Gent-Sint-Pieters. Daar vroeg ik het nog eens na wat er gebeurt met spoor 6. Blijkbaar werd relatief recent beslist dat in de volgende fase spoor 6 dan toch buiten dienst blijft samen met sporen 4 en 5 die begin volgend jaar uit dienst gaan. Voor reizigers tenminste, want spoor 6 zal wel voor goederentreinen gebruikt worden. De reden zou zijn om toestanden zoals vandaag met spoor 8 te vermijden (slechte toegankelijkheid met enkel stellingtrappen) en men daarom dus enkel volledig afgewerkte perons in dienst wil brengen.rvdborgt schreef: ↑05 mei 2023, 19:38Volgens de NMBS zijn er volgend jaar 3 sporen buiten dienst in FGSP. Ik weet niet precies welke.Shrek schreef: ↑05 mei 2023, 19:06Huh, neen. Niet dat ik weet.desirootje schreef: ↑05 mei 2023, 16:49 Klopt het dan dat men spoor 7 toegankelijk gaat maken en spoor 6 & 5 enkel tesamen, terwijl men ook werkt aan spoor 4? maw tijdelijk 3 sporen onbruikbaar?
Groetjes,
Rian
Dus inderdaad, zoals het er nu voor staat, zal spoor 6 voor reizigerstreinen pas terugkomen samen met spoor 5.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Maar er is dan tenminste een doorgaand spoor voor de goederentreinen wat op zich wel ten goede komt voor iedereen.Dewi schreef: ↑05 sep 2023, 19:31Er was vandaag weer een infomarktje in Gent-Sint-Pieters. Daar vroeg ik het nog eens na wat er gebeurt met spoor 6. Blijkbaar werd relatief recent beslist dat in de volgende fase spoor 6 dan toch buiten dienst blijft samen met sporen 4 en 5 die begin volgend jaar uit dienst gaan. Voor reizigers tenminste, want spoor 6 zal wel voor goederentreinen gebruikt worden. De reden zou zijn om toestanden zoals vandaag met spoor 8 te vermijden (slechte toegankelijkheid met enkel stellingtrappen) en men daarom dus enkel volledig afgewerkte perons in dienst wil brengen.
Dus inderdaad, zoals het er nu voor staat, zal spoor 6 voor reizigerstreinen pas terugkomen samen met spoor 5.
Re: Vervoersplan 2023-2026
In het Waasland zijn ze - zoals te voorspellen was - niet blij:
https://www.hln.be/sint-niklaas/parleme ... ~af0d7cf4/
Alleen vergissen de verkozenen zich van jaar, de invoeringsdatum van die maatregel is 13/12 / 2024.
https://www.hln.be/sint-niklaas/parleme ... ~af0d7cf4/
Alleen vergissen de verkozenen zich van jaar, de invoeringsdatum van die maatregel is 13/12 / 2024.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Liever een onbetrouwbare rechtstreekse trein dan een betrouwbare verbinding met overstap?
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ik ga zeker niet tegen elke prijs de doortrekking naar Sint-Niklaas verdedigen (met bijbehorend keren en kruisen van het hele rooster in Dendermonde...), maar de vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar die verbinding met overstap zal zijn. Verliezen doe je als betrokkene sowieso tot op zekere hoogte: ofwel wordt er een korte overstaptijd geboden (idealiter maximaal 10 minuten = behoud van de huidige reistijd) maar zal de aansluiting in de praktijk vaak in de soep lopen, ofwel voorzie je een vrij ruime overstaptijd maar zul je vaak langere tijd op je vingers staan te draaien in Dendermonde. Praktijkvoorbeelden genoeg waar zo'n overstap heel variabel is en iets wat mensen op den duur wegpest van de trein.
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ik vrees eerlijk gezegd voor de betrouwbaarheid, tijdens de ochtendspits vertrekt de S34 momenteel in Lokeren al met vaak vijf tot tien minuten vertraging. Als de huidige uren behouden worden (wat voor de S34 niet echt anders kan, tenzij ze op L59 grote verschuivingen gaan doen met de uren), dan moet IC-26 of nog steeds aansluiting geven met de S34 of moeten de mensen het volgende alternatief nemen (één van de S-treintjes). In het eerste geval blijft IC-26 even (on)betrouwbaar als nu, terwijl ik sinds de M7-stammen toch wel een verbetering in stiptheid merk. In het tweede geval zullen er veel compensaties wegens vertragingen van een half uur uitbetaald mogen worden.
Stel een vertraging van 10 minuten voor:
IC-26 is weg
3 minuten later is er de S10 (zal die aansluiting geven?)
25 minuten (22 minuten na de S10) is er de S3
Een andere oplossing (indien Lokeren & Sint-Niklaas hun rechtstreekse trein wensen te behouden) is de P7013/8013 een reguliere verbinding maken; als in de spits dat rijpad vrij is, dan kan het buiten de spits toch ook? Dan heeft Dampoort er in één klap ook een rechtstreekse verbinding met Brussel bij; en hem dan enkel in de spits Beervelde & Gentbrugge laten aandoen.
Stel een vertraging van 10 minuten voor:
IC-26 is weg
3 minuten later is er de S10 (zal die aansluiting geven?)
25 minuten (22 minuten na de S10) is er de S3
Een andere oplossing (indien Lokeren & Sint-Niklaas hun rechtstreekse trein wensen te behouden) is de P7013/8013 een reguliere verbinding maken; als in de spits dat rijpad vrij is, dan kan het buiten de spits toch ook? Dan heeft Dampoort er in één klap ook een rechtstreekse verbinding met Brussel bij; en hem dan enkel in de spits Beervelde & Gentbrugge laten aandoen.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Ze gaan de S34 die nu maar tot Sint-Niklaas rijdt doortrekken naar Dendermonde. Dat komt zo goed als exact overeen met het rijpad van de huidige 32xx reeks.
Bijkomend voordeel is ook dat reizigers in Sinaai en Belsele een rechtstreekse halfuur verbinding krijgen met Antwerpen.
Bijkomend voordeel is ook dat reizigers in Sinaai en Belsele een rechtstreekse halfuur verbinding krijgen met Antwerpen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vervoersplan 2023-2026
Voor het Waasland is Antwerpen ook veel belangrijker dan Brussel. Als ik NMBS was, ik ging nog niet wakker liggen van het gejammer over het verlies van de rechtstreekse verbinding naar Brussel. De halfuurdienst naar Antwerpen is echt een stap vooruit, zeker gezien de wegenwerken op linkeroever; daarmee kan men mensen overtuigen om de trein te nemen ipv de auto.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Akkoord, als een S34-trein tijdens de ochtendspits meer dan (+/-) 8 minuten vertraging heeft, kan de aansluiting met IC-26 in Dendermonde in het gedrang komen en zullen reizigers aangewezen zijn op de genoemde S-treinen. Als ik echter op het stiptheidsdashboard van NMBS kijk, lijken er maar weinig dagen te zijn dat de S34-treinen effectief met zo'n vertraging rijden.trainfan03 schreef: ↑22 nov 2023, 18:19 Ik vrees eerlijk gezegd voor de betrouwbaarheid, tijdens de ochtendspits vertrekt de S34 momenteel in Lokeren al met vaak vijf tot tien minuten vertraging. Als de huidige uren behouden worden (wat voor de S34 niet echt anders kan, tenzij ze op L59 grote verschuivingen gaan doen met de uren), dan moet IC-26 of nog steeds aansluiting geven met de S34 of moeten de mensen het volgende alternatief nemen (één van de S-treintjes). In het eerste geval blijft IC-26 even (on)betrouwbaar als nu, terwijl ik sinds de M7-stammen toch wel een verbetering in stiptheid merk. In het tweede geval zullen er veel compensaties wegens vertragingen van een half uur uitbetaald mogen worden.
Stel een vertraging van 10 minuten voor:
IC-26 is weg
3 minuten later is er de S10 (zal die aansluiting geven?)
25 minuten (22 minuten na de S10) is er de S3
Wat mij veel problematischer lijkt, is de aansluiting in de andere richting in Dendermonde, namelijk vanuit Brussel naar Sint-Niklaas. Voor een willekeurig gekozen trein tijdens de avondspits, IC 3216, zijn dit bijvoorbeeld de stiptheidscijfers voor oktober 2023:
Op twintig rijdagen van IC 3216 in oktober 2023 zou de aansluiting in Dendermonde op de S34-trein naar Sint-Niklaas met andere woorden in tien gevallen niet gehaald zijn, en op nog twee andere dagen zou het erg nipt geweest zijn.
Re: Vervoersplan 2023-2026
Als er veel mensen die S10 of S3 gaan (moeten) nemen, zal het gezellig worden. Tijdens de spits zitten die nu al zo goed als vol vanaf Merchtem/Asse (zeker sinds de P-treinen afgeschaft zijn).trainfan03 schreef: ↑22 nov 2023, 18:19 Ik vrees eerlijk gezegd voor de betrouwbaarheid, tijdens de ochtendspits vertrekt de S34 momenteel in Lokeren al met vaak vijf tot tien minuten vertraging. Als de huidige uren behouden worden (wat voor de S34 niet echt anders kan, tenzij ze op L59 grote verschuivingen gaan doen met de uren), dan moet IC-26 of nog steeds aansluiting geven met de S34 of moeten de mensen het volgende alternatief nemen (één van de S-treintjes). In het eerste geval blijft IC-26 even (on)betrouwbaar als nu, terwijl ik sinds de M7-stammen toch wel een verbetering in stiptheid merk. In het tweede geval zullen er veel compensaties wegens vertragingen van een half uur uitbetaald mogen worden.
Stel een vertraging van 10 minuten voor:
IC-26 is weg
3 minuten later is er de S10 (zal die aansluiting geven?)
25 minuten (22 minuten na de S10) is er de S3
Een andere oplossing (indien Lokeren & Sint-Niklaas hun rechtstreekse trein wensen te behouden) is de P7013/8013 een reguliere verbinding maken; als in de spits dat rijpad vrij is, dan kan het buiten de spits toch ook? Dan heeft Dampoort er in één klap ook een rechtstreekse verbinding met Brussel bij; en hem dan enkel in de spits Beervelde & Gentbrugge laten aandoen.
Vind trouwens dat de lijn Dendermonde-Brussel nog steeds karig bedeeld is. Naar Brussel valt het nog mee met 2 treinen per uur (met 20 min tussen), ook al maakt er één de omweg langs Brussel-West.
Maar vanuit Brussel is het lastiger. Zeker vanuit Brussel-Noord: trein om .49 en één om .06 (met overstap in Jette). Dat wil dus zeggen dat je 45 minuten met een gat zit.
Hopelijk komen in de spits de P-treinen terug, dat zou toch al iets helpen (als ze betrouwbaar zijn natuurlijk, wat vroeger al wel eens een probleem was).
Re: Vervoersplan 2023-2026
Luik - Aachen rijden in trek/duw. Vandaar de stuurrijtuigen die in elke samenstelling zitten.
Er zijn 3 omlopen gepland met 1xT18 + 1xI11B + 1xI11A + 1xI11B + 1xI11BDX.
Er zijn 3 omlopen gepland met 1xT18 + 1xI11B + 1xI11A + 1xI11B + 1xI11BDX.